Gå til innhold

Hjelp til ny PC som skal stå på 24/7

Anbefalte innlegg

Skal bygge min første PC, ingen hast blir til sommeren, når krona er sterkere og pc komponentene er billigere.

Maskinen skal fungere som webserver, dvs den skal stå på døgnet rundt. I den forbindelse er strømforbruk viktig, maskinen vil i lange perioder stå og kjede seg, da gjerne med lite forbruk av strøm.

Samtidig vil jeg ha en rå maskin som sparker i fra og er noe jeg kan bygge videre på fremover. :yes:

Maskinen vil kjøre openSUSE. Jeg vil bruke den til noe videoredigering en gang i blant, men har ellers ikke noe voldsomt kraftkrevende behov i grunn. :whistle: Driver ikke med noe gaming. Har som regel en haug med programmer oppe samtidig, og ønsker noe kraftig jern som gjør ting raskt og som holder noen år.

Mitt foreløpig oppsett ser slik ut. Blir dette vel strømkrevende?

Kan strekke meg opp til 14-15000 noe som burde holde veldig lenge til mitt behov.

Betraktninger rundt dette er velkomne! :thumbup:

Endret av kvaade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømkrevende? Det eneste som bruker strøm av betydning er prosessoren.

Powerne til Corsair er mest effektive (dvs bruker minst strøm) ved 50% belastning.

i7 920 bruker røfflig 100W idle og 200W ved full load

9600 GT kan bruke maks 95W ifølge nvidia, men bruker mye mindre når man ikke spiller 3D spill .. skal vi si 30?

resten... tja, 30-60? Slik at du ender med forbruk på 160-380W

Da vil du sløse minst med strøm ved å velge en Corsair 420 (eller 520 hvis du skal ha ekstra sikkerhetsmargin)

Sikkert noen som kan komme med mer detaljerte beregninger av forbruket på komponentene dine.

EDIT: Glemte å påpeke at jeg bruker det dobbelte av litt over idle for beregning av optimal størrekse siden den mesteparten vil stå og gjøre veldig lite anstrengende ting.

Endret av Chrichton
Lenke til kommentar

Hvor mange brukere har du egentlig tenkt å ha på den webserveren?

Forlagene i denne tråden er bare tull.

Det du trenger er noe ala dette:

CPU: AMD Athlon 64 X2 4450e 495,-

PSU: AOpen AO350-12PN 350W 231,-

Kabinett: Deltaco LA-119 199,-

Hovedkort: ECS AMD690GM-M2 335,-

Minne: GeIL Value DDR2-800 2048 MB 189,-

Hardisk: 3x Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA 1008,-

tot 2457,-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Hvor mange brukere har du egentlig tenkt å ha på den webserveren?

Forlagene i denne tråden er bare tull.

Det du trenger er noe ala dette:

CPU: AMD Athlon 64 X2 4450e 495,-

PSU: AOpen AO350-12PN 350W 231,-

Kabinett: Deltaco LA-119 199,-

Hovedkort: ECS AMD690GM-M2 335,-

Minne: GeIL Value DDR2-800 2048 MB 189,-

Hardisk: 3x Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA 1008,-

tot 2457,-

Den blir ikke rar til videoredigering og ellers til det trådstarter ønsker. til trådstarter ville jeg ha valgt et 4670 1gb kort heller som funker bedre til video.

Lenke til kommentar
Den blir ikke rar til videoredigering og ellers til det trådstarter ønsker. til trådstarter ville jeg ha valgt et 4670 1gb kort heller som funker bedre til video.

1. På hvilken måte påvirker mengden skjermkortminne evnen til å redigere video?

2. Hvilke videoredigeringsprogrammer støtter idag bruk av Radeon for akselerering? (ingen sist jeg sjekket, men ting kan jo ha endret seg)

Edit: Dersom det var uklart, så er jeg skeptisk til at dette skjermkortet vil gjøre noe som helst til eller fra for trådstarter.

Edit-2: Når det er sagt - skjermkortet i trådstarters oppsett sluker langt mer strøm enn et 4670, som vel er et av de mer effektgjerrige kortene som kan brukes til spilling i det hele tatt. Men ettersom trådstarter ikke skal spille en gang, kan integrert grafikk eller en mer pinglete GPU være tingen.

Endret av khare
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

jeg snakket om det oppsettet til obergeru som ikke ville duge spesielt til videoredigering. og under rendering av film er det godt med ekstra minne, spesielt vist det er snakk om HD film, og 4670 er et generelt bedre kort til film enn 9600gt, som er bedre på spill.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt!

Litt om bakgrunnen (blir litt mye dette, beklager, les den som orker):

Jeg har allerede i dag en webserver.

Det er en maskin jeg fikk på jobb som jeg har oppgradert litt. Det er en Dell OptiPlex GX270 Small Form Factor med én Pentium4 2.4GHZ prosessor, 2GB RAM (max), Samsung SpinPoint F1 750 GB, Asus Xonar D1, 7.1 channel (lydkort). Denne kjører openSUSE 32 bit og fungerer som bare rakkern som web-server! :)

Det er ikke veldig mye besøk på serveren. Men den plukker ned en del data noen ganger i døgnet via XML som legges i MySQL (database), og maskinen foretar endel heftige spørringer i databasen og genererer en del innhold som andre henter, uten at dette i øyeblikket er spesielt tungt.

Men hvis jeg gjør litt utenom på maskinen så går ting litt tregere, lasten stiger, vifta bråker mye...

Jeg ønsker meg derfor en ny maskin. Har vurdert å la nåværende maskin bare stå som den er, altså la den være kun en web-server og bruke den nye ved behov (dvs jeg kan slå den nye av når den ikke brukes). Imidlertid er det så enkelt og greit å bare ha maskinen tilgjengelig hele tiden... Har vel blitt litt bortskjemt...

En Intel Xeon X3220 2.4GHz hadde sikkert egnet seg bedre i en server enn i7. Men jeg er ikke ute etter en ren server. Heller en allround maskin som tåler å stå på hele tiden, og som har et moderat strømforbruk...

Ønsker om tilbakemelding:

Jeg er ganske fersk mtp interesse for datakomponenter, samt å bygge PC. De komponentene jeg har sett meg ut så langt er helt sikkert ikke de beste, men det er de jeg har "oppdaget".

- Jeg aner lite om skjermkort (jeg spiller som sagt ikke, men vil gjerne se video på maskinen, og ha en høy oppløsning)

- Når det gjelder prosessor: AMD prosessor skal f.eks bruke mindre strøm på tomgang enn Intel (har jeg hørt...), men yter mindre, og avgir mer varme når de er i bruk (har jeg hørt...)?

- Hvor stor strømforsyning trenger jeg (som både dekker mitt behov, bruker lite strøm og er stillegående).

- Kabinett (noe som lufter bra og er stille)

- etc...

Tåler egentlig de komponentene jeg tenker på å stå å gå 24 timer i døgnet? Jeg har ikke klart å google noe særlig på dette med maskin som skal gå hele tiden, men ikke være en ren server.

Kommenter gjerne i vei!

Endret av kvaade
Lenke til kommentar
du skal ikke ha no RAID asså? når du holder på med webserver lissom, og den skal dure og gå 24/7 i lange tider..

Jo antakelig etterhvert.

Pr i dag tar jeg backup to ganger i døgnet som går til paraboltuneren min hvor jeg også har en harddisk... :)

Med ny maskin tenkte jeg å ta nåværende maskin sin disk på 750MB inn sammen med en ny harddisk på 1TB som jeg kjøper samtidig med ny maskin...

EDIT: Bør vel velge like disker med lik ytelse til RAID, men det får bli etterhvert...

Endret av kvaade
Lenke til kommentar

En maskin som skal gå stille er viktig når den skal gå 24/7 i et privat hjem. Velg en stille strømforsyning, Microplex sin Mist syns jeg er fin [Microplex.no].

Har også villet gått for en SSD HD til OS og Webserveren (mye lesing her) + en ekstra stor vanlig disk til video redigeringen som kan gå i dvale under normal bruk.

En tredjeparts kjøler til CPUen kan også bidra til å begrense støy.

Ellers er kabinettet greit så lenge du kan regulere ned/slå av viftene automatisk etter behov.

Lenke til kommentar
jeg snakket om det oppsettet til obergeru som ikke ville duge spesielt til videoredigering. og under rendering av film er det godt med ekstra minne, spesielt vist det er snakk om HD film, og 4670 er et generelt bedre kort til film enn 9600gt, som er bedre på spill.

Mengden videominne har ingenting å si for ytelsen ved avspilling av film, og ikke så stor betydning i andre sammenhenger heller. Sjansene er små for at et Radeon kort vil tilby noe som helst ytelsesforbedring med videoredigering også - og 100% sikkert ikke i Linux.

Lenke til kommentar

Om du bare skal ha en webserver er det nesten like greit å kjøpe en Netbook bærbar. Min Asus eee 900 står spesifisert til 36W og er lydløs til oppgaven.

Tenker også at du muligens vil få problemer med openSUSE/Linux generelt og fornuftige videoredigeringsverktøy. Trodde ikke det eksisterte spesielt mange saklige redigeringsprogrammer til Linux (setter pris på noen tips om jeg har feil).

Lenke til kommentar
Tenker også at du muligens vil få problemer med openSUSE/Linux generelt og fornuftige videoredigeringsverktøy. Trodde ikke det eksisterte spesielt mange saklige redigeringsprogrammer til Linux (setter pris på noen tips om jeg har feil).

Linux-brukere er vant til å gi avkall på brukervennlighet. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...