Gå til innhold

Sigmas kvalitetskontroll/Kjøp på butikk/internett

Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe Sigma 12-24mm, ettersom den fungerer som vidvinkel på APS-C uten å miste fullformatskompatibilitet. Etter det jeg har hørt har Sigma i det siste hatt veldig dårlig kvalitetskontroll, og mange har byttet objektiver flere ganger for å finne en utgave som holder mål. Hvordan fungerer slik bytting i praksis? Går jeg i butikken og påpeker at bildekvaliteten er dårligere enn forventet, eller må det en helt konkret feil til før de går med på det? Er det forskjell på praksis i forskjellige butikker? Er det tryggest å kjøpe i en butikk i nærheten av der jeg bor (Bergen) eller er det like greit å bruke nettbutikk?

P.S: Jeg er klar over at denne linsen er stor og tung, ikke tar filtre, har problemer i enkelte motlyssituasjoner, og trenger liten blender for å gi best resultater. Det jeg ikke vil akseptere er skarphet og kontrast som er vesentlig dårligere enn gjennomsnittlig for denne modellen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser litt lengre ned i dette forumet, ser du at jeg har en tråd om Sigma 30mm. Jeg tror det frontfokuserer, og fotomagasinet.no sa at jeg kunne bytte eller forsøke å reparere. Det koster deg kun frakta for å sende til reperasjon, så hvis du vil slippe den kan det være lurt å handle i butikk..

Ellers ser jeg ingen bakdeler ved noen av delene. Husk at du kan returnere objektivet innen 14 dager hvis du ikke liker det. Elkjøp har vel 30 dager ubegrunnet også!

Lenke til kommentar

Sigma var visstnok mye verre før. Hovedproblemene nå er, som Ingardj sier, front eller bakfokus. Dette oppstår av en eller annen merkelig grunn mest på Canon-kameraer i følge tilbakemeeldinger fra brukerne.

På den annen side har bl.a. en bruker som driver en fotoforretning kommentert at Sigma er greie å ha med å gjøre når ting går galt, i det minste. :)

Lenke til kommentar

Det største problemet som meldes om dette 12-24mm er at linselementene kan være montert skjevt så enten høyre eller venstre side er uskarpt.

Dette skal du kunne se ved å ta et par testbilder med ditt eget kamera i butikken. Front og bakfokus har jeg ikke sett rapportert spesielt om dette objektivet. Hvis du har Canon 1D MKIII, 1Ds MKIII, 5DII, 50D, Nikon D3, D3x, D300, D700, Sony A900, Pentax K20 kan front/bak fokus justeres. Les mer her; http://www.luminous-landscape.com/reviews/...lensalign.shtml

Hvis du skal kjøpe i nettbutikk så er problemet større siden du kanskje må bytte flere ganger, med mindre Sigma er villig til å bytte sentralt og sende deg et eksemplar de har sjekket på forhånd.

Litt pes blir det hvis du ikke er heldig med det første eksemplaret.

Dette er noe av grunnen til at er litt avventende med å kjøpe det til jeg har tilgang på en butikk med flere eksemplarer på lager jeg kan teste i butikken. Jeg har nemlig også dette på ønskelisten.

Se en gruppe test som jeg postet i en annen tråd her; Canon 14mm f2.8 L v Nikon 14mm f2.8 EDIF v Sigma 12-24mm f4.5-5.6 DG

Synes den kom ganske bra ut i den testen og har en attraktiv pris for en UW Zoom. Er vel billigst av alle FF UW. Men testeren nevner også at han måtte prøve flere eksemplarer før han fant en som var brukbar.

PS. Hvis du kjøper det, kan du poste her hvordan det gikk og hva inntrykket ditt av objektivets optiske kvalitet er?

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...