Gå til innhold

Valg av blits. Metz eller Canon

Anbefalte innlegg

Har lekt litt med tanken på å invistere i en blits.

Har en gammel Canon 430 EZ som ikke er helt kompatibel med min Eos 30D.

Blitsen fungerer helt fint i manuell modus og jeg har tid til å gjøre manuelle innstillinger på kamera, men jeg har funnet ut at jeg har lyst til ha en blits som kommuniserer litt bedre med kameraet.

Har tenkt litt på Canon 430 EX / II eller Canon 580 EX / II

Har i den senere tid også begynt å vurdere Metz 58 AF-1

Ville sikkert klart meg godt med 430 EX, men jeg føler vel egentlig at valget står mellom Metz 58 AF-1 eller Canon 580 EX II.

Er det noen som har erfaringer med en eller begge av disse blitsene og kan komme med litt erfaringer/anbefalinger?

Takker for synspunkter.

Endret av Mr_Sunde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv endte jeg opp med Sigma 530 Super. Den er litt "plastic fantastic", men jeg har ikke tenkt til å bruke den som hammer, så jeg håper det går bra.

Har tafset litt på Metz'en til en kompis, og den er nydelig, jeg hadde tenkt å kjøpe den men ingen hadde den inne den dagen jeg trengte den. Har ingen erfaring med 580 annet enn å ha sett den/ holdt den i butikken.

Lenke til kommentar

Det spørs jo hva du skal bruke blits til. Skal du skal ha avanserte blitsoppsett a la studio og med slaveblits, eller bare en blits til generell bruk som funker automatisk på kameraet ditt?

Jeg har 430 EX II og er svært fornøyd med den. Med en Gary Fong Lightsphere II diffuser i tillegg, blir det knall bilder. Ser ingen grunn til å utvide til 580 EX II, men hvis jeg skulle gjøre det, kan 430-en brukes som slaveblits.

Lenke til kommentar

For øyeblikket er jeg litt usikker på hva denne blitsen skal brukes til, men jeg ser ikke bort fra at det kan være greit med mulighet for å styre flere flere blitser etterhvert.

Kan metz blitsen brukes som master til for eksempel Canon 430EX blitsen, eller fungerer dette kun mot andre Metz blitser og kan EX 580 brukes som master til Metz blitser?

Lenke til kommentar
Hva syns du om Sigma blitsen da? Kan du bruke den som master til å styre flere blitser?

Jeg har ikke hatt mulighet til å prøve den som master, men i følge manualen etc kan den det..

En ting som irriterer meg litt med den er at den bare kan låses i visse vinkler, ikke alle.

Bortsett fra det, og nevnte plastfølelsen, er jeg veldig fornøyd.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...