MrBBs Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Har som sakt ein E8500 stående i dataen no, klokket den lett opp til 4ghz ved 1,26v (load, synker 0,04 da) Men da eg prøvde direkte opp på 4,2ghz ville ikkje dataen komme lenger enn til log in (windows) før det endte i blue screen og reboot (dumper fysisk minne) Minnet har eg ikkje øket i mhz, det er faktisk litt under standar (dominator 8500 @1066mhz, 2,2v) Det er forsatt på 2,2 volt, og ca 1066 mhz (litt under trur eg) Har eit Asus P5Q Delux hovedkort, der eg har stilt opp NB volt og FSB volt, 1,36 (2,36?) Men da eg prøvde 4,2, var eg helt oppe i 1.3625 volt på cpu (max i følge intel spec) 1,5 (2,5?) på NB, men det ville ikkje boote opp eingang. Nåke eg har gjort feil? var jo meir enn nok volt der til å boote 4,2GHZ! Hovedkortet sette jo WR i 9300 da HW testet det, og klarte rundt omkring 500 fsb.. Håper på hjelp Lenke til kommentar
Klumpete Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 jeg skal ikke akkurat skryte på meg at jeg har god peiling på overklokking av CPU'er, men 1GHz over normal frekvens er rimelig mye, så kanskje ikke prossoren tåler det? dessuten, kjører du original-vifte? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Prøv å kjøre minnet med 1:1 divider. Er vel ikke utenkelig at du må gå litt utover spec når det kommer til Vcore om du ønsker å klokke lengre. Risikoen kjenner du vel. Om du mistenker at det er hovedkortet som stopper kan du jo bare sette ned multiplier og se om det går lengre. Ellers så kan alltids en biosoppdatering hjelpe. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 P5Q deluxe overclocking! minnet har eg ikkje øket i frekvens, så det har vel ikkje noke å seie? Cpuen burde no duge til mer når den er på 30C* idle og 50Load... Har vannkjøling vist dere måtte lure, Og cpuen har klart Denne hastigheten.. Rammen har eg sett takle 1200mhz (samme ram som eg har!) Så kva kan problemet? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Minnet kan ha noe å si selv om du ikke har økt det i frekvens. Enkleste klokk 1:1. Klokking handler mye om prøving og feiling..... Ytelsesgevinsten en oppnår ved å kjøre med divider over 1:1 er også ca 0. Selv om den holder grei temp er det ingen garanti for at den vil klokke så fryktelig mye mer på en gitt spenning. Din CPU har vel ikke klart over 6GHz, det er STOR variasjon mellom chippene. Som du kanskje ser leker de gutta der med noe over 1,326V og ganske mange kuldegrader. Du kan ikke forvente å oppnå tilsvarende resultater selv. At et sett minnebrikker med samme navn og spesifikasjoner takler 1200 MHz behøver ikke å bety at dine klarer det. De bør da klare 1066. Er jo også ganske greit å faktisk vite hvilken hastighet brikkene jobber på, ikke tro. Samme gjelder hovedkort. Pga det store behovet for mer spenning til prosessor fra 4 - 4,2 GHz er det vel rimelig å anta at du beveger deg i grenseland for hva prosessoren takler på normale spenninger. (Om det da ikke skyldes minne eller hovedkort osv) Sikkert noen med mer peiling enn meg på det hovedkortet som kan hjelpe deg med tweaks. Lenke til kommentar
MOO- Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Max temp til meg blir 59 på kjernene ved tortur modus i prime95 men så har jeg kjøpt Noctua NH-C12P for å kjøle max Vcore 1.32 Minnet 2.10 tror jeg og min kjører stabilt på 4.4 ghz nå Men første gangen jeg clocker så er usikker på om alt fungerer sånn i lengden har ennå ikke vært clocket så lenge, så man får se etterhvert om det oppstår feil. Tviler på at det vil det Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Med et bra hovedkort og god luftkjøling havner de aller fleste E8400-E8500 på rundt 4.0-4.3ghz, min E8500 klarer 4.3ghz, men fra 4.15 må jeg øke vcore mye for å komme høyere (opp i mot 1.45v ) - man kan jo spørre om de ekstra 150mhz'ene er verdt det... Jeg behøver ikke å røre noen andrer spenninger enn vcore med mitt P5Q Pro og Gigabyte EP45-DS4, på ett MSI P45 NEO3 som jeg har liggende kommer jeg ikke over 4.0ghz uansett, men det er jo MSI, så jeg ble ikke overrasket. Lenke til kommentar
MOO- Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 haha strømregninga mi har gått opp ca 100 kr mer etter jeg clocka cpuen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå