Rubyred Skrevet 15. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Her er nok et bilde fra Gamlebyen. Lav sol i kombinasjon med ultravidvinkel i FF gir smell i fargene. 14mm, f.8, 1/2500, Iso 800. Edit. leif. Endret 15. januar 2009 av Rubyred Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 15. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2009 Synes denne ikke var så værst. Men, virker som den lave solen ikke var lav nok da det er ganske harde skygger i bildet. Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. januar 2009 Takk for konstruktiv kritikk. Var umulig å gjøre noe med skyggene. Forsøkte flere vinkler, men var der til feil tid. Bor heldivis ikke langt unna. så det blir nok flere forsøk. Spennende sted å fotografere. Må nok bruke litt tid på å bruke dette objektivet rett. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 16. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 16. januar 2009 Liker dette godt - fin bruk av ultravidvinkel! Men jeg har en ting til å plukke på - jeg synes du kanskje har brukt litt mye USM e.l. i behandlingen. Trærne ser kanskje litt overskarpa ut. Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Liker dette godt - fin bruk av ultravidvinkel! Men jeg har en ting til å plukke på - jeg synes du kanskje har brukt litt mye USM e.l. i behandlingen. Trærne ser kanskje litt overskarpa ut. Takk for det. Har faktisk nesten ikke brukt USM. Fulgte først anbefalingene jeg fant i "The Photographer’s Guide to Capture NX2", samt tips fra div. bøker. 44/5/4, men syntes dette ble alt for kraftig. Endte med at jeg dro "Intensity" opp til 10, og lot de andre være. Dette objektivet er meget skarptegnende, og er det skarpeste jeg har i baggen. Legger ved et bilde konvertert rett fra NEF til JPG uten USM. Har som på det første bildet, fjernet litt i nedkant, og lysnet 1 trinn. Edit: Leif. Endret 16. januar 2009 av Rubyred Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) feilpost. Endret 16. januar 2009 av Rubyred Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 16. januar 2009 Dette synes jeg ble bra. Her har du mange fine kurver samtidig som det er symmetrisk. Ulempen med lyset er som nevnt de harde skyggene, men fordelen er vel fargene? Jeg kan leve med det. Når det gjelder oppskarping, så er jeg enig i at det første bildet ble litt for skarpt. Nå er jeg ikke sikker på hva verdiene 44/5/4 for USM står for i NX2, men i photoshop har jeg verdier for amount, radius og threshold. Og jeg tror jeg ville prøvd med f.eks. 50, 0,7 og 3 for de. Særlig radius føler jeg kan være ufin når den blir for stor. Tom Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. januar 2009 Hei Tom. Windows 7 still working? Hadde tenkt meg på bruket med stativ i kveld, men ble overtalt til å holde meg hjemme av en 6 pack. Dette objektivet er skikkelig skarpt fra åpen blender, og ser ut til å tåle lite oppskarping. Syntes også versjon 2 ble best. Legger ut flere bilder når det blir litt mer fart her på forumet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 16. januar 2009 Windows 7 virker over all forventning. Disse six-pack'ene er utrolig flinke til å ovetale ... Jeg har også merket at jo bedre objektivene er, jo mindre oppskarping trengs i ettertid. Tom Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Skulle gjerne hatt et par av Olympus sine zoom objektiver med f.2.0. Har fått sykt mange bra reviews. 70-200mm f.2.0 er bare helt rett. Synd de koster skjorta. Mitt 14-24mm er vesentlig skarpere enn 24-70mm. Kommer til å ta med meg kun dette noen dager. Ultravidvinkel tilfører mange ganger dramatikk til kjedelige motiver. <edit. Leif Endret 16. januar 2009 av Rubyred Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 Dyre skjorter du har, vil jeg si. Bildet fungerer ganske bra. Det er lite å utsette på det, for oppgaven kunne vel ikke vært løst på så mange andre måter. Men det er en skuffende kobling av tittel og innhold. Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 Godt å ha deg tilbake PM. Vært ganske stille her sist uke. Har et par Armaniskjorter, men å få byttet de inn i god optikk er kanskje utopi. Angående tittel så gjenspeiler den kanoner stående i formasjon. Gamlebyen i Fredrikstad var i sin tid (1655-1750 tallet) et "State of the Art" festningsverk, bygd i stjernefasong,med vollgraver rundt. Kanonene var de beste som kunne fremskaffes, og var fryktet av våre fiender. Derav navnet. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 18. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 Dette ble jo pent. Ikke helt sikker på om jeg liker at bildet lener seg til den ene siden, men det får gå. Ellers ser jeg at du har en del å gå på i forhold til lukkertid og fortsatt være håndholdt, så det er ikke sikkert du hadde trengt å bruke iso 800, men ærlig talt ser jeg ikke noe støy, så det har ingenting å si for kvaliteten på akkurat dette bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå