Gå til innhold

Tips til nynorsk roman


Anbefalte innlegg

For å forbedre mine karakterer i faget nynorsk, så vel som og bli opplyst i diverse skriveteknikker, har jeg bestemt meg for å lese en nynorsk roman. Jeg stiller diverse kriterier til boken, som følger her:

- Ikke så alt for mange sider.

- Realistisk. Jeg hater science-fiction og liknende, så det er uaktuellt.

- Gjerne en historie om arbeidslivet, nærmere definert til å omhandle businessmenn eller liknende. Dette er ikke er krav, men et ønske.

- Interessant. Jeg vil selvfølgelig fullføre boken, og da må den jo være interessant.

- Gjerne anerkjent av media. Positive anmeldelse og så videre er alltid et pluss!

 

Tusen takk for alle saklige svar!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Klassen min er med i Ungdomens Kritikerpris i år og vi må difor lese alle dei nominerte bøkene. Eg har akkurat starta på romanen til Gunhild Øyehaug som heiter Vente, Blinke. Kan nok ikkje gje deg ei anbefaling i og med at eg nett har starta, men fyrsteinntrykket er bra. Den er i alle fall realistisk og har 270 sider med relativt stor skrift.

 

Elles kan du kike på sida til Samlaget. Dei gjev ut mange nynorske romanar.

Lenke til kommentar

Har en personlig favoritt, men tror ikke så veldig mange skoleelever er enige med meg. Jeg synes Fuglane av Tarjeii Vesaas er en fantastisk bok. Den handler om en person som er ganske spesiell. Han tenker på en helt annen måte enn man er vant til Det er utrolig spennende og morsomt å lese om tankene hans og hvordan han oppfatter verden.

 

Du bør finne en litt ny utgave av denne boken. Nynorsk har forandret seg veldig mye de siste årene, så en gammel utgave vil ha en mer avansert og eldre nynorsk enn det duy har behov for å skrive på skolen. I min utgave var feks jenter skrevet gjenter (eller noe slikt).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk, men er mer på utkikk etter noe som er nærliggende vår egen tid.

Forøvrig haster ikke dette ekstremt, da jeg for tiden leser "Tatt av kvinnen" av Erlend Loe.

 

Er det slik at noe ala "Wonderboy" av Langeland eller "Rolex" av Pihl er vanskelig å finne innenfor nynorsk sjangeren?

Endret av hansjqrg1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...