Gå til innhold

D80 m/18-55mm VR + 50mm f/1.8D til 6k. Bra kjøp?

Anbefalte innlegg

Velger den sagnomsuste 50mm f/1.8D (1k) i tillegg til kit, i stedet for å oppgradere til D90, som er 2300 kroner dyrere enn D80.

Høres det lurt ut å investere i 1) kit-linse 18-55 og 2) et lyssterkere fast-objektiv, eller burde jeg heller lagt pengene i a) D90 (oppgradering), b) ekstra blitz (SB-400) eller c) telelinse (18-200mm)?

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det høres lurt ut hver gang noen vurderer å spare inn på hus til fordel for ekstra utstyr. Om det er 50mm, blits eller superzoom som er best for deg er det helt umulig for meg å ta stilling til. Mitt råd er å kjøpe minst mulig, bli best mulig kjent med det og legge merke til hvilke begrensninger og utfordringer du ønsker mest å løse ved utstyrskjøp.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe fasitsvar, men ville valgt D90 med 18-55 VR. Det er et personlig valg, D80 er også et veldig bra kamera, men jeg synes de nye finessene på D90 er verdt å ta med. Da tenker jeg først og fremst på vidoemodus og live view, men også generelt oppgradert elektronikk og sensor.

Hadde jeg hatt mer penger ville nok D90 + 16-85 VR kommet høyt opp på listen hvis jeg skulle kjøpt Nikon.

Hvis du ikke har det fryktelig travelt kan det være greit å ta med seg PMA-oppgraderingen før du bestemmer deg. Ikke gitt at det kommer noe nytt, men enn D60-erstatning med D90 "innhold" ville ikke være noen stor overraskelse.

Edit: PMA er i begynelsen av mars (tror jeg)

Endret av se#
Lenke til kommentar
Jeg synes det høres lurt ut hver gang noen vurderer å spare inn på hus til fordel for ekstra utstyr. Om det er 50mm, blits eller superzoom som er best for deg er det helt umulig for meg å ta stilling til. Mitt råd er å kjøpe minst mulig, bli best mulig kjent med det og legge merke til hvilke begrensninger og utfordringer du ønsker mest å løse ved utstyrskjøp.

Tok deg på ordet, og gikk ned til D40 brukt. Fikk med 18-200 VR på kjøpet, og regner med jeg kan være fornøyd med det i lange tider ;)

Jeg har ikke noe fasitsvar, men ville valgt D90 med 18-55 VR. Det er et personlig valg, D80 er også et veldig bra kamera, men jeg synes de nye finessene på D90 er verdt å ta med. Da tenker jeg først og fremst på vidoemodus og live view, men også generelt oppgradert elektronikk og sensor.

Hadde jeg hatt mer penger ville nok D90 + 16-85 VR kommet høyt opp på listen hvis jeg skulle kjøpt Nikon.

Hvis du ikke har det fryktelig travelt kan det være greit å ta med seg PMA-oppgraderingen før du bestemmer deg. Ikke gitt at det kommer noe nytt, men enn D60-erstatning med D90 "innhold" ville ikke være noen stor overraskelse.

Edit: PMA er i begynelsen av mars (tror jeg)

Fint tips. Bare det at jeg har det så fryktelig travelt ;)

Takk for svar begge to.

Lenke til kommentar

Nå har du i alle fall alt du trenger for å sette igang, og til å bli kjent med hvilke behov du har i fremtiden. Jeg ville nok aldri solgt hverken zoomen eller huset, men hatt de som backup hvis behovet viser seg å være litt annerledes i fremtiden. Det er kjekt å ha et lite, kompakt system. Uansett om man bruker D700 med super fastoptikk til daglig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...