Propofol Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Fortell hvordan du organiserer og sorterer bildene dine på lagringsmediumet. Når du har tatt et bilde, hva gjør du egentlig med det og hvordan? Hvordan system har du på bildene, og hvorfor? Personlig etter at jeg har tatt en serie med bilder laster jeg de over på maskinen og legger de i mapper med "retrieved-dato", deretter er alle bildenavn "tatt-dato". Alle bilder blir tatt vare på, såfremst de ikke er totalt ubrukelige. Favoritter blir bare kopiert ut og lagt på et separat lagringsmedium. Hvilke tanker har du om sikkerhetskopiering av bildene dine? Sikkerhetskopierer du kun dine favoritter, eller tar du vare på de aller fleste av bildene dine? Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Hos meg går det i datoer. Men i ulike sjangrer som familie, ferier, fester, diverse osv. Og har en egen 1TB ekstern harddisk til lagring av disse så jeg sikrer meg at de ikke blir borte. Ikke noe spesielt godt system, men jeg finner raskt frem til et bilde jeg vil se eller visse frem. Endret 15. januar 2009 av Johsse Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Årstall -> Land -> Sted/begivenhet, deretter en mappe for Raw og en for jpeg (eventuelt flere ved behov). En gang i døgnet kjøres det automatisk backup til en annen harddisk, ellers brenner jeg ut på dvd nå og da. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) I iPhoto. Så bruker datoer og events. Endret 15. januar 2009 av :--{D Lenke til kommentar
Malmedal Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg har alltid brukt denne måten for å finne frem senere fordi jeg ofte har skiftet og testet andre kamera. Kameramodell / årstall / måned / begivenhet. Har alltid hatt flere eksterne harddisker fordi før eller senere ryker den ene. Ja det har hendt. For å ikke miste bildene anbefaler jeg å registrere dere på disafe.net med forhandlerkode 297. Da er bildene sikker for alltid og du når de overalt fra. Også alt annet viktig. Lenke til kommentar
arela Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Har klargjort for IDimager, så nå blir alt liggende under årstall og måned på en nettdisk (NAS). Jeg døper også om filene ved import, så alle bilden blir 200901_0001 osv for bildene i januar i år. Før brukte jeg forskjellige nummerserier for forskjellige kamera. Snart vil IDimager ordne slike ting, kan bl.a. søke opp alle bilder tatt med blender f/5.6 etc. Til og med de innskannede gamle bildene får plass i det nye systemet, som jeg håper å få opp i løpet av februar. BackUp taes til usb harddisk etterhvert som ny måned er ferdig. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Mine ligger i et stort kaos på en harddisk av grei kvalitet. Jeg bruker Lightroom 2 til orgranisering og inport, så hvordan bildene ligger på disk er av liten betydning. Jeg bruker utelukkende RAW, og dermed har jeg hverken miniatyrbildevisning eller native støtte i OS for visning av bildene, så det minsker behovet for et godt system på disk ytterligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå