Gå til innhold

Sniktitt: Windows 7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har testet ett par dager nå og må si at til og med uten å tenke på at Win7er beta så er det meget bra!

Har brukt Vista en god stund nå og det fungerer mer enn bra nok for mitt private bruk.

Hvis jeg skal prøve meg på en liten beskrivelse av følelsen du har som bruker med Win7 i forhold til Vista så vil jeg si at Vista er den litt småblubne, trege og alvorlige storebroren til den lille raske og sjarmerende Win7. Win7 slår Vista ned i støvlene når det gjelder feel og groov til Win7 (som dommerpanelet i idol ville sagt det)

Nå har jeg kun testet en veldig kort stund og har ikke fått fordypet meg noe særlig i tekniske endringer, men så langt er det terningkast 6.

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Bare for å da klarere dette:

-W7 krever (mye) mindre enn Vista (selv om det er Beta, så tyder ting på det)?

-W7 blir sannsynligvis gitt ut omkring 1 år fra nå?

-W7 vil få muligheten til å bli oppgradert fra Vista? Er det da mulig å beholde gamle datafiler uten at disse blir slettet ved oppgradering?

-W7 vil ikke inneholde masser av programmer som idag følger med Vista? (Windows Movie Maker, Windows Media Player, Windows Live Messenger osv.)

-W7 er mye, mye bedre til å finne drivere til hardware på PCen din?

Er klar over at endel av disse er besvart flere ganger, flere steder, men det jeg har lest har vært litt forvirrende, så vil bare vite dette helt sikkert av dere som har testet betaen hittil :)

Leste at noen faktisk klager over at W7 tar 16 GB harddiskplass. Wow, vi er i 2009, 500GB harddisk koster 500kr, og man klager over 16GB? Sier ikke at 500 kr er lite penger, men at det er en bagatell for de aller, aller fleste.

Endret av Tufte
Lenke til kommentar

Liker windows 7 bedre enn vista. Har hatt ymse driver-problemer i Vista på Thinkpaden min, disse er borte i betaen.

Liker spesielt godt innebygd støtte for å brenne image/iso filer. Høyreklikk på filen og kjør igang! tipptopp

Lenke til kommentar
16 GB er uansett så trivielt at det ikke burde diktere så mye hos folk flest.
Om 7 er noenlunde lik Vista ang. bruk av diskplass så er 50-60% av den plassen drivere du aldri kommer til å bruke og språk du ikke forstår. Hvorfor det insisteres på å legge slikt på disk forstår ikke jeg meg på.

Selv har jeg XP på såvidt over GB-en(690 utenom .NET), og skjønner ikke denne "sløsingen" med plass. Hva er det med "alle monner drar" MS ikke forstår?

Foråpentligvis er det modulære systemet som ble lovet med Vista impementert, og det blir lettere å kutte bort alt fettet. Lei av å ikke ha 64-bit Windows som ikke irriterer snørret ut av meg..

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
Leste at noen faktisk klager over at W7 tar 16 GB harddiskplass. Wow, vi er i 2009, 500GB harddisk koster 500kr, og man klager over 16GB? Sier ikke at 500 kr er lite penger, men at det er en bagatell for de aller, aller fleste.

SSDer er å vei inn, på SSDer er ikke 16 GB en ubetydlig mengde plass. Personlig har eg langt emr harddiskplass enn snittet, men det betyr ikke at jeg uten videre setter pris på ting som tar unødvendig stor plass.

AtW

Lenke til kommentar
NOD32 for Vista funker bein i Win7 også...

Eneste jeg savener er hurtigstart verktøylinjen som Vista og XP hadde atmed startknappen...

Nå er jo hele taskbaren en eneste stor hurtigstart-meny, så ser ikke helt problemet...

Lenke til kommentar
16 GB er uansett så trivielt at det ikke burde diktere så mye hos folk flest.

Hvorvidt Compiz Fusion er bedre enn Aero skal ikke jeg gi noen fasit på. Folk har forskjellige meninger og det respekterer jeg. Jeg foretrekker Aero men innser at Compiz Fusion kjører på maskiner som bare kan drømme om Aero. Aero/DWM tilbyr flere funksjoner enn du nevner. Aero Peek for å vise skrivebordet når man fører musen over Show Desktop knappen blandt annet. Thumbnailnavigeringen er også kun tilgjengelig når Aero er aktivert.

Liten demovideo over forskjellene mellom CF og Aero:

(få med deg de siste ti sekundene av videoen ;))

Nå er det sikkert mulig å installere addons til aero også, men med CF er slike funksjoner på plass uten addons.

Skjønt, selv bruker jeg hverken wobbly windows eller desktop cube eller noe annet blingbling, for man blir lei av det etterhvert. Men dette er bare en demo på hva som er mulig å tilby av funksjoner på LANGT mindre ressurser enn det Aero krever. Håper for MS' skyld at de har fikset på ressurskravene til Aero på Win7..

Lenke til kommentar
Den videoen gjorde meg bare glad for at jeg fortsatt bruker Windows. 3/4 av funksjonene vist fram var bare plagsom og fullstendig uten nytte.

Og de siste 10 sekundene er fantastisk å se på, dog ganske mange år gammel.

Som sagt, det var bare en demo på hva som er mulig. F.eks. Ubuntu, og sikkert de fleste andre distroene, leveres med en tilpasset versjon som er langt mindre bling enn den demovideoen. Men dette er altså mulig for meg å få til på min gamle traver av en laptop med godt under 100 mb videominne...

Lenke til kommentar
Vil det gå fint å instalere Windows 7 på en masking med følgende specs? i og med at jeg har kjøpt Vista til hovedmaskinen min...

Amd Athlon xp3200 2.2ghz (enkeltkjerne)

1 GB pc 2700 ram.

Nvidia 6800GT 128mb agp.

Putt i litt mere ram så du har 2 gb i hvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...