Fager Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Velger den sagnomsuste 50mm f/1.8D (1k) i tillegg til kit, i stedet for å oppgradere til D90, som er 2300 kroner dyrere enn D80. Høres det lurt ut å investere i 1) kit-linse 18-55 og 2) et lyssterkere fast-objektiv, eller burde jeg heller lagt pengene i a) D90 (oppgradering), b) ekstra blitz (SB-400) eller c) telelinse (18-200mm)? Takk for innspill. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg synes det høres lurt ut hver gang noen vurderer å spare inn på hus til fordel for ekstra utstyr. Om det er 50mm, blits eller superzoom som er best for deg er det helt umulig for meg å ta stilling til. Mitt råd er å kjøpe minst mulig, bli best mulig kjent med det og legge merke til hvilke begrensninger og utfordringer du ønsker mest å løse ved utstyrskjøp. Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Jeg har ikke noe fasitsvar, men ville valgt D90 med 18-55 VR. Det er et personlig valg, D80 er også et veldig bra kamera, men jeg synes de nye finessene på D90 er verdt å ta med. Da tenker jeg først og fremst på vidoemodus og live view, men også generelt oppgradert elektronikk og sensor. Hadde jeg hatt mer penger ville nok D90 + 16-85 VR kommet høyt opp på listen hvis jeg skulle kjøpt Nikon. Hvis du ikke har det fryktelig travelt kan det være greit å ta med seg PMA-oppgraderingen før du bestemmer deg. Ikke gitt at det kommer noe nytt, men enn D60-erstatning med D90 "innhold" ville ikke være noen stor overraskelse. Edit: PMA er i begynelsen av mars (tror jeg) Endret 15. januar 2009 av se# Lenke til kommentar
Fager Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg synes det høres lurt ut hver gang noen vurderer å spare inn på hus til fordel for ekstra utstyr. Om det er 50mm, blits eller superzoom som er best for deg er det helt umulig for meg å ta stilling til. Mitt råd er å kjøpe minst mulig, bli best mulig kjent med det og legge merke til hvilke begrensninger og utfordringer du ønsker mest å løse ved utstyrskjøp. Tok deg på ordet, og gikk ned til D40 brukt. Fikk med 18-200 VR på kjøpet, og regner med jeg kan være fornøyd med det i lange tider Jeg har ikke noe fasitsvar, men ville valgt D90 med 18-55 VR. Det er et personlig valg, D80 er også et veldig bra kamera, men jeg synes de nye finessene på D90 er verdt å ta med. Da tenker jeg først og fremst på vidoemodus og live view, men også generelt oppgradert elektronikk og sensor. Hadde jeg hatt mer penger ville nok D90 + 16-85 VR kommet høyt opp på listen hvis jeg skulle kjøpt Nikon. Hvis du ikke har det fryktelig travelt kan det være greit å ta med seg PMA-oppgraderingen før du bestemmer deg. Ikke gitt at det kommer noe nytt, men enn D60-erstatning med D90 "innhold" ville ikke være noen stor overraskelse. Edit: PMA er i begynelsen av mars (tror jeg) Fint tips. Bare det at jeg har det så fryktelig travelt Takk for svar begge to. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Nå har du i alle fall alt du trenger for å sette igang, og til å bli kjent med hvilke behov du har i fremtiden. Jeg ville nok aldri solgt hverken zoomen eller huset, men hatt de som backup hvis behovet viser seg å være litt annerledes i fremtiden. Det er kjekt å ha et lite, kompakt system. Uansett om man bruker D700 med super fastoptikk til daglig. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Tok deg på ordet, og gikk ned til D40 brukt. Fikk med 18-200 VR på kjøpet, og regner med jeg kan være fornøyd med det i lange tider Det håper og tror jeg du vil, lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå