Gå til innhold

Det evidelige ATI problemet

tjuddi

Anbefalte innlegg

Hei Hadde tenkt å kjøpe ATI allinwonder 7500 radeon på komplett, men fikk til svar på mailen min at dette hadde de ikke noe på enda.

Er det noen aktuelle skjermkort i samme kategori/kvalitet med video og dv inn som bør vurderes istedenfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Matrox kort har veldig god 2d. Men de har veldig dårlig 3d ytelse! Det er det som er så genialt med ATi korta.. de er gode på 2d samtidig som de er raske på 3d! Så det er nok litt vanskelig å finne et annet kort. nVidia kort er som kjent dårlige på 2d, men raske på 3d. Men for en som trenger den 2d kvaliteten, hva hjelper vel det? :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-19 14:38, ilex skrev:

at nVidia kort er dårlig på 2d er ikke nVidia sin skyld, det er bare de som mekker korta som bruker søpplete 2d komponenter.

Joda det er nvidias skyld. Hadde dem brydd seg om 2D kvalitet så hadde dem lagd referansekort sitt anerledes. De fleste produsentene holder seg sånn ca til referansedesignet og når nvidia da ikke bryr seg om 2D, vel da går det ikke bra.

Personlig tror jeg nok at selve geforce chippen i seg selv ikke er særlig god på 2D.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-19 15:23, Anders Leipsland skrev:

Joda det er nvidias skyld. Hadde dem brydd seg om 2D kvalitet så hadde dem lagd referansekort sitt anerledes. De fleste produsentene holder seg sånn ca til referansedesignet og når nvidia da ikke bryr seg om 2D, vel da går det ikke bra.

Personlig tror jeg nok at selve geforce chippen i seg selv ikke er særlig god på 2D.

les reviewen jeg linka til.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-19 15:28, ilex skrev:

les reviewen jeg linka til.

Reviewen forandrer ikke poenget mitt, nemlig at det er nvidia's skyld at 2D kvaliteten på geforce baserte kort er så dårlig. Hadde nvidia lagd bedre referansekort så hadde 2D kvaliteten på retail kortene også vært bedre. Som FS selv skriver:

Quote:

Most GeForce2 and 3 boards that decorate store shelves today are based on a reference design laid out by NVIDIA

De følger referansedesignet slavisk og hadde referansedesignet vært bedre så hadde altså retail kortene vært bedre da referansedesignet blir fulgt nesten til punkt og prikke uansett.
Lenke til kommentar

Quote:

2D-kvaliteten er avhengig av kvaliteten og hastigheten på RAMDAC'en. Siden denne sitter integrert i selve GeForce-kjernen skulle dine påstander da tyde på at alle GeForce-kort lider av dårlig 2D-kvalitet, noe som ikke er tilfelle. Problemet ligger i at det brukes lavkvalitetskomponenter i lavpassfilteret på RGB-utgangene på kortene, noe som fører til store variasjoner i 2D-kvaliteten på identiske kort.

Selv har jeg ett CardExpert GeForce 2MX og ett ATI All-In-Wonder Pro kort, og 2D-kvaliteten er betydelig bedre på de to skjermene som er tilkoblet GeForce-kortet. Grunnen til dette er sannsynligvis at ATI-kortet har en lavere RAMDAC-frekvens enn GeForce-kortet. Jeg hadde imidlertidig et problem med at det første GeForcekortet jeg fikk hadde veldig uskarpe bilder - noe som ikke er et problem etter at jeg fikk byttet kortet i et nytt. I utgangspunktet tror jeg ikke at det skulle være noen merkbare kvalitetsforskjeller på RAMDACene til Nvidida, Matrox og ATI, men det er mulig Matrox har lagt mer jobb i å perfeksjonere denne delen siden de i utganspunktet henvender seg til en litt annen kjøpegruppe.

Se forøvrig denne linken, som forklarer problemet...

