Gå til innhold

Windows 7: Informasjon om hva MS i det skjulte henter fra din installasjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Folkens, vær oppmerksom på følgende:

http://it-avisen.no/sak/801050/Dette_vet_M...3Cbr%3E_om_deg/

Håper her dukker opp oppskrifter hvordan effektivt "disable" alt dette "calling home to mothership" tullet.

Hva er alt dette maset om at MS får info om maskinen. det er jo bare en beta di prøver bare og få inn info om hva de må fikse mer på. vil ikkje dokke ha eit bra os når det er release?

Jeg er ganske så sikker på at det er borte når den endelige versjonen kommer. å den som bruker en beta til ting som ikkje er for allmennheten som nettbank osv. er heilt tullete i hode. det er en beta du skal teste ikke bruke! jeg for min del synst di godt kan få info om min maskin som eg har windows 7 på viss det kan bidra til og gjør det endelige oset bedre!

Lenke til kommentar

Hva er folk så redde for egentlig? På grensen til Paranoid psykose..

Tror dere virkelig de ansatte i MS bryr seg om hva folk gjør? Tror dere virkelig at de bryr seg om at siste søkeord i nettleseren var horny asians? Tror dere virkelig at de er intressert i feriebildene eller kakeoppskriftene som ligger på PCen?

Lenke til kommentar
Hva er folk så redde for egentlig?

Minstekravet må være at brukeren får opp en melding om at "Nå vil vi hente følgende informasjon fra din computer. Vil du se gjennom informasjonen som overføres? Aksepterer du at nevnte informasjon overføres? JA eller NEI"

Lenke til kommentar
Hva er folk så redde for egentlig?

Minstekravet må være at brukeren får opp en melding om at "Nå vil vi hente følgende informasjon fra din computer. Vil du se gjennom informasjonen som overføres? Aksepterer du at nevnte informasjon overføres? JA eller NEI"

det står at di bare henter informasjon om krasj. og det er akkurat det samme som når du får opp denne boksen i xp om at et program har sluttet ov virke vil du sende.... så står det send, ikke send. bare at på en beta versjon så er det jo litt annaledes siden den ikke er ferdig! ms er bare interessert i og få oset til og bli så bra som mulig ikke nakenbildene du sender av deg selv til kjæresten din. omfg!

Lenke til kommentar
det står at di bare henter informasjon om krasj.

En hver som leser de linkene jeg gir i første post vil jo MÅTTE erkjenne at en påstand om at "di bare henter informasjon om krasj" er en grov bagatellisering.

De fleste forstår at MS ønsker tilbakemeldinger for å kunne utbedre feil og mangler, og for å kunne forbedre produktet, men at disse ting skal foregå i det skjulte uten at brukeren blir gjordt oppmerksom på når det foregår, hva slags informasjon som blir overført, og uten mulighet til selv å agjøre om nevnte informasjon skal overføres, er mildt sagt kritikkverdig.

Ufattelig at Datatilsynet, IT-pressen, politikere og brukerne forholder seg nærmest likegyldig til MS praksis på området.

Lenke til kommentar
det står at di bare henter informasjon om krasj.

En hver som leser de linkene jeg gir i første post vil jo MÅTTE erkjenne at en påstand om at "di bare henter informasjon om krasj" er en grov bagatellisering.

De fleste forstår at MS ønsker tilbakemeldinger for å kunne utbedre feil og mangler, og for å kunne forbedre produktet, men at disse ting skal foregå i det skjulte uten at brukeren blir gjordt oppmerksom på når det foregår, hva slags informasjon som blir overført, og uten mulighet til selv å agjøre om nevnte informasjon skal overføres, er mildt sagt kritikkverdig.

Ufattelig at Datatilsynet, IT-pressen, politikere og brukerne forholder seg nærmest likegyldig til MS praksis på området.

koffor herje sånn med dette det er ein beta ergo ei test maskin ergo du skal ikkje gjør noe på den som ikke andre skal kunne se. koffor herje så jævlig med dette og ikkje med at i vilkårene på mac os så står det at apple eier alt som blir produsert og som er lakt inn på mac/pc en. det er helt utrolig. hva er det du er så redd for at de skal ta på testversjonen din:P

Lenke til kommentar

Hvis begrepet "test av windows 7" overhodet skal ha noe relevans, innhold og mening, så må man forutsette at man utfører "testaktiviteter" utover å lese VG i Internet Explorer 8 og avspille et par mp3-filer.

