Gå til innhold

Hvor mye kan P4 3.06GHz Northwood Overklokkes??

AcRoX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke du kan få overklokket den noe særlig med boxed-kjøler i allefall. Tempen ligger rundt 46 idle og 60 full load. Har du noe bedre, f.eks. vannkjøling, er det bare og presse FSB'en så høyt som systemet tillater det :D Mener at Intel har presset mye ut av denne prosessoren, og derfor ikke eigner seg noe særlig til overklokking :(

Lenke til kommentar

Hva du kan klokke prosessoren din til er jo helt avhengig av dine egne forhold.

For det første

Nå er det jo ulikheter i potensialet mellom de enkelte prosessorene, - selv om de er like med hensyn til fabrikkspesifikasjonene. To "like" P4-3,06 gir ikke like overklokkingsresultater.

Imidlertid, - og det er det som egentlig er tema føler jeg, så er overklokkingsresultatet ditt helt avghengig av hvilken kjøleløsning du bruker. Med default Boxed kjøler kan du vel oppnå 3,2 - 3,4 Ghz om du er heldig.

Det er en vanlig oppfatning at vannkjøling ikke gir mye bedre kjøling enn de bedre utgavene av luftkjølere. Imidlertid, - med den veldig varmeutviklende CPU'en du skal kjøle, - så tror jeg en veldimensjonert vannkjøling vil være tingen. Men jeg tviler på at du selv med grom vannkjøling passerer 3,4 Ghz med store marginer. Jeg antar at du neppe når 3,5 Ghz stabilt med ordinær vannkjøling med radiatoren i normal romtemperatur :roll: .

Men om du velger en skikkelig kjøleløsning, - så kan du passere 4Ghz. Nesten garantert. Kanskje ... :D :wink:

Lenke til kommentar

Det er flytende nitrogen som benyttes.

Men du kan nå ganske langt med Vapochill eller bedre; Prometeia også. Det ligger en test av en P4-3,06 på Toms Hardware, -der prosessoren er klokket til over 4 Ghz med Prometeia. :wink:

Vapochill og Prometeia benytter begge en kompressor i kjøleteknikken, - som i et gammelt (eller nytt?) kjøleskap.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke jeg begynner med slike ting allerede... Tenker nok cpu'en holder en stund enda :)

Men fra det ene til det andre, har en Xp 1900 også. Pc'en begynte å låse seg når jeg spilte eller gjorde flere oprasjoner i windows. Så jeg stilte den ned til 1200 MHz og da er den stabil igjen. Kan dette være hk?, elller??

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mye greie på det, men jeg ville ha sjekket prosessortemperaturen og -strømmen.

Dersom du har CPU-temp på under 65 grader C. ville jeg forsøkt å øke CPU Vcore.

Men jeg ville sjekket temperaturen på og kjølingen av prosessoren aller først. :wink:

Lenke til kommentar
Tror ikke du kan få overklokket den noe særlig med boxed-kjøler i allefall. Tempen ligger rundt 46 idle og 60 full load. Har du noe bedre, f.eks. vannkjøling, er det bare og presse FSB'en så høyt som systemet tillater det :D Mener at Intel har presset mye ut av denne prosessoren, og derfor ikke eigner seg noe særlig til overklokking :(

Det er en helt spesiell kjøler med 3,06 den er mye bedre enn de som er med de andre prosessorne denne har bla kobberkjerne.

Personelig er jeg aldri over 40 grader på full load overklokket.

Lenke til kommentar
Snekker'n...

Ja stemmer det med den kobber kjerna. Men tror du man kan komme greit opp i 3.5GHz uten noe vann kjøling av noe slag? Og er det mulig å modde radeon 9700 til 9800??

Hvor høyt du kommer er vanskelig å si, men jeg testet 2 stk 2,8 den ene kom til 3,15 den andre til ca 2,4 så det varierer, når det gjelder den klokkingen som er i min sign har jeg ikke øket volten gjør jeg det regner jeg med å kunne nå ivertfall 3,6-3,65.

Jeg har "moddet " til 9800 med å forandre litt i bios fremgangsmåten tror jeg du finne på Tweak.dk

Lenke til kommentar
http://www.ocshoot.no/7000cu.htm

Leste en test av denne kjøleren med 3.06 et annet sted jeg ikke husker, og der kjørte de prosessoren stabilt på ca. 3.7 ghz.  

Moderat pris og støy, men høy vekt byr denne kjøleren på. Det siste spiller liten rolle hvis kassa skal stå i ro.

OK, men som sagt tidligere jeg har ikke prøvd å tyne maks ut av min ennu.

Men så sett i gang da mann :wink: !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...