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1577&p=5

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2002-01-19 19:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Reviewen forandrer ikke poenget mitt, nemlig at det er nvidia's skyld at 2D kvaliteten på geforce baserte kort er så dårlig. Hadde nvidia lagd bedre referansekort så hadde 2D kvaliteten på retail kortene også vært bedre. Som FS selv skriver:

Quote:

Most GeForce2 and 3 boards that decorate store shelves today are based on a reference design laid out by NVIDIA

De følger referansedesignet slavisk og hadde referansedesignet vært bedre så hadde altså retail kortene vært bedre da referansedesignet blir fulgt nesten til punkt og prikke uansett.

Referansedesignet spesifiserer ikke kvaliteten på komponentene.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-19 16:54, kingkong skrev:

Referansedesignet spesifiserer ikke kvaliteten på komponentene.

Referansedesignet spesifiserer ingenting(dog nvidia har noen krav som må oppfylles). Det er bare et eksempel på "slik bør det lages".

ATI har jo også begynt å la andre produsenter lage/distribuere kort. Dersom det stemmer at det er 3rd party produsentene som gjør at bildekvaliteten er så laber på nvidia baserte kort bør vi få kort fra Gigabyte, Hercules og PoV(dvs kun de kortene andre produsenter lager, ikke de som bare blir solgt med et annet merke) som har lavere bildekvalitet enn ATI's originale kort.

Er nvidia missfornøyd med bildekvaliteten så får dem se å stille krav til kortprodusentene. Jeg legger fortsatt skylden på nvidia :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Referansedesignet spesifiserer ingenting(dog nvidia har noen krav som må oppfylles). Det er bare et eksempel på "slik bør det lages".

Referansedesignet spesifiserer plassering og verdi på komponenter.

Quote:

Er nvidia missfornøyd med bildekvaliteten så får dem se å stille krav til kortprodusentene. Jeg legger fortsatt skylden på nvidia :smile:

Nvidia henvender seg i utgangspunktet ikke til sluttbrukerene, og referansedesignet som brukerene av GPUene deres tilbys er til for å gjøre det lettere for produsentene å utvikle kort (det er altså frivillig om produsentene vil bruke denne "malen"). Det er produsentene av kortene som har ansvaret for kvaliteten til sluttproduktet, ikke Nvidia (som er en underleverandør i denne sammenhengen).

Lenke til kommentar

Quote:

Referansedesignet spesifiserer plassering og verdi på komponenter.

(det er altså frivillig om produsentene vil bruke denne "malen")

Da er vi enige. Det jeg mente (sa det uklart, sorry) er at referansedesignet ikke sier "sånn skal det være og slik det være". Etter min ordbok så spesifiserer ikke referansedesignet noe da, men det råder/veileder/foreslår hvordan det skal være.

Quote:

Nvidia henvender seg i utgangspunktet ikke til sluttbrukerene, og referansedesignet som brukerene av GPUene deres tilbys er til for å gjøre det lettere for produsentene å utvikle kort (det er altså frivillig om produsentene vil bruke denne "malen"). Det er produsentene av kortene som har ansvaret for kvaliteten til sluttproduktet, ikke Nvidia (som er en underleverandør i denne sammenhengen).

Men selv om nvidia ikke henvender seg direkte til sluttbrukerne så er dem (eller burde være) opptatt av hvordan sluttprodukter blir da det har mye å si for hvor godt selskapet vil selge i framtiden. Hvis alle som lager kort basert på nvidia's brikker gjør en drittjobb så vil det til slutt slå tilbake på nvida selv.

Da mener jeg, at dersom nvidia ønsker at 2D kvaliteten på kort basert på dems brikke skal være i samme klasse som Leadtek's TDH kort så har dem makt nok til faktisk å kreve at produsentene lager skikkelige kort. Dem gjør det med hastigheten på mem/core (ingen får lov å selge kort med høyere mem og core hastighet enn det som er standard hastighet), så hvorfor ikke gjøre det med 2D kvalitet også?

Bottom line: nvidia kan veldig enkelt sørge for at alle geforce baserte kort blir kjent for bedre 2D kvalitet enn det de er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...