Gå til innhold

Oppgradere fra D80 til D300?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp solgt mitt Nikon D80 kamera og tenker nå på å oppgradere til D300. Det eneste jeg ser på som et problem er CF-kortene. Nå har jeg en del utstyr til SD-kort, spesielt en liten digitalramme med batteri som jeg ser bildene på etter en shoot. Utrolig hendig sak å ta med seg. Den leser dessverre bare SD-kort...

Noen som har noen tips i denne saken, evt hvilket annet Nikon kamera jeg kunne oppgradert til, som tar SD? :)

På forhånd takk!

Endret av thereseek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
D90. Samme sensor som i D300, ellers omtrent som D80 fysisk. Er det kun på grunn av bildekvalitet du oppgraderer er D90 like fornuftig som D300. Må du ha bedre støtte for gammel kremoptikk så er D300 grei, men ellers er D90 og D300 ganske like med bildekvalitet.

Er ikke D300 bedre enn D90 på mange måter? D300 har vel værtettinger, som ikke D90 har? D90 har også en crappy videofunksjon som jeg kan klare meg fint uten. Har sett en del bilder tatt av amatører med D90 og D300. Må si at bildene tatt med D300 var bedre på alle mulige måter.

Lenke til kommentar

D90 har en marginalt bedre sensor enn D300, og rangert best blandt cropkameraene. Se her: http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMa...Camera-rankings <- en rent teknisk rangering av sensorkvalitet.

Trenger du virkelig værtetning? Har alle objektivene dine værtetning? Dvs. har du kun proffobjektiv med pakning ved fatningen?

Det er noen ergonomiske forskjeller, D300 er litt mer lettbetjent for enkelt funksjoner. Huset er også fysisk større og litt mer solid.

Brukt rett så er det nesten umulig å skille ett bilde tatt med D90 og D300 på bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det finnes sd til cf adapter du kan bruke i kamera. Det første og beste jeg fant når jeg søkte på google : her

Jeg har ikke prøvd D90, men jeg har D300 selv og er storfornøyd.

Du får kjøpt et brukt D300 til ca 7000,- og prisen på et nytt D90 er 6799,- (JP).

D300 er større (possitivt eller negativt?), den har mer tilgjengelige knapper, bedre værtetning/robusthet, bedre autofocus og så vidt jeg vet har ikke D90 speil lås?

D90 er også et veldig bra kamera, og de er begge bra på bildekvalitet

Dermed kommer det vel ann på hva du foretrekker og hvor penger du vil bruke(nytt D300?)

Lenke til kommentar
Det finnes sd til cf adapter du kan bruke i kamera. Det første og beste jeg fant når jeg søkte på google : her

Jeg har ikke prøvd D90, men jeg har D300 selv og er storfornøyd.

Du får kjøpt et brukt D300 til ca 7000,- og prisen på et nytt D90 er 6799,- (JP).

D300 er større (possitivt eller negativt?), den har mer tilgjengelige knapper, bedre værtetning/robusthet, bedre autofocus og så vidt jeg vet har ikke D90 speil lås?

D90 er også et veldig bra kamera, og de er begge bra på bildekvalitet

Dermed kommer det vel ann på hva du foretrekker og hvor penger du vil bruke(nytt D300?)

Takk for link! Den adapteren skal jeg nok klare å få tak i.

Jeg jobber i fotobutikk, så vi har D90 her. Det er selvfølgelig bedre enn D80, men jeg føler at det ikke er såå mye bedre at det er verdt å kjøpe det fremfor D300.

D90 er jo "plastikk"?

D300 er jo metal.

D90 er vel ikke i netall men ett slags grafittmateriale.

Angående det med bilderammen kan du overføre bildene til SD på PC-en vel.

Når det gjelder bilderammen, så er det den jeg ofte har med meg ut i stedet for pcen. Dette er for at modellen skal få sett bildene i litt større format enn det som er på skjermen. Også greit for meg å se de der på bussen hjem ;-)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har nettopp solgt mitt Nikon D80 kamera og tenker nå på å oppgradere til D300. Det eneste jeg ser på som et problem er CF-kortene. Nå har jeg en del utstyr til SD-kort, spesielt en liten digitalramme med batteri som jeg ser bildene på etter en shoot. Utrolig hendig sak å ta med seg. Den leser dessverre bare SD-kort...

Noen som har noen tips i denne saken, evt hvilket annet Nikon kamera jeg kunne oppgradert til, som tar SD? :)

På forhånd takk!

En adapter er nok tingen. Tar ikke digitalrammen usb (da kan du bruke en kortleser)? Jeg ville ihvertfall ikke latt være å velge kamera jeg ønsket meg pga minnekort format. Så sant du ikke har for 5-6 tusen i SD kort.

Et SanDisk CompactFlash Extreme III 4GB koster under 300,-kr og SanDisk CompactFlash Extreme III 8GB 430,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...