Syar-2003 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Alle nye laptopper har AHCI kontroller. Som sagt XP lar seg ikke installere på AHCI UTEN driver. AHCI støtte finns ikke i XP. Så hvis dette er problemet til trådstarter (lappis med AHCI) er det kliss umulig å installere XP uten driver. Tror du skal oppdatere deg litt: When attempting to install Windows XP or a previous version on an AHCI-enabled system, setup will fail with the error message "setup could not detect hard disk drive..." since no drivers will be found for accessing the SATA controller/s. This problem can be corrected by either using a floppy disk or by slipstreaming the appropriate drivers into the Windows XP installation CD, or by turning on IDE emulation in the BIOS settings if it's available (usually labelled COMPATIBILITY or ACPI). http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host...oller_Interface Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Klar over dette Men dette var ikke snakk om problemet til trådstarter, bare en sidedebatt. Lenke til kommentar
dsbilling Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Klar over dette Men dette var ikke snakk om problemet til trådstarter, bare en sidedebatt. Så hva burdte jeg prøve? Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Du skal gjøre som syar2003 sier i post 18. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Klar over dette Men dette var ikke snakk om problemet til trådstarter, bare en sidedebatt. Så hva burdte jeg prøve? Kunne du kanskje fortalt oss merke og modell nummer på denne pc'n ? Regner med at du har en bootbar XP cd med servicepack 2 , er det riktig ? Ellers kan du få noen ideer om hva som trengs å gjøres her : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=872453 Lenke til kommentar
dsbilling Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Klar over dette Men dette var ikke snakk om problemet til trådstarter, bare en sidedebatt. Så hva burdte jeg prøve? Kunne du kanskje fortalt oss merke og modell nummer på denne pc'n ? Regner med at du har en bootbar XP cd med servicepack 2 , er det riktig ? Ellers kan du få noen ideer om hva som trengs å gjøres her : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=872453 Jeg har en HP Pavilion dv6525ea, jeg har også en windows xp sp3 cd. Her er Specs... Endret 15. januar 2009 av dsbmaster Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 I Bios under "System Configuration Menu" er det en opsjon som heter "Enhanced SATA Support" . Denne setter du til disabled og lagrer cmos settings. Deretter må du boote med XP CD'n din . Da kjenner XP igjen harddisk og kontroller og du kan slette vista partisjonen under installeringen av XP. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Det du kan gjøre er å laste ned SATA drivere (ICH7-10), og legge som bootable på diskett. Når du så starter windows installasjonen trykker du F6 når du ser det står nede (helt i begynnelsen av den installasjonsprosessen (blå skjermen)). Vet ikke hvilken ICH du har, men vil tippe det er ICH10. Men du får prøve en om gangen... Endret 16. januar 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå