viste19 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Emnetittelen forklarer alt: Er det lov og kjøpe uregistrert moped FØR man er 16 år uten foreldrenes tillatelse på f.eks finn.no eller autodb.no ? Endret 14. januar 2009 av viste19 Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Emnetittelen forklarer alt: Er det lov og kjøpe uregistrert moped FØR man er 16 år uten foreldrenes tillatelse på f.eks finn.no eller autodb.no ? Har du fylt 15, rår du selv over dine egne tjente penger, og da skulle det ikke være noe i veien for å kunne både kjøpe og registrere en moped. Verge (foreldre) kan nekte deg det dersom hensynet til deg krever det. Men så lenge du ikke er en villmann som garantert vil bruke mopeden, så vil de vel ikke det? Du kan selvsagt ikke kjøre mopeden enda. Ungdoms rettigheter Endret 14. januar 2009 av GeirG Lenke til kommentar
viste19 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 takk for raskt svar Min mor sier at jeg får moped når "den tid kommer" osv. Hadde vert en ide og kjøpt en for å ha noe å skru på. Det må vell være lovlig og kjøre den fram og tilbake i gaten uten å få utsettelse og hele pakken. Men problemet er frakten. Hvem skal frakte mopeden. Fant en kul en som var en ferje og noen km unna. Jeg bestemmer over mine penger, hele familien er såklart enig i det. Blir snart 15, men slik jeg har forstått det så kan jeg ikke registrere ett skilt på mitt navn før jeg er 16? Men hvis jeg kjøper en registrert en. Kan jeg uregistrere den, og hvor mye vil dette koste? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Hvis kjøretøyet skal registreres, og om foreldrene ikke vil, må du underskrive på salgsmeldingen og tegne forsikring. Er du ikke myndig, vil ikke denne underskriften være gyldig. Foresatte kan da kreve salget hevet. Skal du avregistrere kan du levere inn skilt til trafikkstasjonen. Kan registreres igjen og du får nytt skilt.... Endret 14. januar 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
viste19 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 ah. Når jeg omregistrerer den til mine foreldres navn. MÅ jeg ha forsikring da? Kommer jo ikke til å kjøre lenger enn ner gata. Har jo ikke lappen enda Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 ja, du får ikke omregistrert den uten at vegvesenet får melding fra et forsikringsselskap at forsikring er tegnet. Kræsjer du med et uforsikret kjøretøy, selv om det bare er test kjøring i oppkjørselen, må du betale alt selv... Lenke til kommentar
viste19 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 så da må jeg kjøpe en moped som er uregistrert fra før av? Skal du avregistrere kan du levere inn skilt til trafikkstasjonen. Kan registreres igjen og du får nytt skilt.... Så ikke at du skrev dette;) Hvis jeg kjøper en moped av en som har skiltet på hans navn og jeg vil ha den avregistrert. Tror ikke han gir meg skiltet og lar meg gjøre jobben. Da kan jeg jo kjøre i hans navn. Da må jeg be selgeren om å avregistrere? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 så da må jeg kjøpe en moped som er uregistrert fra før av? Nei, som sagt kan du levere inn skiltene selv, aldri gjort dette selv, men du får vel da "registert" mopeden på deg, samtidig leverer du inn skiltene slik at du ikke trenger noen forsikring. Noen andre vet dette bedre enn meg... Lenke til kommentar
viste19 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 noen andre som har peiling? Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Du kan ikke kjøre den opp og ned gata heller. Da risikerer du faktisk utsettelse på førerkortet ditt. Lenke til kommentar
ladiram Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 noen andre som har peiling? Ringe den lokale trafikkstasjonen..? Jeg avregistrerte en bil før jul for to år siden, og snakket litt med de på Trafikkstasjonen. Når du selger en avregistert bil, må man levere salgsmelding til Trafikkstasjonen. Den nye eieren får da ikke krav om omregistreringsavgift. Skal vedkommende ha skilter på bilen igjen, må omregistreringsavgiften betales. Regner med at det kan gjøre på noen lunde samme måte i denne saken: Kjøp mopeden og skriv salgsmelding. Selv om selger i utgangspunktet bør levere denne, kan du jo spørre om du kan levere den, og samtidig levere inn skiltene. Alternativt spør du om selger gidde å levere skiltene for deg. Dog er det sikreste (med mindre kjøper/selger kjenner hverandre godt) at selger leverer kjøpsmelding, og du leverer skiltet.. Men som nevnt innledningsvis - ta en telefon for sikkerhetsskyld... Når det gjelder kjøring uten lappen - selv om du bare kjører frem og tilbake i garasjen, vil du - teoretisk sett - kunne få utsettelse hvis politiet stikker innom en tur. Sannsynligheten er heller liten, men den er til stede.. Lenke til kommentar
viste19 Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 noen andre som har peiling? Ringe den lokale trafikkstasjonen..? Jeg avregistrerte en bil før jul for to år siden, og snakket litt med de på Trafikkstasjonen. Når du selger en avregistert bil, må man levere salgsmelding til Trafikkstasjonen. Den nye eieren får da ikke krav om omregistreringsavgift. Skal vedkommende ha skilter på bilen igjen, må omregistreringsavgiften betales. Regner med at det kan gjøre på noen lunde samme måte i denne saken: Kjøp mopeden og skriv salgsmelding. Selv om selger i utgangspunktet bør levere denne, kan du jo spørre om du kan levere den, og samtidig levere inn skiltene. Alternativt spør du om selger gidde å levere skiltene for deg. Dog er det sikreste (med mindre kjøper/selger kjenner hverandre godt) at selger leverer kjøpsmelding, og du leverer skiltet.. Men som nevnt innledningsvis - ta en telefon for sikkerhetsskyld... Når det gjelder kjøring uten lappen - selv om du bare kjører frem og tilbake i garasjen, vil du - teoretisk sett - kunne få utsettelse hvis politiet stikker innom en tur. Sannsynligheten er heller liten, men den er til stede.. Takk for grundig svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå