Gå til innhold

Utflytende myndighetsalder: BESTEM DERE!

Anbefalte innlegg

Jeg har det inntrykket av at de fleste 16-åringer og yngre synes det er kult å være radikal, og er ikke i stand til å tenke framover.

Man møter sjelden en 16-åring som ville stemme blått, eller har et nyansert syn på ting.

De tror kollektivtilbudet er fantastisk kun fordi skolebussen går hver dag, og koster max 250 kr. i måneden.

De tenker ikke over at om noen år, må de betale det dobbelte.

Allikevel ønsker de å forby privatbilisme, og tror alle har like lett for å ta kollektivt som dem selv.

Nei, la for Guds skyld ikke ungene få stemmerett.

Men hvis de ikke er voksne, hvorfor skal de betale som voksne?

Voksenbilletter er dyre, og man må være 18 for å få skikkelig jobb, eller bli helt ferdig med utdannelsen.

Men hvis man som 17-åring kan stemme det året man blir 18, må man kunne ordne tilsvarende for øl, tobakk, voksenbilletter og seksuell lavalder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mannen med hjåen: Jeg kjenner da noen blåe både 15, 16 og 17-åringer jeg! Men inntrykket generelt er at flesteparten av 16-åringene ikke har et så veldig nyansert syn og mest sannsynlig ville stemt SV "fårdi di e så vældi snille me di fattie", hele bunten... :hmm:

Jeg syns det ville være logisk å sette myndighetsalderen til det året man fyller 18, ja, siden man kommer i samme klasse og samme omgangskrets, og får (forhåpentligvis) oppdragelse på samme tidspunkt enten man er født i januar eller september.

Lenke til kommentar

For det første er det å karaktereisere unge mennesker ved å late som om de skriver/prater "barnespråk" egentlig et ganske patetisk virkemiddel.

For det andre var det nå enn ikke sånn det var før i hvertfall. Mulig noe er endret, men da jeg var ung var det gjerne frp og høyre som gjorde det usedvanlig bra på skolevalg dersom man sammenlignet med virkelige valg.

Lenke til kommentar

Mye kan ha skjedd ja. Derfor jeg passet på å påpeke at "Mulig noe er endret" :D Personlig stemte jeg pensjonistpartiet på skolevalget, ganske enkelt fordi pp faktisk sendte ordentlige politikere til debattene i motsetning til de fleste andre "mainstream" partiene som enten ikke dukket opp i det hele tatt, eller sendte en eller annen obskur ungdomspolitiker som ingen noensinne hadde hørt om.

Lenke til kommentar

Jeg har mer sans for partiene som sender lokalpolitikere enn partiene som sender debattkursede ungdomspolitikere fra partiet sentralt.

Min far deltok i to-tre slike debatter for Venstre. Men han ga opp, på grunn av SV, AP, FRP og Høyre. Debattkursede halvprofessjonelle politikere som brukte en svovelretorikk som i praksis bare undergravde debatten.

Jeg har på den måten litt sympati for Martin Schanke. Men samtidig skal man jo ikke slå folk, uansett hvor irriterende de er. Tenk på Gro vs. Kåre, tross alt. :p

Lenke til kommentar
Jeg har mer sans for partiene som sender lokalpolitikere enn partiene som sender debattkursede ungdomspolitikere fra partiet sentralt.

mhm. PP sendte nestlederen i partiet i Rogaland, mens resten av gjengen var vell type "kule ungdommer som prater piss", sånn bortsett fra Hvit valgallianse da, som faktisk sendte en (og her må jeg virkelig legge trykk på hermetegnene) "orntlig politiker". Men han hadde sin 10 minutters introduksjonstale, og deretter forlot han hele greia. ;)

Lenke til kommentar

Hehe. Skoledebatten før valget i 2005 var faktisk ganske morsom. Jeg husker blant annet utsagn som "vi skal kaste JERN-ERNA!" fulgt av "men særlig langt klarer vi nok ikke å kaste henne, he he he" fra SU, Senterpartiets Ungdom høstet applaus fra folk da han erklærte "vi vil fjerne plomberingen på mopedene!", før FpU erklærte "spriten skal bli billigere".

Rosinen i pølsa var en bekjent av meg som da gikk mekaniske fag, som hadde fått på seg en t-skjorte med "KYSTPARTIET". Han satte seg bare sammen med politikerne og kjørte debatt. Det var spesielt morsomt.

Han er så vidt meg bekjent ikke medlem av Kystpartiet, ei heller var han det da.

Morsomt var det dog. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...