Happy25 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hallo.. Jeg driver og skall partisonere disken min (uten og formatere C: bare fremtidige D:) jeg vet at det går an i win xp, men husker ikke hvordan... Noen som kan det? edit: har bare en disk. Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Start meny - kjør - compmgmt.msc - ok Finn diskbehandling eller hva det nå heter i norsk Windows. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Kontroll Panel - Administrative Verktøy - Diskbehandling Ta et screenshot av diskbehandling med prtscr lim inn i paint og legg ut her i posten. Du må først ha ledig/ubrukt plass eller space på disken din etter C: partisjonen. Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Om du har tenkt å partisjonere disken som du har installert og bruker til windows xp så trenger du ikke å gjøre det. Fordi du kan ikke dele opp en disk som inneholder system filene. De ligger spredt rundt på diskenes sektorer. Eneste mulighet å partisjonere opp en systemdisk er å gjøre det under en formatering. Endret 15. januar 2009 av Johsse Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Han må lage ny partisjon - da jeg mistenker at han skal legge inn Windows 7 i dual boot med XP. Lenke til kommentar
Happy25 Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Kontroll Panel - Administrative Verktøy - Diskbehandling Ta et screenshot av diskbehandling med prtscr lim inn i paint og legg ut her i posten. Du må først ha ledig/ubrukt plass eller space på disken din etter C: partisjonen. Har over 400 GB ledig, Skall ha en partisjon på ca 250 GB Hva er prtscr? Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Dual boot? hehe, jaja. Dual boot ville vært å starte opp to operativsystem på pcen samtidig noe jeg ikke tror han har planer om =P Eller bare et operativsystem per partisjon som det egentlig heter. Prtscn er "Print screen" og den finner du ved siden av F12 på et standard tastatur. Da foreslår jeg at du går til anskaffelse av en ekstra disk til å innstallere Windows 7 på =) Endret 15. januar 2009 av Johsse Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Dual boot? hehe, jaja. Dual boot ville vært å starte opp to operativsystem på pcen samtidig noe jeg ikke tror han har planer om =P Hvis du driver med forum support bør du vite hva dual-boot betyr i windows OS sammenheng. Lenke til kommentar
Happy25 Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Vel.. Hvordan ta bilde av skjermen med printscreen? er klar over at det ikke er noe lurt, men det er ikke jeg heller... Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Dual-boot er jo en nyskapt terminologi! Derimot, multi-booting er det rette ordet! Du finner frem det du skal ta bilde av på skjermen din, i ditt tilfelle Diskbehandling. Du trykker deretter på print screen knappen som forklart lengre oppe.. starter deretter Paint (start -> kjør -> skriv: mspaint eller pbrush) Så lagrer du det som et vanlig bilde, og så kan det lastes opp fra pcen din her =) Bare spør om du har flere spørsmål anngående dette =) Endret 15. januar 2009 av Johsse Lenke til kommentar
Happy25 Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Fant det ut... Ble ikke noe bilde der nei der da Ble vedlegg det Diskbehandling.bmp Endret 15. januar 2009 av Happy2 Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Men, det går som sagt ikke å partisjonere disken din ettersom det er den du allerede har Windows XP innstallert. Den eneste måten å få partisjonert den er gjennom en formatering som og så nevent tidligere. Lenke til kommentar
Happy25 Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Men, det går som sagt ikke å partisjonere disken din ettersom det er den du allerede har Windows XP innstallert. Den eneste måten å få partisjonert den er gjennom en formatering som og så nevent tidligere. da blir det ny disk da Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Jepp, da blir det nok det =) Desverre er det den eneste muligheten du har ut i fra ditt ståsted. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Må ikke kjøpe ny disk, du må bare krympe C: for å lage ledig plass for å opprette D:, dette kan du ikke gjøre mens Windows kjører. Last ned PartedMagic LiveCD og brenn den ut på en cd og start med denne. Så starter du GParted og endrer på størrelsen på C: og oppretter en ny stasjon D: på den ledige plassen. Husk å defragmentere før du går igang, og som alltid, ta backup av viktige filer. Lykke til. atlef. Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Litt unsafe for en person trengte hjelp til PrintScreene? Dessuten, er to disker mye kjekkere enn en Endret 16. januar 2009 av Johsse Lenke til kommentar
Happy25 Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Litt unsafe for en person trengte hjelp til PrintScreene?Dessuten, er to disker mye kjekkere enn en Bygde pcen selv, er i ferd med og bygge en til til win7 kommer ut for salg. Må ha litt mer juice da. Har bare aldri hørt om print screene Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Last ned Easus Partition Manager. Da kan du partisjonere alt du orker. Gratis, og uten å måtte formatere. EPM installeres og kjøres som et vanlig program. Men, det går som sagt ikke å partisjonere disken din ettersom det er den du allerede har Windows XP innstallert. Den eneste måten å få partisjonert den er gjennom en formatering som og så nevent tidligere. Javel... Lenke til kommentar
Happy25 Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Last ned Easus Partition Manager. Da kan du partisjonere alt du orker. Gratis, og uten å måtte formatere. EPM installeres og kjøres som et vanlig program. Men, det går som sagt ikke å partisjonere disken din ettersom det er den du allerede har Windows XP innstallert. Den eneste måten å få partisjonert den er gjennom en formatering som og så nevent tidligere. Javel... Takker Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Last ned Easus Partition Manager. Da kan du partisjonere alt du orker. Gratis, og uten å måtte formatere. EPM installeres og kjøres som et vanlig program. Bra at du er våken på alle disse programmene, men jeg er ganske sikker på at den biten med at den ikke ødelegger data er ganske feil. Skal ta sikkerhetskopi av min PC, så bruke programmet å se hvilke resultater jeg får. Sammenligne data fra sikkerhetskopien og PC etter partisjoneringen. Da vil jo svaret visse seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå