taKenzZz Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hei! Jeg en 20-årig ung mann som nå befinner seg i Belgia på slutten av et friår. Til høsten tenker jeg å søke på enten statsvitenskap, politisk økonomi eller samfunnsøkonomi ved NTNU. Jeg er veldig interessert i samspillet mellom stater og de økonomiske følgene dette har verden. For øyeblikket er jeg i gang med å lese en del bøker som blir brukt i førsteåret ved universitetet i Antwerpen for sosiologi, statsvitenskap og politisk økonomi. Dette gjør jeg for å få et forsprang og for å finne ut om dette virkelig interesserer meg nok til å studere det i 3-5 år i Trondheim. På nettsiden til NTNU står det følgende: Det kreves ingen spesielle forkunnskaper ut over generell studiekompetanse fra videregående skole for å studere politisk økonomi ved NTNU. Det samme gjelder for øvrig for de andre retningene jeg vurderer. Jeg har generell studiekompetanse og dermed ingen problemer med å søke meg inn. Men jeg har bare hatt matematikk ett år i videregående, og det var bare såvidt at jeg besto! Der og da virket det som om det var veldig abstrakt, og jeg hadde liten eller ingen interesse i faget, spesielt siden jeg hadde liten peiling på hvordan jeg ville få bruk for det jeg lærte ved en seinere anledning. Hvor stor betydning har dette å si for meg i det tilfellet at jeg begynner på samfunnsøkonomi eller politisk økonomi? Er det noen her på forumet som har relevant erfaring med disse retningene? Takk for all hjelp og beklager for eventuelle skriveleifer, Ragnar Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det er en god del matematikk i samfunnsøkonomi, så hvis du ikke er komfortabel med tall, eller er ikke spesielt motivert til å jobbe med matte så er nok ikke samfunnsøkonomi noe for deg. Men, er du motivert til å jobbe med matten går det som regel greit. Det er ikke akkurat realfag man studerer, så matten er absolutt overkommelig. Men anbefaler absolutt samfunnsøkonomi, det er et kjekt fag, hvor du får et helt annet syn på samfunnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå