hanmagnus Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hei! Jeg er en førstegangskjøper av speilreflekskamera og har etter mye om og men bestemt meg for å kjøpe Nikon D90, men kun huset ettersom min far han mange objektiv til sitt gamle Nikon filmkamera. På denne måten investerer jeg heller i bedre hus og klarer meg med objektivene jeg disponerer fra han til jeg får råd å kjøpe noe bedre. Det jeg trenger hjelp til av dere er å velge hviket av de gamle objektivene som er best/brukbart til D90. Jeg skal snart på en lang backpackertur og vil ikke kunne ta med alle, men kanskje 2 stk. Vil ha et brukbart allroundobjektiv a la D90 sitt kit obejktiv AF-S DX NIKKOR 18-105 mm (har sett det i butikken). Objektivene jeg har tilgang til er: Fastoptikk: Nikon serie E: 28mm 1:2,8 Nikon serie E: 50mm 1:1,8 Zoom: Tokina RMC: 35-105mm 1:3,5-4,5. Macro. Vivitar serie 1: 28-90mm 1:2,8-3,5. Macro. Nikon serie E: 75-150mm 1:3,5 Dette er opplysninger jeg har fått fra min far og forteller ikke meg noe særlig annet enn hvordan zoom'en er. Jeg setter pris på all hjelp jeg kan få! På forhånd takk! Magnus Lenke til kommentar
Anew Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Dette er nok objektiver fra før autofokusens tid ("Serie E" var relativt billige, men optisk sett gode, AI-objektiver), og de vil derfor ikke gi lysmåling med D90. Skal du ha full funksjonalitet må du opp på D200/300. Tokina og Vivitar-zoomene har relativt ukurrante brennviddeomfang på DX, men de 3 Nikkorene vile være fine kopmpanjonger til en 18-105. Endret 15. januar 2009 av Anew Lenke til kommentar
hanmagnus Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Dette er nok objektiver fra før autofokusens tid ("Serie E" var relativt billige, men optisk sett gode, AI-objektiver), og de vil derfor ikke gi lysmåling med D90. Skal du ha full funksjonalitet må du opp på D200/300. Tokina og Vivitar-zoomene har relativt ukurrante brennviddeomfang på DX, men de 3 Nikkorene vile være fine kopmpanjonger til en 18-105. Takk for svar! Er det ikke slik at D90 har innebygget autofokusmotor? Objektivet trenger altså ikke å ha det? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Er det ikke slik at D90 har innebygget autofokusmotor? Objektivet trenger altså ikke å ha det? Det stemmer forsåvidt det du sier, men du må likevel ha et AF-objektiv for å få autofokus. Fokusmotoren i kamerahuset driver en aksling/"skrue" i objektivfatningen, som igjen driver autofokusmekanismen i objektivet. De objektivene du lister opp har ikke autofokusmekanisme og fokusmotoren har dermed ingenting å drive. Endret 15. januar 2009 av H80 Lenke til kommentar
hanmagnus Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Det stemmer forsåvidt det du sier, men du må likevel ha et AF-objektiv for å få autofokus. Fokusmotoren i kamerahuset driver en aksling/"skrue" i objektivfatningen, som igjen driver autofokusmekanismen i objektivet. De objektivene du lister opp har ikke autofokusmekanisme og fokusmotoren har dermed ingenting å drive. Aha... Men sånn ellers, er det noen av disse du ville valgt framfor andre? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Uansett ville jeg hatt 28/2.8 og 50/1.8 med. Fastoptikk er gøy, og manuellfokus er noe du venner deg til. De andre objektivene ville jeg droppet fullstendig i det daglige. Nikkor-zoomen er kanskje brukbar, men et 18-55 vil være et bedre allroundobjektiv enn de zoomene du nevner. Jeg tror du vil bli svært happy med et 18-105 kombinert mæ 28/2.8 og 50/1.8 på tur, jeg. Lenke til kommentar
arela Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Er helt i takt med Simon her, men du kan jo teste alle. Men som Anew sier, du må trolig opp på D200, D300 eller bedre for å få lysmåling. (kjenner ikke D90 godt nok til å være sikker). En brukt D300 koster vel omtrent som en ny D90. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Men som Anew sier, du må trolig opp på D200, D300 eller bedre for å få lysmåling. (kjenner ikke D90 godt nok til å være sikker). For ordens skyld, så fastslår jeg det - jeg sier ikke "trolig". Endret 15. januar 2009 av Anew Lenke til kommentar
hanmagnus Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Ok, takk for all hjelp! La oss si at jeg tar med 28/2.8 og 50/1.8 på tur, hva er sjansen for å finne et AF-S DX NIKKOR 18-105 mm til en rimeligere pris i utlandet, skal til asia først (thailand, malaysia, vietnam) og senere til Sør-Amerika.. Noen som har peiling? Magnus Lenke til kommentar
hanmagnus Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Et spm til! Har hastigheten på SD kortet noe særlig å si for en amatørfotograf som meg? Holder det med et rimelig 16GB til rundt 300 kr eller er det nødvendig å ha dyrere saker? Magnus Lenke til kommentar
Anew Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 1) Elektronikk og fotoutstyr er generelt billig i Norge ifht. resten av Europa, men du kan få ting mye billigere i Asia. Da får du imidlertid ikke garanti/reklamasjon (5 år!) i Norge. Et kitobjektiv koster normalt en slikk og en ingenting, så konklusjonen er at det ikke er verdt bryet å vente. 2) Hastigheten på SD-kortet er ikke spesielt viktig. Jeg kjører fortsatt et surt gammelt "133x" Kingstonkort i D200'en min, og et nesten like surt Ultra II kort i D300. Du skal være en temmelig ivrig maskinkanonfotograf for å slite med minnekorthastigheten. Imidlertid er kvalitet vikitg - billige jallakort har en lei tendens til å miste data, og det er surt tjente penger... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg