Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal snart kjøpe moped :D Trenger litt hjelp.


Binders'

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier skal jeg snart kjøpe moped. Jeg har tenkt til å kjøpe ny og har hørt mye bra om Derbi Senda SM X Race Supermotard, den skal så vidt jeg har hørt gå bedre enn de fleste andre mopeder når alle deler er originale. Men ganske nylig kom jeg over Derbi Senda SM DRD Pro Supermotard, og jeg lurer på hva som er forskjellen mellom DRD Pro og X Race. Hvilken går best, er DRD Pro verdt de extra tusenlappene? Så lurer jeg på hvordan Yamaha DT50X og Rieju SMX Pro blir i forhold til til Derbiene, går de dårligere/bedre? Har ikke tenkt til å trimme sykkelen med det første, så må vite hvilken som går best orginalt. Hvordan er lyden i de mopedene jeg nå har nevnt, hvilken har den gromeste lyden, er det noen stor forskjell?

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Imo liker jeg Derbi Senda SM DRD Racing utgaven bedre enn DRD PRO, men det er en smaksak.

Derbi er veldig komfortable og gode sykler begge to (DRD Racing og DRD Pro), så du kommer ikke til å angre ved kjøp av en.

 

Om valget ditt er mellom DRD og X-Race, ville jeg definitivt brukt de få ekstra tusenlappene på DRD. Du får da mye bedre dempere fram og bak, innfelt bakdemper i bak-gaffelen, digitalt speedometer, mye finere frontlykt og baklys, stiligere eksospotte, orginalt IRIS gullkjede + mye mer.

 

Alle mopeder går like "bra" orginalt, er vell en 2-3 km/t +/- på alle uansett.

Jeg ville gått for en Derbi DRD; den er freshere enn Yamaha som du nevner her og har litt grommere lyd (er ikke så veldig stor forskjell, da de bare er 49cc). Selvfølgelig, om du trimmer med å kjøpe ny potte, lager den en annen lyd enn orginalpotta.

 

Uansett hvilken moped du kjøper; hold den ren og pen, og vask den ofte, slik at den varer lenge :)

Lykke til med Derbikjøpet ditt.

 

Requi, out.

Lenke til kommentar

Skal du kjøre orginalt kjøper du for all del ikke en senda drd ! kompis har en, og da den var orginal måtte vi presse den opp i 39 km/t . Men med en gang han fikk effektanlegg og dyse gikk den som et skudd og kjører fra det meste som er av mopeder hvor bare dette er gjort !

 

Jeg vil si at hvis du ikke skal herje så mye med sykkelen er den verdt pengene, men hvis du skal herje litt ville jeg kjøpt en senda xrace.. En annen kompis har en sånn og gått på tryne utallige ganger grunnet han er ute å herjer .. men han som har drden gikk på trynet i liten fart rundt 25 km/t, da knakk forskjermen i 1 feste og den knuste litt av kåpen bak setet på siden.

 

Alt har med hvordan du har tenkt å kjøre den

Lenke til kommentar

Har tenkt til å kjøre orginalt, hvertfall i starten. Har heller ikke tenkt til å herje noe særlig.

Er det noe man kan gjøre med sykkelen for å få en gromere lyd, som er lovlig? Hvordan effektanlegg og dyse skal jeg ha om jeg skal trimme DRD Pro? Og hvor fort vil den gå med trim?

 

Takk for raske svar :D

Lenke til kommentar
Har tenkt til å kjøre orginalt, hvertfall i starten. Har heller ikke tenkt til å herje noe særlig.

Er det noe man kan gjøre med sykkelen for å få en gromere lyd, som er lovlig? Hvordan effektanlegg og dyse skal jeg ha om jeg skal trimme DRD Pro? Og hvor fort vil den gå med trim?

 

Takk for raske svar :D

 

Du kjøper et metrakit effektanlegg fra speedoptions, så hører du med de hvilken dyse de anbefaler, det kompisen min gjor og den er perfekt opppsett på spør du meg. Jeg kjører en yamaha tzr med et annet metrakti anlegg , men har ganske tung dreving, den gjør 75 og derbien drar fra den ganske så bra, så tipper han har en fart på rundt 85-90 med den . speedometeret hannes funker ikke så vet ikke helt hva den går.

Han har da ikke gjort noe med drevingen. Men skal du kjøre orginalt kjøper du alt annet enn denne sykkelen ! da ville jeg kjøpt en cpi, hadde selv en sånn som gjor nesten 60 orginalt på flaten, målt med gps.

 

Lykke til med kjøp hvertfall !

Lenke til kommentar
Kjører du som en gris hvor det er en del politi kan det godt hende du blir stoppet.

 

Men om man kjører pent (holder fartsgrensen osv.) , er det da lett for politiet å finne ut om man har trim, vil de høre det på lyden, eller se om man har trim? Noe man kan gjør slik at det er mindre sjangse for å bli stoppet?

 

Sorry alle spørsmålene, men kan ikke så mye om dette :p

Lenke til kommentar
Kjører du som en gris hvor det er en del politi kan det godt hende du blir stoppet.

 

Men om man kjører pent (holder fartsgrensen osv.) , er det da lett for politiet å finne ut om man har trim, vil de høre det på lyden, eller se om man har trim? Noe man kan gjør slik at det er mindre sjangse for å bli stoppet?

 

Sorry alle spørsmålene, men kan ikke så mye om dette :p

 

Er veldig liten sjangse for å bli tatt hvis du kjører skikkelig. Metrakit anleggene er utrolig godt dempede anlegg som jeg syntes bråker og tiltrekker seg mindre oppmerksomhet enn det orginale.

 

Man kan ta på en politisperre, men dette ødelegger sykkelen hvis du kjører for lenge med den på ?

Lenke til kommentar

Er veldig liten sjangse for å bli tatt hvis du kjører skikkelig. Metrakit anleggene er utrolig godt dempede anlegg som jeg syntes bråker og tiltrekker seg mindre oppmerksomhet enn det orginale.

 

Man kan ta på en politisperre, men dette ødelegger sykkelen hvis du kjører for lenge med den på ?

 

hvor kan jeg få kjøpt metrakit da? Har du link, er det dyrt?

Lenke til kommentar

Som mjo sier skal det litt til å bli stoppet hvis du kjører pent. Tenk logisk når du er i trafikken, kjør pent og rolig når du er på tettsteder og der du kan tenke deg politiet kan være.

 

Det med politisperre tror jeg du skal være litt forsiktig med. Går helt fint an å bruke det og sånn, men pass på og ikke ha den på hele tiden.

Lenke til kommentar

Husk at MK2 er det mildeste effektanlegget på markedet nesten da. Men er helt OK det. Det kan bråke litt etter hvert, men da stapper du bare inn en ny dempervatt/glava isolasjon i "endestussen", slik at den ikke bråker noe serlig. Men merk deg at alle effektanlegg uten plombering bråker mer enn orginal-oppsett med plombering. Om det er lite eller mye, avhenger av hvilket effektanlegg + oppsett det er snakk om. Uansett, MK2 er et greit valg for de som ikke vil tyyne guts'en ut av mopeden sin. Lykke til.

 

Forresten mjo101, det er noen med DRD Racing og DRD Pro i området her (lovlig plomberte), og de kjører like fort som alle andre med plombert moped, både i oppoverbakker og på ca. flata. Litt fortere i nedoverbakker, siden drevingen er bedre orginalt på DRD Racing/Pro syklene.

Lenke til kommentar

Det med å velge hvem moped er litt vanskelig.

 

Jeg anbefaler å prøve noen forskjellige typer.

F.eks:

Om du er lang, så blir Derbi senda litt liten,

om du er kort så er den passe :p

 

Men de nye mopedene går like fort orginale.

Derbi og AM6 motorene går så si like fort med effektannlegg(om det er like eff. annlegg)

AM6 sitter i de fleste nye mopeder uten Derbi, Aprillia.

 

Du nevnte Derbi Senda, Yamaha Dt, Rieju SMX Pro.

 

Her er litt om dem:

Derbi Senda:

En helt grei moped, litt mye risting. Men det blir du vant med.

Det elektriske er det mye feil med. Dekslene blir fort stygge.

Greit utvalg med trim.

 

Yamaha DT:

Dette er en helt grei moped, men et H******* å skru på.

f.eks å ta av luftfilterboksen, så må du skru i ser alt bak på den :p

Men den turtallssperra som sitter orginalt er irriterendes, men den kan tas enkelt.

Har ikke hørt så mye negativt om den. I denne er det AM6 motor, så den er holdbar i motor.

Det er mye trim muligheter til den.

 

Rieju Smx Pro:

Har ikke hørt så mye om dem, men det er AM6 motor i den, så motormessig så er den holdbar. Det er mye trimmuligheter.

 

At Derbi Drd og Rieju Smx Pro er bedre å kjøre. pga dempere, og det,

Det merker du aldri om du kjører orginalt. Da må du komme opp i ganske høy hastighet bare for å ha sagt det.

 

Larsi111

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Kva trim er det som vekker minst oppmerksomhet? Effektanlegg kan jo vere ein risk sidan politiet kan høyra at du har trimma mopeden. Gode alternativ til effektanlegg?

Lenke til kommentar
Kva trim er det som vekker minst oppmerksomhet? Effektanlegg kan jo vere ein risk sidan politiet kan høyra at du har trimma mopeden. Gode alternativ til effektanlegg?

Er ikke så mye trim som du ikke ser, som er billig,(og de passer ikke helt sammen med de orginale.

 

Drev er en ting som du ikke vekker oppmerksomhet med,

Gi den mere bensin, sette på større forgasser, ta plomber osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...