Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan ikke installere XP over Vista

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har prøvd å installere XP over vista men det funker ikke. Når jeg starter install'en til XP så sier vista at den ikke er kopitabel til vista siden det er en eldre versjon av windows. Og når jeg booter XP CD'en og prøver å installere XP så sier den at den ikke finner en hardisk.

Noen forslag?

Takk for alle svar!

Endret av dsbmaster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan evnetullet sette en annen harddisk i maskinen din for å installere Windows XP, etter installasjonen er ferdig kan du deretter sette den originale harddisken i maskinen som en ekstra harddisk. Da kan du eventuelt formatere den og installere Windows XP på den originale harddisken som du hadde tenk deg i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange ganger akkurat dette spørsmålet har blitt stilt her på diskusjon.no?

Dette skjer fordi PCen din bruker en hd-kontroller som XP ikke kjenner igjen (XP er tross alt fra 2002).

Du har 3 alternativer.

1. Last ned driveren til hd-kontrolleren din og legg denne på en diskett (må være diskett, virker ikke med noe annet). Trykk på F6 under installasjonen av XP og last driveren.

2. Slipstream driverene inn i en ny XP installasjons CD .

3. Gå inn i BIOS'en til PCen og bytt innstillingene til hd-kontrolleren fra AHIC til IDE.

Lenke til kommentar
1. Last ned driveren til hd-kontrolleren din og legg denne på en diskett (må være diskett, virker ikke med noe annet). Trykk på F6 under installasjonen av XP og last driveren.

Har bærbar og jeg har ikke sett en diskett ingang på den.

2. Slipstream driverene inn i en ny XP installasjons CD .

Hva mener du med det?

3. Gå inn i BIOS'en til PCen og bytt innstillingene til hd-kontrolleren fra AHIC til IDE.

Funker ikke... :dontgetit:

Endret av dsbmaster
Lenke til kommentar
Grokster: Hvis du har en Windows XP CD med Service Pack 2 (eller tre), trenger du ikke å tenke på dette.

den var ny, skal teste dette.

takk for inspill, lærte noe nytt idag :thumbup:

Det hjelper ingenting.

Som sagt av andre før her leveres ALLE Vista Pc'er med AHCI enablet disk kontroller.

XP lar seg ikke installere på AHCI enablet disk kontroller - hverken SP2 eller SP3 integrert CD.

Du har to valg.

1) Disable AHCI i laptoppens BIOS

2) Integrere med nlite intel AHCI driver til en ny XP CD plate - brenne - og benytte denne.

Edit:

I tillegg må du kanskje muligens resette diskens MBR.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Prøvd å lage en partisjon på disken for så å innstallere XP der?

Gjorde dette da jeg "nedgraderte" fra Vista til XP for en tid tilbake.

Dette var riktignok en stasjonær fra HP.

Har prøvd dette også. huff...

Grokster: Hvis du har en Windows XP CD med Service Pack 2 (eller tre), trenger du ikke å tenke på dette.

den var ny, skal teste dette.

takk for inspill, lærte noe nytt idag :thumbup:

Det hjelper ingenting.

Som sagt av andre før her leveres ALLE Vista Pc'er med AHCI enablet disk kontroller.

XP lar seg ikke installere på AHCI enablet disk kontroller - hverken SP2 eller SP3 integrert CD.

Du har to valg.

1) Disable AHCI i laptoppens BIOS

2) Integrere med nlite intel AHCI driver til en ny XP CD plate - brenne - og benytte denne.

Prøver dette... :D

Endret av dsbmaster
Lenke til kommentar
Det hjelper ingenting.

Nå tror jeg du missforsto litt. Dette var snakk om en "clean" installasjon av Windows XP på en S-ATA harddisk. Ikke en installasjon over Vista. Har du en Windows XP CD med SerivePack 2/3, trenger du ikke installere S-ATA drivere, fra feks. diskett. Denne metoden har jeg brukt selv, så jeg vet det virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...