Gå til innhold

Utflytende myndighetsalder: BESTEM DERE!

Anbefalte innlegg

Det er ikke enkeltforskere. Jeg tror fagfeltet er ganske enig om dette. Det er vanskelig å finne ut hvilke funksjoner de forskjellige hjernebitene utfyller, men hvordan hjernen modnes er det ikke like problematisk å komme til bunns i. Den mest rivende utviklingen foregår frem til seksårsalderen, og så går det i etapper gjennom oppveksten og ungdomstida. At 18-åringer flest er i stand til å kjøre bil uten å forårsake en større katastrofe betyr ikke at de ikke kunne vært bedre. Forsikringsselskapenes policyer stemmer også ganske bra med dette, og de gjør selvsagt det de kan for å tjene penger.

Vi vet ikke så mye om hjernen, men vi lærer stadig mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jess. At drikkekulturen i verden er på trynet er vel hevet over all tvil.

Folk må da få lov til å drikke så mye de vil!

De aller fleste av oss har da et moderat forhold til alkohol.

Kan ikke bare folk tilhøre den drikkekulturen de vil?

Muslimer drikker ikke fordi det er imot deres lov. Vel, fint.

Noen drikker lite av ulike grunner feks. fordi de er aktive og trener osv.

Noen vil bare leve livet og gå på byen oftere enn andre :)

Jeg har ikke nektet noen noe som helst. Jeg synes imidlertid den er på trynet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Det er hevet over enhver tvil at sekstenåringer generelt forstår fint lite, er umodne og uansvarlige. Sekstenåringer må fremdeles beskyttes mot seg selv, og samfunnet må beskyttes mot sekstenåringer. :)

Seksuell lavalder, stemmerett, bilsertifikat og voksenbilletter på trikken har fint lite med hverandre å gjøre. Reglene ivaretar vidt forskjellige hensyn. Argumentene for at absolutt alle rettigheter og plikter skal innføres samtidig, er lite overbevisende.

Lenke til kommentar
Det er hevet over enhver tvil at sekstenåringer generelt forstår fint lite, er umodne og uansvarlige. Sekstenåringer må fremdeles beskyttes mot seg selv, og samfunnet må beskyttes mot sekstenåringer. :)

Du glemte å si det at alle sekstenåringer er like, samt at de alle er like dumme, og ikke har de peiling på noe som helst heller, noen av de...

Høres ikke det litt rart ut å si at alle mennesker er like?

Det vil være som å si at alle 80-åringer bruker bleier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Du glemte å si det at alle sekstenåringer er like, samt at de alle er like dumme, og ikke har de peiling på noe som helst heller, noen av de...

Nei, jeg "glemte" ikke å si at alle er like. Det var en bevisst utelatelse, jeg generaliserte - "generelt" - fordi det er absolutt nødvendig i en debatt som dette. Dermed holder min analyse vann.

Lenke til kommentar

Nei, jeg "glemte" ikke å si at alle er like. Det var en bevisst utelatelse, jeg generaliserte - "generelt" - fordi det er absolutt nødvendig i en debatt som dette. Dermed holder min analyse vann.

Ja, man må jo sette grensen et sted. Men etterhvert oppstår det gråsoner.

14 åringer er barn, 16-17 åringer kan være voksne og ansvarlige. Derfor er 18 en bra grense.

Lenke til kommentar

Det er ikke billettprisene som først dukker opp i hodet mitt når jeg leser emnebeskrivelsen.

Jeg synes det er mye rarere at man kan bli dømt uten å ha muligheten til å påvirke rettssystemet via å stemme ved valg. Eller at man ikke kan kjøpe sprit på vinmonopolet, på tross av at man blir betegnet som voksen.

Det gir ingen mening.

Lenke til kommentar

Er du 15 år, og gjør noe kriminelt kan du bli straffet, siden du er over den kriminelle lavalder.

Men du kan ikke stemme ved valg og være med å påvirke lover.

Er du 18. har du vel i teorien mulighet til å bli statsminister, men å gå på polet og kjøpe sprit er du ikke moden nok for...

Lenke til kommentar

I Tyrkia må man være 40 år for å sitte i Regjeringen. Levealderen der er vel bare litt høyere , så man må jobbe fort om man skal få ting unna.

Et skrekkelig land generelt, som kun rangerer foran NK, Iran, Burma og Libya.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

Det er nok samme tankegang som ligger bak 20-årsgrensen på drikkevarer med mer enn 22 % alkoholinnhold og 20-årsgrensen på tung motorsykkel, altså at man skal venne seg til med noe lettere (øl, vin, martini/moped/middelstung motorsykkel) før man får bruke noe tyngre (whisky/tung motorsykkel).

Jeg er ikke nødvendigvis enig. Jeg forstår argumentet med tung motorsykkel, men jeg er fullstendig uenig i delen som gjelder sprit.

Det har kanskje noe med at jeg personlig har mer problemer med øl enn med øl i destillert form (les: whisky).

Ikke at det lenger er et problem for meg. Men jeg mener fortsatt at man bør kunne kjøpe og nyte sprit samme år som en kan nyte øl og vin.

Lenke til kommentar
Det er ikke billettprisene som først dukker opp i hodet mitt når jeg leser emnebeskrivelsen.

Jeg synes det er mye rarere at man kan bli dømt uten å ha muligheten til å påvirke rettssystemet via å stemme ved valg. Eller at man ikke kan kjøpe sprit på vinmonopolet, på tross av at man blir betegnet som voksen.

Det gir ingen mening.

Jeg skjønner at folk synes dette er rart, men er uenig i at det ikke gir mening. Det er fullt mulig å mene at graden av modning hvor man kan stilles til ansvar for egne handlinger og den hvor man skal få anledning til å påvirke systemet, er to forskjellige og derfor har hver sin aldersgrense. Jeg tror den ene er satt etter fysisk modenhet, og den andre etter mental. Jeg kan se et paradoks der, men kun hvis man avkrever samfunnet en konsekvens det strengt tatt ikke trenger for å fungere. Jeg synes i hvert fall det er bedre slik vi har det i dag enn alternativt at både stemmerett og kriminell lavalder blir 15 eller 18. Særlig det siste.

Lenke til kommentar

Hvis et helt årskull hadde fått rett til å kjøpe alkohol på samme dato ville det blitt helvete på jord. Tanken er grei, men det påfølgende haraballet uønskelig. Det er nok like greit at aldersgrensen gjør det akkurat passe tungvint. Det kan være andre ting som en sånn ordning kunne funket med, men jeg tror vi lar alkohol-grensen være.

Lenke til kommentar

La gjerne alkoholgrensen være der den er, men jeg er fortsatt imot at 16-åringer, som per definisjon er barn, må betale voksenbilletter på buss og tog.

De har ikke jobb, går fortsatt på skolen, bor hos mor og far, osv.

Voksen er man når man er myndig.

Jeg er stor fan av ideen med årskull.

Har man gått i klasse med de samme menneskene i 10 år, så ER man på samme intellektuelle nivå som de andre, selv om man er født i desember.

Det er jo ikke sånn at man begynner på skolen på fødselsdagen når man blir 6 år. Så hvorfor skal det være sånn med ølkjøp?

Og hvorfor skal elever født tidlig på året betale dobbelt så mye som andre i samme klasse, på toget?

Har ikke vært i situasjonen selv, men det må være pyton for klassens yngste å ikke få drikke på klassefester, være den siste som får lappen osv. Det halvåret som skiller dem er for lengst visket ut.

3-åringer presiserer alltid "jei er tle og et halt ål!"

Jeg har aldri møtt en 43-åring som presiserer at han er 43 og et halvt år.

Hvis man starter med å gi tillatelse for ølkjøp til hele årskullet, i stedet for å vente til fødselsdagen, er det mer sannsynlig at butikkekspeditøren gidder å regne ut hvor gammel kunden er. Mange ekspeditører er ikke kjappe nok til å regne ut en kundes alder utifra dagens dato og fødselsdatoen på mopedsertifikatet.

Datoen for når alkoholsalget starter for et årskull kan settes til 1. januar.

Da er det usannsynlig at hele klassen er samlet og lager en fest, da alle er på ferie eller hjemme med far og mor.

Hvis datoen settes til en onsdag midt i august, er det derimot mer sannsynlig at det blir fyllebråk.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg er helt 100% for årskull ideen også. Jeg husker jeg drømte mye om det da jeg er født i november ;>

Men jeg er livredd for at man skal få stemme som feks 16 åring som er blitt foreslått.

Selv de fleste 18 åringer jeg skjenner vet ikke engang hvilke partier som er å de vet hvertfall ikke hva de står for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...