Gå til innhold

Utflytende myndighetsalder: BESTEM DERE!

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Hva er deres synspunkter på myndighetsalderen?

Her mine:

Alderen 16-18 år suger.

Man er gammel nok til å betale voksenbillett på fly, buss og tog, men man har ingen av de rettighetene som voksne har, slik som tobakk, øl og å stemme ved stortingsvalg.

Hvorfor kan man ikke bestemme seg?

En 16-åring er ikke gammel nok til å ha en lønnsom jobb. Da jeg ar 16 år, tjente jeg 40 kroner timen hos en som med vilje ansatte mindreårige for å spare penger. Eldre arbeidere tjente mer, selv om de var latere. Målt i produktivitet var jeg minst like effektiv.

Hvorfor måtte jeg kjøpe voksenbilletter for å komme på jobb?

Og hvis NSB har bestemt at jeg er voksen nok til å betale dobbel pris:

Hvorfor vil ingen selge meg snus? Hvorfor blir ikke min stemme hørt når det er valg?

Jeg mener det er på tide å standardisere den såkalte "myndighetsalderen".

Når man passerer denne grensen, uansett om det er 16 eller 18, må man få alle rettighetene OG alle pliktene i en og samme alder. Eventuellt kan man få fordelene FØR man får ulempene.

Det suger å være 16 eller 17!

Hilsen en som overlevde...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke være myndig for å lærekjøre, ettersom det er han som sitter i passasjersetet som EGENTLIG er ansvarlig for alle uhellene.'

Dette er et typisk tilfelle av "be careful what you wish for", for dersom alderen blir synkronisert kommer det nok til å bli 18, ikke 16. Og da mister du de rettighetene du allerede har, isteden for å få nye.

Greitt for meg at det blir 18. Kanskje jeg får refundert alle de voksenbillettene jeg måtte kjøpe?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

I hotell og resturang er arbeidssatsene for unge arbeidstagere litt bedre.

16 år: 83,94

17 år: 93,94

18 år: 108,94

Det er en veldig grei sats med tanke på lovlig antall arbeidstimer i månden.

Det er ikke akkurat "kult" å være voksen skal jeg si deg lille venn, regninger hoper seg opp i store baner og de må betales (bilen, forsikringen, leiligheten, lån etc etc). Det ser ikke ut til å være nok penger til tross for alt arbeidet du har gjort i løpet av månden.

Unger, dere har tak over hodet, mat på bordet, penger i kassen og skyss når du trenger det. Du trenger ikke bekymre deg over pengene dine men lar det ligge i hendne på dine foreldre. Nyt nå tiden når du er barn, du blir voksen fort nok og tro meg, det er fan ikke mye stas når kassen slunker henn og regningene ikke stopper opp.

Slutt å syt er mitt beste råd, dere har det pinadøtte meg godt.

Lenke til kommentar

Tror du misforstår litt:

Jeg ER voksen.

Jeg tjener antagelig mer enn deg, har jobb i en stor bedrift.

Men jeg tenker på hvordan det var å betale voksenbillett uten å være voksen.

La gjerne alt være som det er, med ett unntak:

La 16- og 17-åringene betale barnebillett, hvis de i absolutt alle andre sammenhenger skal sees på som barn.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Pfhah, det her blir nesten for dumt.

Greit nok med det du sier om bilettpriser, selvom det i tilfelle med buss ihvertfall er slik at busskort er pinlig billig, 270 i mnd frem til du er 20 år.

Ellers er det svært få ungdommer som har dårlig råd, jeg mener vær ærlig, hva brukte du pengene på? Klær? Festing? Eller gikk alt til transport frem og tilbake.

Du er tydeligvis endel eldre enn meg, jeg er 20, men jeg jobber i butikk og de under 18 får 90-etellerannet i lønn, vi over 18 for ~120, så jeg kan ikke si lønnen er så dårlig nå lenger som du kansje vil ha det til.

Stemmerett? Ha! Det er nok av norges eldre befolkning som ikke aner hva de egentlig stemmer på (FRP fordi man vil ha lavere bensinpriser? lol-roflmao kick-me-cos-I'm-dying ;) ).

Hvorfor skal da unge, som ikke aner hva et sentrumsparti er engang stemme? Det har ingen hensikt, heller da at de som faktisk bryr seg og er engasjerte melder seg inn i ungdomsparti og påvirker den veien, fordi ja - det er veldig mulig.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at man bør få rettighetene tidligere. Jeg sier at man kan ansees som voksen når man faktisk ER det.

Hvor rik ungdommen er, avhenger av hvor rike foreldrene er, og hvor spandable disse er.

På bensinstasjonen jeg jobbet på etter å ha blitt voksen, ansatte de ikke mindreårige. Disse har nemlig ikke lov å sitte i kassa og selge røyk.

Fint for deg hvis du var rik før du begynte å jobbe.

Ikke alle 16-åringer er i den situasjonen.

Lenke til kommentar

Ganske simpelt faktisk:

Å betale en billett krever ingen form for ansvar, du går opp til disken, sier hvor du skal, betaler, ferdig med det. En 16 åring klarer det.

Snus, tobakk og øl derimot krever at du viser ansvar og ganske ærlig, det er veldig få 16 åringer som er klar for et sånt ansvar. "Ohhh, jeg kan kjøpe øl og røyk, hvor kul er ikke jeg assa". Så kjøper de dette fordi de er "kul" men tenker ikke på konsekvenser av hva de gjør. Sant, veldig mange 18 åringer (og eldre vel og merke) med samme syndrom men da er da voksen og klarer de ikke å vise ansvar er det deres problem, når man er 16 er det foreldrenes ansvar.

Lenke til kommentar
Ganske simpelt faktisk:

Å betale en billett krever ingen form for ansvar, du går opp til disken, sier hvor du skal, betaler, ferdig med det. En 16 åring klarer det.

Snus, tobakk og øl derimot krever at du viser ansvar og ganske ærlig, det er veldig få 16 åringer som er klar for et sånt ansvar. "Ohhh, jeg kan kjøpe øl og røyk, hvor kul er ikke jeg assa". Så kjøper de dette fordi de er "kul" men tenker ikke på konsekvenser av hva de gjør. Sant, veldig mange 18 åringer (og eldre vel og merke) med samme syndrom men da er da voksen og klarer de ikke å vise ansvar er det deres problem, når man er 16 er det foreldrenes ansvar.

Det du her sier er jo nettopp det som er tillfelle med dagens 18 års-aldersgrene. Det er jo nettopp da det er kult å drikke! Når de drikker alkohol eller røyker og du har fått tak i produktene!

Jeg kan komme på flere fordeler og ulemper ved å feks. senke alderen for alkoholsalg til 16 år.

Vi vet at ungdommer får tak i alkohol uansett. Hvorfor kan de ikke da selv gå å kjøpe det, istedenfor å måtte få eldre til å gjøre kriminelle handlinger?

Jeg tror ikke en 18 åring er noe "bedre kvalifisert" til å drikke alkohol enn en på 16 år. Det jeg tror er viktig er forebyggende arbeid og appell til ungdommen gjennom kampanjer osv.

Dersom mindreårige blir tatt i å kjøpe drikke på en matbutikk blir det sett på som et stort lovbrudd.

Forebyggende arbeid er ikke å si "Ungdom under 18 år skal og bør ikke drikke alkohol, for da kan de gjøre dumme ting". Forebyggende arbeid er å oppfordre ungdom til å drikke ansvarlig, passe på vennene sine og lære dem skadevirkninger osv. Slik ser vi LITE av.

En annen ting. Ungdom skal ikke få lov til å ha alene-hjemmefest. De skal ikke få lov til å leie lokaler dersom det ikke er noen over 18 som skriver under. De får ikke lov til å gå på byen. Hva er det da ungdomen skal gjøre?

Mange ender da opp med å kjøpe hasj. Det er enkelt å få tak i og de som selger det spør ikke om legitimasjon...

Jeg er selv 17 år, og tør å påstå at jeg har nok erfaringer med alkohol til å selv kunne kjøpe det. Det er flaut og pinlig at jeg da blir stoppet i kassa og spurt om legitimasjon fordi jeg tydeligvis ikke er "gammel nok".

Når jeg skal på polet, tar jeg med en jeg kjenner på 22 år inn, plukker ut hvilke varer jeg skal ha, han betaler og jeg står klar med en sekk og pakker ned i. Ser du at det fungerer dårlig?

Når det gjelder brennevin mener jeg alderen bør senkes til 18 år.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Jeg syns også at den burde laves litt. Har hørt mange argumenter om blant annet stemmerettigheter som feks "De tenker bare på seg selv", men det gjør jo resten av landet også. Jeg tror ikke man vokser så veldig på de 2 årene, litt men ikke så mye.

Lenke til kommentar

Når det gjelder stemmerett synes jeg 18 år er en grei alder. Dette er rett og slett fordi at mye av det poltikk dreier seg om omfatter voksne i veldig stor grad, som feks. den økonomiske politikken.

Det blir på en måte litt feil at 16 åringer skal ta beslutninger som omfatter mange voksnes økonomi og jobber. :)

Lenke til kommentar

Det er visst populært å sette spørsmålstegn ved myndighetsalder. Man får ha sex når man er 16, men ikke stemme, og man får stemme, men ikke kjøpe sprit eller kjøre motorsykkel når man blir 18, og så videre. Dette skal liksom være et paradoks. Hvorfor? Det er da fullt mulig å være i stand til å være moden nok til en ting, men ikke til en annen. Jeg synes godt aldersgrensene kunne vært enda litt mer differensierte. Hjernen oppfyller ikke sitt fulle potensial innen risikovurdering før 25-års-alderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...