Dvs. at testaktiviteten bør innbefatte så mye som mulig av de aktiviteter man normalt utfører i ethvert standard OS. Det å teste et OS bør således ikke være ensbetydende med at du lar MS fritt, i det skulte, og uten din viten og aksept laste ned informasjon om alt du foretar deg.

Jeg driter hver dag, og har sex med dama, (hvilket verken er kriminellt, "lugubert eller shady") men det er ikke ensbetydende med at jeg aksepterer skjult kamera på dass når jeg tester den nye toilettskåla, eller skjult kamera på soverommet når jeg tester den nye dobbelsenga.

Endret av Rakkern
Lenke til kommentar
Hvis begrepet "test av windows 7" overhodet skal ha noe relevans, innhold og mening, så må man forutsette at man utfører "testaktiviteter" utover å lese VG i Internet Explorer 8 og avspille et par mp3-filer.

Dvs. at testaktiviteten bør innbefatte så mye som mulig av de aktiviteter man normalt utfører i ethvert standard OS. Det å teste et OS bør således ikke være ensbetydende med at du lar MS fritt, i det skulte, og uten din viten og aksept laste ned informasjon om alt du foretar deg.

Jeg driter hver dag, og har sex med dama, (hvilket verken er kriminellt, "lugubert eller shady") men det er ikke ensbetydende med at jeg aksepterer skjult kamera på dass når jeg tester den nye toilettskåla, eller skjult kamera på soverommet når jeg tester den nye dobbelsenga.

det er jo ikke et sjult kamera du vet jo om at det skjer. men det er greit det vi er uenige og det kommer vi til og være. og eg skjønner at ditt problem ikke er at de gjør det men at de ikkje sier i fra med en stor blinkende setning over hele skjermen "NÅ TAR VI TESTDATA FRA MASKINA DI!" eg synst vertfal ikkje problemet er så stort i en beta versjon. + at MS kan ikke akkurat få tak i personopplysninger og spre de ut over WWW heller da. de er jo et velkjent selskap så må ta vare på sitt gode navn og rykte.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det samme har vel vært i alle de siste windows versjonene?

Problemet er vel heller ikke hva de gjør men hva de KAN gjøre.

Hva skjer den dagen ett ellerannet antipirat firma får MS til å hente info om eventuelle piratkopier, bruk av pirate bay og lignende.

Hva om f.eks USA vil vite hvem som skriver noe kritisk om usa for å forhindre terror?

Hva om USA ber om at MS slår av alle windows i alle maskiner i et bestemt land de skal bombe?

Hva om tine meierier tilbyr en million til en ansatt i MS for at han skal hente ut rapporter og budsjetter fra synnøve?

Hva om et spyware firma utviklere software som omdirigerer hva som skal sendes til ms og til hvor det skal sendes?

Hva om en virusutvikler lager et virus som sender fake feilmeldinger til ms og de svarer med å returnere fikser som krasjer brukerens maskin?

Så lenge systemet er der, er det jo opp til utvikleren hva det skal brukes til?

Lenke til kommentar

Og her kommer nok en gang oppstyret som var med XP.

Ingenting av denne informasjonen kan brukes mot deg. Den er der for å forbedre programmer, ikke noe annet.

Vet du at du sender ut informasjon om din PC når du surfer nettet? Vil du at du skal vite dette på hver eneste nettside du vil innom? Mye av det MS får her er akkurat det samme som du gir fra deg når du f.eks. besøker dette forumet.

Dette er bare panikk skapt av paranoide folk som ikke har noe bedre å gjøre av seg.

Lenke til kommentar

Dypest sett handler dette om samfunnsutviklingen i større skala. Vi "belønnes" for å oppdra ungene våre til å bli lalleglade grønnsaker som ukritisk aksepterer at "dersom du ikke gjør noe flertallet kritiserer så har du ikke noe å frykte ved å la deg bli overvåket og få ditt privatliv krenket av enhver interessegruppe som måtte ønske det, det være seg myndigheter eller kommersielle aktører".

Datatilsynet har, selvsagt for døve ører, KLART SPIKRET FAST det vi alle vet fra før, nemlig at AT ALLE HAR NOE Å SKJULE. Det betyr ikke at alle bedriver kriminelle handlinger eller bedriver aktiviteter den "hjernevaskede majoritet" fordømmer. Men det betyr at vi ALLE har et privatliv vi gjør klokt i å kjempe for å verne om.

Jeg syns det er sinnsykt frekt, og totalt surrealistisk, at der i dagens samfunn tillates at det distribueres et "beta os" som gir utvikleren mulighet til å hente ned hva det måtte passe dem av informasjon om brukeren, hva han har installert, hva han bruker det til og hva som ellers måtte befinne seg "tilgjengelig" av informasjon på vedkommende computer på det tidspunkt MS velger å aktivere innsamlig av vedkommendes data.

