Gå til innhold

Fade ut-effekt på bilde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du finner alt dette i hjelpe-funksjonen, og det er også utgitt velig enkle "lær det selv"-hefter for Photoshop. Men her har du noen stikkord for den funksjonen du nevner: Pass på at du har en bakgrunns-farge som du ønsker bildet skal ha. (Jeg velger ofte den fargen jeg ellers har på min web-site). Du velger markerings-verktøyet elipse, (her bruker jeg den norske betegnelsen i Photoshop), lag den elipsemarkering du ønsker, under markering finner du uttoning, (Feather)jeg velger ofte 12p og gjør samme uttoningen flere ganger hvis jeg vil ha en "kraftig" uttoning, deretter trykker du "omvendt" (Invert) (Markering - omvendt har hurtigtast Shift+Ctr+I)...da har du både ovalen markert og hele bildet (du kan jo gjøre selve bildet mindre ved å trekke inn markeringen. Deretter trykker du Delete, og da står bare ovalen der uttonet på bakgrunnen , du fjerner markeringen til slutt ved hurtigtast Ctr+D

RandiA

Lenke til kommentar
Tusen takk :) Jeg har akkurat begynt med PS, ser spennende ut :D
Ingen årsak...ja, man blir aldri utlært på den nei. Mulighetene er mange. Har hatt flere versjoner av PS (har stoppet på 7.0 nå) i mange år jeg uten å utnytte alle finessene, bruker bare det jeg "må" bruke , men bøker må jeg ha å slå opp i...er så lett å glemme teknikkene når man ikke gjør slikt daglig.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...