Gå til innhold

3D studio max Vs Maya


-kga-

Anbefalte innlegg

jeg har lyst til og begyne med 3D arbeid, og det er noe jeg lurer på.

 

jeg har gørt at 3D studio max er ett bra program og at Maya også skal være det, men hva syntes dere?

hvem av disse programmene er mest brukt av fagfolk som jabber med det i spill eller filmer?

jeg lurer litt på hvem som er lettast i bruk også, men det viktigste er hvem av de som man kan få mest bruk for om man eventuelt ville komme til og få en jobb men bruker slikt til?

 

håper det er noen som har litt greie på slikt her... eller som har peil på hvor jeg kan finne ut slik selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har lyst til og begyne med 3D arbeid, og det er noe jeg lurer på.

 

jeg har gørt at 3D studio max er ett bra program og at Maya også skal være det, men hva syntes dere?  

hvem av disse programmene er mest brukt av fagfolk som jabber med det i spill eller filmer?

jeg lurer litt på hvem som er lettast i bruk også, men det viktigste er hvem av de som man kan få mest bruk for om man eventuelt ville komme til og få en jobb men bruker slikt til?

 

håper det er noen som har litt greie på slikt her... eller som har peil på hvor jeg kan finne ut slik selv.

 

 

Selv har jeg mest erfaring med 3 studio. Det er mest på grunn av at det er det programmet jeg startet med, pluss at maya programmet mitt er en gratisversjon med "merking" av det du har laget.

 

Det er vel kanskje litt hips om haps hvem som bruker hva, men mitt inntrykk er at mange i spill/anime bransjen bruker 3d studio og at maya tradisjonelt har blitt mye brukt i filmindustrien. Ellers så er prinsippene i å lage ting i 3d det samme uavhengig av hvilket program man bruker.

 

Anbelfaler det uansett til å kjøpe deg en bok (3d bible feks). Det er et veldig omfattende felt du skal begynne å leke deg i :wink:

 

http://www.3dlinks.com/forums.cfm

 

http://www.highend3d.com/

 

2 linker du burde sjekke ut.

 

beklager alle skriveleifene

Lenke til kommentar
[en hel del]

Jeg er enig i det detvarvondtdet skriver, men du kan merke deg at du kan eksportere/importere mellom 3D Studio og Maya så mye du ønsker. I allfall når det gjelder modeller osv. Begge programmen kan du gjøre stort sett alt med, eneste forskjeller ligger i framgangsmåter og teknikker. Du kan også bruke programmene på flere 'nivåer', slik at du hele tida har noe nytt å drive med samtidig som det du driver med er noenlunde forståelig.

Lenke til kommentar

maya 4.5 unlimited har kommet ut btw :D jeg har ikke drevet så mye med 3dsmax, men Maya fungerer flott, kan gjøre så godt som hva man vil! Eneste problemet er at det er så mye å lære... :wink:

 

gratisversjonen av Maya er PLE, personal learning edition, følger med UT2003. :)

 

Et annet prog som virkelig sparker er Houdini Master, ikke så lett å få tak i pga. prisen ligger rundt $17.000 :o men der har du virkelig alt du kan tenke deg!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takker for svara deres :)

 

trur jeg går for 3d studio max jeg.

 

 

 

en ting til... hva slaks jobber kan man få hviss man går for og arbeide med dette etter hvert? og hva slaks lønn kan man få? er det noe man må utdanne seg til for og få jobb med det? det var vist 3 ting det :D

Lenke til kommentar
takker for svara deres  :)  

 

trur jeg går for 3d studio max jeg.

 

 

 

en ting til...  hva slaks jobber kan man få hviss man går for og arbeide med dette etter hvert? og hva slaks lønn kan man få? er det noe man må utdanne seg til for og få jobb med det?    det var vist 3 ting det  :D

Hvis du klarer å lage noen heftige bilder/filmer som er godt gjennomtenkte, så tipper jeg at du blir en graphics artist eller noe sånt i en film/spill-produksjon. Når det gjelder lønna, så har jeg ikke peiling. :o

Lenke til kommentar
...angående lønn, blir du god, 100dollar++ i timen

 

 

100dollar i timen :o

er ikke det veldig mye da?

må vel være ekstremt god da?

 

jeg fikk 3d studio max 5 for kunn 1 uke siden... så jeg er sugen fortsat.

men jeg trur det kommer til og bli mer som en hobbi en att jeg for meg jobb innen det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...