Lenke til kommentar
For de av dere som ikke leser lisensreglene (hvem gjør vel det?) er det ganske interessant å vite hva som blir sendt avgårde helt uten at du er klar over det. Og MS har også lov til å sende informasjonen de samler til maskinvare og programvare utviklere.
Der er problemet, Les EULAen før du installerer, problem solved.

Liker du ikke at de overvåker deg (noe du selv har godtatt ved installasjoenen) så er det jo bare å bytte til et konkurrerende OS, som ikke overvåker deg.

Lenke til kommentar
Ingenting av denne informasjonen kan brukes mot deg.

Hva vet du egentlig om det?

Og bortsett fra det, mener du virkelig at bare noen påstår at informasjonen ikke kan misbrukes, så syns du det er helt greit at informasjon hentes ut av din computer i det skjulte, uten at du får vite hva som hentes av informasjon og uten kontroll med hva det senere kan brukes til?

Vet ikke om det gjelder i ditt tilfelle, men det er velkjent at streng pottetrening senere i livet for mange medfører at de lett underkaster seg autoriteter og majoritetsholdninger, og ukritisk adopterer og aksepterer en drøss "fakta" som overhodet ikke er annet enn løse og idiotiske påstander.

Sålenge MS har mulighet til å hente informasjon fra din computer, uten din viten og uten din kontroll med hva informasjonen deretter kan brukes til, så har du NULL peiling på om slik informasjon kan misbrukes eller ei. Dessuten er dette irrelevant i forhold til det prinsipielle i saken, nemlig at MS herved bevilger seg tilgang til informasjon som ikke vedkommer dem med mindre brukeren selv AKTIVT GODKJENNER at de henter inn informasjonen, og for å gjøre dette mulig må de gi brukerne et VALG, hvilket de ikke gjør.

Lenke til kommentar
med mindre brukeren selv AKTIVT GODKJENNER at de henter inn informasjonen, og for å gjøre dette mulig må de gi brukerne et VALG, hvilket de ikke gjør.

Jo, du har godkjent det, og ja, du har et valg.

Du godkjente det da du aksepterte lisensen, og du har et valg på om du vil installere windows7 eller ikke.

Lenke til kommentar
med mindre brukeren selv AKTIVT GODKJENNER at de henter inn informasjonen, og for å gjøre dette mulig må de gi brukerne et VALG, hvilket de ikke gjør.

Jo, du har godkjent det, og ja, du har et valg.

Du godkjente det da du aksepterte lisensen, og du har et valg på om du vil installere windows7 eller ikke.

Nei, vi har ikke noe valg. Vi har et teoretisk valg ja, men i praksis er det ikke-eksisterende. Verdenssamfunnet er så enda så avhengig av MS, at hvis samfunn, stater og enkeltindivider skulle ta den fulle konsekvens av å nekte å la seg filme naken av MS, så ville verden stoppe opp. I den sammeheng er det fullstendig ubetydelig om jeg som enkeltindivid heller velger å installere f.eks linux.

Forresten, når jeg snakker om VALG i den kontekst du svarte, så handlet det om valg i det ENKELT TILFELLE, til å gjennomgå den informasjon MS vil laste ned, og på det grunnlag ta et valg om å tillate overførsel av den informasjon eller ei.

Du forstår vel at det blir for dumt å snakke om valg på generellt grunnlag? Eller mener du det kan forsvares at når du har sagt ja til EULA så er det helt greit at MS deretter laster ned det som passer dem av informasjon i ethvert tilfelle uansett hva denne informasjonen inneholder om deg selv og dine aktiviteter? Si meg, hvor skada er du egentlig?

Endret av Rakkern
Lenke til kommentar
...og ukritisk adopterer og aksepterer en drøss "fakta" som overhodet ikke er annet enn løse og idiotiske påstander.

Nå er det vel strengt tatt det du gjør. Om du ikke har en kilde som faktisk har analysert pakkene som blir sendt fra OS'et ditt og kan bevise at det inneholder privat informasjon, så er dette bare tabloid nyheter som selger.

Si meg, hvor skada er du egentlig?

Og dette forsterker ikke akkurat DIN seriøsitet. Det ser heller ut som om du prøver å skape konflikt i denne debatten. Trolling med andre ord.

EDIT: Leste nettopp igjennom Gizmodo artikkelen. Jeg er målløs. Vil anbefale folk til å lese igjennom hysteriet og legge merke til alt han mener er "fucked up".

Endret av shabador
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...