stasomfaen Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hei! Vi har i oppgave å analysere en lyrisk tekst. Jeg har valgt et dikt, og sliter litt med å finne virkemidler. Kan noe hjelpe? Vi skal først analysere, deretter gå etter konkret innhold. Jeg har kommet igang med analysen: Dikt: Lykke Hva lykke er? - Gå på en gressgrodd setervei i tynne, tynne sommerklær, klø sine ferske myggestikk med doven ettertenksomhet og være ung og meget rik på uopplevet kjærlighet. Å få et florlett spindelvev som kjærtegn over munn og kinn og tenke litt på vær og vind. Kan hende vente på et brev. Be prestekragene om råd om kanskje ja - og kanskje nei - han elsker - elsker ikke meg. Men ennå ikke kjenne deg. - Inger Hagerup - Analyse: Analyse: Strofe 1: Her snakker hun om hva lykke er, og bruker virkemidler som gjentakelse, der hu gjenspeiler ”tynne” sommerklær. Det er sikkert for å understreke at det kan være ganske varmt. Overdrivelse spiller kanskje en liten roller når det benevnes ”doven ettertenksomhet”. Hjelp mottas med åpne armer! Jeg trenger hjelp til å finne virkemidler, beskrive litt rundt dem, og hva de sier i teksten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå