Gå til innhold

Produkt rotet bort på verksted


Anbefalte innlegg

Hvis en kunde leverer inn et produkt for reparasjon og verkstedet roter bort produktet, hva har da kunden krav på?

Heving? Et nytt produkt med tilsvarende spesifikasjoner? Et produkt med tilsvarende spesifikasjoner og brukstid?

 

Og hva hvis kunden sier ved innlevering at produktet er f.eks. vannskadet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet har du krav på å få produktet erstatet, altså et tilsvarende produkt.

 

Jeg vil anta at så lenge verkstedet ikke har dokumentert at det er væskeskadet, så vil det være irrelevant for din erstatningsgjenstand. Du er ikke den profesjonelle part og kan derfor ikke med sikkerhet si at produktet er væskeskadet. Og at man da må ta utgangspunkt i at den ikke er det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Antar at det ikke er snakk om reparasjon i forbindelse ved reklamasjon.

 

Håndverkertjenesteloven har erstatningshjemler, se §§28-29. Hovedregelen er at det økonomiske tapet skal erstattes.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest gjennom nevnte paragrafer som sindres viser til, men bare for å skyte inn: Vil det ikke være fornuftig å anta at kunden får en ny tilsvarende vare, men trekkes for kostnaden det ville ha vært å reparere produktet som ble borte? Det økonomiske tapet blir pris på nytt produkt med fratrekk for kostnad for reparasjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...