Ekko Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hei Har kommet på to smutthull som jeg lurer på om vil fungere dersom man ønsker å bruke BSU-pengene til noe helt annet enn bolig uten å bryte betingelsene for BSU. Det er selvsagt noen forutsetninger som må ligge til rette for at det skal kunne gjøres 1. Refinansiere -Jeg har 2 millioner i boliglån på en bolig verd 2.5 mill. -Jeg setter inn 100 000 BSU-kroner på lånet -Jeg refinansierer lånet til et fleksilån med øvre grense på 2 mill. -Jeg har da 100 000 tilgjengelig fra fleksilånet. Dette har jeg selv gjort, riktignok ikke med plan om å bruke BSU-pengene til annet enn bolig, men jeg så etterpå at jeg lett kunne gjort det. Evt refinansierer man til fleksilån med sikkerhet i boligen først, for deretter å betale inn BSU på fleksilånet. Noen huller i denne planen? Er det lov til å betale inn BSU på fleksilån så lenge lånet har sikkerhet i boligen? 2. Bli kjøpt ut En tanke jeg fikk i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1061345 -Din bror kjøper bolig -Du har fullt oppspart BSU som du ønsker å bruke på ny bil -Du kjøper boligen sammen med din bror, men han blir oppført som 100% eier -Din bror betaler deg ut med summen du skjøt inn. Det er det 3. steget her jeg lurer på om er mulig. Lenke til kommentar
SlettetBruker5125 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Er du sikker på at disse måtene er lovlige smutthull? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Er du sikker på at disse måtene er lovlige smutthull? Måte nummer en er i alle fall lovlig, og heller ikke mulig å forhindre på noen fornuftig måte som jeg kan se. Tenk deg at du har ett boliglån på 400.000, et hus verdt 500.000, og en BSU-konto på 150.000. Da kan du først betale ned boliglånet til 250.000 med BSU-pengene uten å bryte betingelsene, og jeg kan vanskelig se at skatteetaten deretter kan forby deg å senere refinansiere lånet og øke lånebeløpet, enten du nå vil bruke pengene på å pusse opp, kjøpe hytte eller bil.. Edit: Når det gjelder måte nummer to er jeg litt usikker... At man kan bli kjøpt ut senere kan umulig være brudd på betingelsene, med tanke på hvor vanlig det er med havarerte samboerforhold.. Hadde et samlivsbrudd også utløst krav om tilbakebetaling av skattefordelen, så hadde a) folk ikke skilt lag, eller b) vi ville lest om hvor urettferdig dette var i alle landets aviser.. Det jeg er litt usikker på er om det blir godtatt at boligen tinglyses med 100% eierandel på broren, eller om en andel av boligens verdi som minst tilsvarer BSU-beløpet må tinglyses på den som skyter inn pengene... Endret 15. januar 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Det jeg er litt usikker på er om det blir godtatt at boligen tinglyses med 100% eierandel på broren, eller om en andel av boligens verdi som minst tilsvarer BSU-beløpet må tinglyses på den som skyter inn pengene... Det var det. La oss si andelen blir 90%-10% og din bror skal kjøpe ut dine 10%, må man da kanskje betale noen avgifter på denne overføringen? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det var det. La oss si andelen blir 90%-10% og din bror skal kjøpe ut dine 10%, må man da kanskje betale noen avgifter på denne overføringen? Blir vel dokumentavgift, som ved vanlig eierskifte og tinglysing, av de 10 prosentene, om jeg har skjønt det rett.. Men jeg vet jo ikke om det med eierandel og tinglysing er noe problem til å begynne med, var bare en tanke som slo meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå