-FrittMenneske Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det er visst populært å sette spørsmålstegn ved myndighetsalder. Man får ha sex når man er 16, men ikke stemme, og man får stemme, men ikke kjøpe sprit eller kjøre motorsykkel når man blir 18, og så videre. Dette skal liksom være et paradoks. Hvorfor? Det er da fullt mulig å være i stand til å være moden nok til en ting, men ikke til en annen. Jeg synes godt aldersgrensene kunne vært enda litt mer differensierte. Hjernen oppfyller ikke sitt fulle potensial innen risikovurdering før 25-års-alderen. Så man skal forby alt som hjernen ikke er ferdigutvikla for? Det kan man vel si varierer veldig fra person til person. Alkohol påvirker nervesystemet på akkruatt samme måte uansett om man er 16 eller 25 år. Jeg vil tørre å si at voksne faktisk er verre i fylla enn ungdom. Skal man noen gang komme seg ut i livet, så nytter det ikke å at du blir forbydd alt her i livet. En sjåfør er like fersk i trafikken selv om han er 25 år istedenfor 18. Jeg mener vi må lære og erfare selv :-) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Så man skal forby alt som hjernen ikke er ferdigutvikla for? Nei, det var ikke det jeg sa. Forbud og aldersgrenser er forresten ikke det samme. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det er selvsagt verre å drikke alkohol mens hjernen fremdeles utvikles. Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det er godt mulig det er "verre" å drikke alkohol mens hjernen fremdeles utvikles, men ungdom vil drikke alkohol uansett om de kjøper det selv eller om noen over 18 gjør det. Derfor mener jeg jo nettopp at det er viktig med forebyggende arbeid når det gjelder alkohol og rus. Ungdom lærer alt for lite om dette i ungdomsskolen. Jeg mener problemet innenfor ungoms alkoholforbruk (I Norge riktignok), ligger i at det ikke er akseptert at 16 åringer kjøper seg noen pils og koser seg på lørdagskvelden. Vi føler at vi har lyst til å være en del av de voksne, og det er jo tross alt i ungdomstiden det er mest spennende. Så la ungdommen ha det gøy da vel, men lær dem skikkelig opp i temaet! I mange land i sør-europeiske land er det akseptert at ungdom går på bar og drikker fra de er 15 år. Dette gjør at de unge ikke trenger å samle seg sammen for å feste under mindre kontrolerte forhold... Jeg tror ikke disse ungdommene tenker "Ooh, jeg er gammel nok til å kjøpe alkohol, så kul jeg er". Dersom en matbutikk blir tatt i å selge alkohol ti mindreårige, får det alvorlige konsekvenser. Det verste som kan skje er at en mindreårig får bestilt øl på bar. Spør du meg er det bedre at vi kan gå og ta oss en pils ute enn at vi sitter hjemme og eksprimenterer med andre rusmidler.. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Ikke all ungdom, heldigvis. Det finnes de som ikke lar seg styre av gruppementalitet. Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Ikke all ungdom, heldigvis. Det finnes de som ikke lar seg styre av gruppementalitet. Det er vel isåfall sånne som deg det da? En liten minoritet.. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jess. At drikkekulturen i verden er på trynet er vel hevet over all tvil. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Life's a bitch and then you die Men det er lov til å gjøre det beste ut av det . Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg må si meg veldig enig i at det er helt idiotisk at man ved 16 års alderen må betale voksen billett selv om man ikke er myndig før man blir 18. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Utflytende myndighetsalder er rett og slett for å gjøre dere fjortiser enda mere usikre enn hva dere er fra før. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg mener på prinsippielt grunnlag at det er grunnleggende urettferdig å betale voksenbilett når en ikke får kjøpe seg en pils. Voksebilett burde derfor i mine øyne gjøre seg gjeldende fra man er 18 år. I tillegg mener jeg at man heller bør sette myndighetsalderen det året en fyller 18, ikke den datoen en fyller 18 år. Det er allerede slik når det er snakk om retten til å stemme ved valg. Dersom x er født den 4. april 1991, og y er født den 4. oktober 1991, er det i praksis slik at x får kjøpe øl et halvt år før y, på tross av at man ikke burde kune påstå at x er mer moden enn y. De har gått på samme klassetrinn, har vært utsatt for samfunnets aldersbestemte ordninger like lenge, og må derfor som et utgangspunkt regnes for å være like godt utviklede. Individuelle forskjeller som går på personer har svært mye mer å si enn den biologiske forskjellen. Er du født i 1991 bør du være myndig fra 1. januar 2009. Men, meg om det. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg tror du har et godt poeng, Aldra. Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jess. At drikkekulturen i verden er på trynet er vel hevet over all tvil. Folk må da få lov til å drikke så mye de vil! De aller fleste av oss har da et moderat forhold til alkohol. Kan ikke bare folk tilhøre den drikkekulturen de vil? Muslimer drikker ikke fordi det er imot deres lov. Vel, fint. Noen drikker lite av ulike grunner feks. fordi de er aktive og trener osv. Noen vil bare leve livet og gå på byen oftere enn andre Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Det er visst populært å sette spørsmålstegn ved myndighetsalder. Man får ha sex når man er 16, men ikke stemme, og man får stemme, men ikke kjøpe sprit eller kjøre motorsykkel når man blir 18, og så videre. Dette skal liksom være et paradoks. Hvorfor? Det er da fullt mulig å være i stand til å være moden nok til en ting, men ikke til en annen. Jeg synes godt aldersgrensene kunne vært enda litt mer differensierte. Hjernen oppfyller ikke sitt fulle potensial innen risikovurdering før 25-års-alderen. Det at man som 16-åring kan sette barn til verden er jo enormt! Hva er det i forhold til å kjøre motorsykkel eller avgi en stemme? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Det at man som 16-åring kan sette barn til verden er jo enormt! Kan man ikke sette barn til verden når man er 15, eller 14, eller noen kanskje enda tidligere? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Er det ikke ulovlig å ha sex før man er 16 år da? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Hjernen oppfyller ikke sitt fulle potensial innen risikovurdering før 25-års-alderen. Det der er i hvertfall noe tull. Minner om forskningen som sa at gulrøtter var usunt. Jenter er jo aldri i trafikkulykker. Gjelder det bare for ett kjønn da? Nei, dette er noe sprøyt og en del av useriøs forskning som blander sammen årsaksforhold. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Er det ikke ulovlig å ha sex før man er 16 år da? Den seksuelle lavalder er 16 år, og det er i prinsipp ulovlig for personer over 16 år å ha samleie med personer under 16 år. Loven retter seg i prinsippet mot alle over 16 som har sex med personer under 16, men normalt er det få anmeldelser og dommer mot kjærester som er litt eldre enn kjæresten sin. De fleste slike anmeldelser kommer vel fra foreldrene. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Hjernen oppfyller ikke sitt fulle potensial innen risikovurdering før 25-års-alderen. Det der er i hvertfall noe tull. Minner om forskningen som sa at gulrøtter var usunt. Jenter er jo aldri i trafikkulykker. Gjelder det bare for ett kjønn da? Nei, dette er noe sprøyt og en del av useriøs forskning som blander sammen årsaksforhold. The frontal lobe is an area in the brain of mammals. It is located at the front of each cerebral hemisphere and positioned anterior to (in front of) the parietal lobes and above and anterior to the temporal lobes. It is separated from the parietal lobe by the primary motor cortex, which controls voluntary movements of specific body parts associated with the precentral gyrus. The frontal lobe reaches full maturity around age 25, marking the cognitive maturity associated with adulthood. Arthur Toga, UCLA, found increased myelin in the frontal lobe white matter of young adults compared to that of teens. A typical onset of schizophrenia in early adult years correlates with poorly myelinated and thus inefficient connections between cells in the fore-brain. The executive functions of the frontal lobes involve the ability to recognize future consequences resulting from current actions, to choose between good and bad actions (or better and best), override and suppress unacceptable social responses, and determine similarities and differences between things or events. Til tross for dette håper jeg virkelig at jeg fremdeles har litt modenhet til gode. Endret 16. januar 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 @ Isbilen Greit, men jeg har ingen tro på hva en enkeltforskere sier. Hjernen vet vi så lite om at dette blir nesten meningsløst. Hvorfor har jeg aldri vært i noen ulykke? Jeg har hatt førerkort årevis. Personlige egenskaper og IQ er viktigst, men en grense på 18 år er greit for da er de fleste fysisk utvokst og hjernen også, for alle praktiske formål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå