Gå til innhold

Tips for å skremme

Anbefalte innlegg

Det jeg er ute etter her er tips til å skremme folk på film. Jeg har ingen særlig erfaring med å lage film så jeg lurer på om det er noe som er verdt å huske på hvis jeg skal skremme folk, få dem til å skvette. Jeg skjønner jo at det går an å få en fyr til å plutselig hoppe inn i bildet, eller at en høy lyd kommer plutselig, men vil gjerne bygge opp litt "tension" (noen norske ord for dette? :p ) før det skjer.

Håper det kommer noen tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spill på menneskelig psyke og frykt, hva er det som skremmer aller mest? For mange er det ukjente nettopp det elementet.

Dette kan du spille mye på i skrekkfilmer, akompanjert av litt ekkel musikk som underbygger stemningen. Men skuespill er og alfa og omega i en skrekkfilm, har dessverre en slik følelse av enkelte filmer (Som f.eks Scream) at jeg håper morderen står og venter på dem fordi prestasjonen er horribel (skremmende i seg selv).

Skrekk er vanskelig å gjøre bra og enda vanskeligere å perfeksjonere.

Tension kan forøvrig oversettes ganske banalt til "spenning" ;)

Lenke til kommentar

Musikk og lyd er nesten ALT i ein skrekkfilm. Om ein set volumet på 0 under ein skrekkfilm blir ikkje filmen skummel. Eit godt triks for å bygge "tension" er jo å ha ein enkel og litt creepy tone som byrjar lågt for så å bygge seg oppover (f.k.s. nokon som går innover eit rom), så stoppar lyden (puh, det var ingenting der) og så BAMMM! (UÆH! Det var noko der likevel!) Det er typisk skrekkfilm.

Lenke til kommentar
Musikk og lyd er nesten ALT i ein skrekkfilm. Om ein set volumet på 0 under ein skrekkfilm blir ikkje filmen skummel. Eit godt triks for å bygge "tension" er jo å ha ein enkel og litt creepy tone som byrjar lågt for så å bygge seg oppover (f.k.s. nokon som går innover eit rom), så stoppar lyden (puh, det var ingenting der) og så BAMMM! (UÆH! Det var noko der likevel!) Det er typisk skrekkfilm.

Musikk og lydeffekter spiller klart et element i filmen, lyd er viktig i envær film såfremst MOS er brukt med hensikt for å underbygge et poeng eller følelse i filmen.

Men mener og at skuespillerprestasjon har sitt å si, man skal jo føle frykten de sitter med og håpe at de overlever.

Så ene fullfører det andre, ingen lyd gir dårlig stemning, dårlige skuespillere gir og dårlig stemning.

Jeg håper at trådstarter starter filmskapning på blueprint stadiet, dvs med et script. Om det er shooting eller spec spiller ingen triller så lenge ideen kommer på papir. T.o.m skrekkfilmer er styrt av Aristoteles teori om 3 akter i et stykke og om du skal lage en skikkelig god skrekk er du avhengig av at elementene henger på plass og du bruker partier med "falsk trygghet" dvs publikum føler seg trygg og så WHAM skjer det noe som endrer denne følelsen. Stickyen har en fin tegning rundt denne dramaturgien.

Lenke til kommentar

Et klassisk skrekkfilmtips er å lure seeren til å tro at NÅ blir man skremt, og så skjer det bare noe helt normalt. Et eksempel på dette er i den fryktelig dårlige Fritt Vilt 2, da han går mot den tomme bilen ganske tidlig i filmen. Alt bygger opp mot at nå skal vi bli skremt, men så blir man ikke det. Gjenta dette et par ganger, og den første gangen du faktisk sier "bø!" skal forhåpentligvis seeren hoppe i stolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...