Pansergnom Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg vet ikke om dette er rett kategori å poste i men jeg lurte bare på om jeg har rett til å vite hva jeg skal inn i avhør for. Politiet ringte meg tidligere idag og de ville ikke fortelle meg hvorfor de ville ha meg ned der. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hvis du ikke får vite hva du skal i avhør for så kan du holde deg våken natta før og kanskje lengere slik at du er helt utmattet på avhøret. Si at du ikke fikk sove for du funderte, og klarte ikke og komme på hva det gjalt. Når de så spørr deg om ting kan du være helt groggy og komme med rare svar og sovne osv. Hevn for at de ikke ville fortelle deg hva det gjalt. Ta en insovnings pille føre du drar dit. Om de av en eller anne syk grunn skulle teste deg for slikt så kan du unskylde deg med at du tok feil piller for du var så trøtt eller stressa. Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Dummeste ideen noen sinne. Til trådstarter: nei du har ikke rett til å få vite det, så lenge du ikke har gjort noe galt, er det vel heller ingenting å frykte. Lenke til kommentar
Mith Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Både vitner og siktede/mistenkte har møteplikt for politiet. Du må møte opp for å sifra om du vil forklare deg eller ikke. Å avgi en forklaring under avhøret er helt frivillig. Jeg ville tatt en telefon til politikammeret for å forsikre meg om at det var politiet som ringte og spurt igjen hva saken gjelder. Sier de at du må møte så er det jo greit, men du trenger ikke si noe som helst under avhøret. Er du vitne i en sak så plikter du å forklare deg i retten, ikke avhør. Er du siktet/mistenkt så trenger du ikke forklare deg hverken i retten eller under avhøret. EDIT: leif leif leif. Endret 22. januar 2009 av Mith Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Innlegget til Mith er noenlunde fornuftig, de andre skal du ikke bry deg om. Det er ingen som sier at politiet plikter å oppgi hva du skal inn til avhør for, men det kan jo for eksempel være greit å vite hvilken status du har (siktet, mistenkt, vitne). La oss anta at du har status som mistenkt (det er mest sannsynlig - hadde du vært siktet, hadde du trolig allerede vært pågrepet, og hadde du vært vitne, hadde det ikke vært noen som helst grunn til ikke å fortelle hva du skulle avhøres om). Du har i alle tilfeller møteplikt, men ikke forklaringsplikt. Når du først møter, skal du gjøres kjent med hva mistanken gjelder før avhøret starter. Du kan lese mer om dette i Straffeprosessloven og Påtaleintruksen, du finner dem på lovdata.no. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå