Gå til innhold

Tvilsomhet på forbrukerloven

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg spør nå ikke på forbrukerens vegne, men på selgeres. Jeg jobber i en byggvare forretning og hadde et litt irriterende tilfelle på jobb idag. En kunde hadde kjøpt feil vare for en liten stund tilbake, og sa med en gang at hun overhodet ikke fant igjen kvitteringen. Som de fleste bedrifter i Norge praktiserer vi med at det ikke gis kontant retur uten kvittering. Derimot så lar jeg uoffisielt kunden bytte inn varen mot noe annet, av ren sympati (selv om vi egentlig ikke skal gjøre det heller).

Poenget mitt: Jeg fortalte dette til kunden, og hun sa følgende: "Ja greit, da bytter jeg mot noe jeg trenger og får tilgodelapp på resten".

Hvorpå jeg svarte at vi ikke har tilgodelapper, og da kom hun med følgende sitat: "Det må dere gjøre, for ifølge forbrukerloven så har ikke dere rett å tvinge meg til å handle her og nå når jeg leverer inn varen".

Jeg lot "kunden har alltid rett" prinsippet seire her siden jeg mangler tilstrekkelig kunnskap for motargument. Men det jeg i tilfelle ville sagt er at det er kjøpers ansvar å passe på kvitteringen/verdipaper som vedgår salget.

Noen med litt mer greie enn jeg som kan si meg hvem som har/hadde rett i denne saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er kjøpers ansvar å passe på kvitteringen når de ønsker å benytte en mulighet de ikke har noen lovfestet rett til.

Dersom du ville vært drittsekk kunne du nektet kunden å levere tilbake varene i det hele tatt, selv med kvittering. Men mange kunder tror dessverre at de kan kreve hva de vil.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg spør nå ikke på forbrukerens vegne, men på selgeres. Jeg jobber i en byggvare forretning og hadde et litt irriterende tilfelle på jobb idag. En kunde hadde kjøpt feil vare for en liten stund tilbake, og sa med en gang at hun overhodet ikke fant igjen kvitteringen. Som de fleste bedrifter i Norge praktiserer vi med at det ikke gis kontant retur uten kvittering. Derimot så lar jeg uoffisielt kunden bytte inn varen mot noe annet, av ren sympati (selv om vi egentlig ikke skal gjøre det heller).

Poenget mitt: Jeg fortalte dette til kunden, og hun sa følgende: "Ja greit, da bytter jeg mot noe jeg trenger og får tilgodelapp på resten".

Hvorpå jeg svarte at vi ikke har tilgodelapper, og da kom hun med følgende sitat: "Det må dere gjøre, for ifølge forbrukerloven så har ikke dere rett å tvinge meg til å handle her og nå når jeg leverer inn varen".

Jeg lot "kunden har alltid rett" prinsippet seire her siden jeg mangler tilstrekkelig kunnskap for motargument. Men det jeg i tilfelle ville sagt er at det er kjøpers ansvar å passe på kvitteringen/verdipaper som vedgår salget.

Noen med litt mer greie enn jeg som kan si meg hvem som har/hadde rett i denne saken?

Det finnes ingen lovbestemt returrett på feilfrie varer som er kjøpt i butikk.

Du kunne faktisk nektet henne å returnere varen.

Ved fjernsalg (internett, telefon, salg på messer mm.) har kunden imidlertid 14 dagers angrerett.

Lenke til kommentar
Kanskje ikke helt relevant, men greit å opplyse om: butikken kan ikke kreve kvittering på kjøpt vare dersom kunden kan bevise at kunden har kjøpt varen i butikken, f.eks ved kontoutskrift eller ved vitner, med mindre det ble opplyst om dette ved salg (ref. forbrukerportalen.no).

Det var ikke noen feil på produktet, altså er det opp til butikken om de i det hele tatt vil ta det i retur. Så om butikken ønsker å kreve kvittering for at kunden skal få bytte, er det helt fritt for dem å gjøre det.

Lenke til kommentar

Takker for svar, min mistanke ble bekreftet.

Dette spørsmålet plaget meg mest personlig og ikke på butikkens vegne. Når kunden prøver å være fiske seg i land med tvilsomme påstander irriterer det meg grenseløst og ikke kunne argumentere imot.

Neste som prøver seg blir sendt på dør:)

Lenke til kommentar

Var jeg deg ville jeg lest meg mest mulig opp på det som står i loven. Bruk trådene her inne, guidene som står som sticky øverst, og kanskje les litt i loven selv :).

Elektronikkbransjen.no og Forbrukerportalen.no kan også være gode kilder, den første har selgervennlige tolkninger av loven, og den siste har forbrukervennlige tolkninger av loven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...