Gå til innhold

Fastobjektiv/normalobjektiv til D40X. Innspill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor vanskelig/tidkrevende er det egentlig å fokusere med D40 og Nikkor 50mm f/1.8 AF for eksempel? Snakker vi over 3-4 sekunder?

Objektivet er 1/3 av prisen til nærmeste normalobjektiv med AF-S, så det kan bli lenge til jeg får råd til å kjøpe AF-S versjonen. (Svært begrenset budsjett for tiden)

Mattskiva er lite egnet til manuell fokusering, lyssterk optikk gjør søkeren betydelig lysere, uten at det hjelper helt fram. Dette er først og fremst et problem vid åpen, da er dof rimelig smal. Det krever trening. Jeg vil som PMnormal anbefale å prøve det selv først.

 

Fart er et spørsmål om trenging og statistikk. Med trening går det fortere, og statistikken på treff blir også bedre etter hvert.

Lenke til kommentar
Men er det noen som vet hvorfor ikke de fungerer. Og hva 'pre-AI' er for den saks skyld. Jeg har hørt om AI-S-objektiver, men ikke 'pre-AI'...

AI kom før AI-S. Pre-AI kom, ja ikke uventet, før AI. De funger de, men de lar seg ikke fysisk montere på annet enn kameraene uten fokusmotor uten litt (fysisk) modifisering. Modifiseringen er ikke så komplisert, men den lar seg ikke gjøre om.

Lenke til kommentar

Det er forøvrig fullt mulig at jeg tar feil når det gjelder AI og D80 osv. Det er mye å holde styr på i denne fotoverdenen, og det er vanskelig å holde all informasjon fra hverandre. Derfor modererer jeg mine påstander til at pre-AI ikke fungerer på noe annet enn de uten fokusmotor. Og lar resten av påstanden henge litt i luften foreløpig. Det er nok av dem med praktisk erfaring som sikkert kan klargjøre faktaene for oss som ikke har utstyret tilgjengelig.

 

Jeg foretrekker uansett skikkelig pentaprisme og lysmåling på nedblending når alt kommer til alt, så jeg skifter ikke til Nikon uten å få full funksjonalitet på min AI-optikk. Men jeg vil absolutt anbefale at man kombinerer D40 med AI eller pre-AI hvis man kan leve med begrensningene. Som nevnt er ikke søkeren optimal med sitt pentaspeil (vs pentaprisme), men man får elektronisk fokusbekreftelse i søkeren.

 

Det er litt pest eller kolera hva man skal velge av lysmåling på nedblending, eller null lysmåling men ingen nedblending. Ulempen med løsningen jeg har valgt er at søkeren blir mørkere når jeg blender ned, men det gir meg lysmåling. Den andre løsningen gir ikke lysmåling, men på den annen side så blir heller ikke søkeren mørk når an blender ned. Vanskelig valg, det der.

 

Om man ikke er fornøyd med den elektroniske fokusbekreftelsen så er alternativet en mattskive som er laget for manuell fokus, med splitt og mikroprisme. Og det får du til både D40 og 40D.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid hevdet at det eneste objektivet man trenger AF på er det man skal bruke mest, så 30/1,4 er det selvfølgelige valget for en med D40x. Lykke til. Du kommer til å få mye gøy med denne lille kombinasjonene du får nå. Først nå kommer den kompakte formen til huset til sin rett på en positiv måte. Selv de som ikke liker små grep må nok innrømme at med en lyssterk fast normal så utgjør det en praktisk pakke når man reiser lett. Og da er det også lett å ta med seg når man bare skal gå en liten tur over til kompisene.

 

Dessuten synes jeg faktisk det er et poeng at det blir et ujålete kamera med høy bildekvalitet. Noen har hintet i retning av misunnelse når jeg anbefaler nybegynnere til å ikke tenkt fullformat. Det er veldig langt fra sannheten. Det som dog er sannheten er at jeg har stor respekt for dem som har et ujålete system. Så stor respekt at jeg faktisk idoliserer det litt.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Meh. Tror jeg sparer til en Sigma 30mm f/1.4 HSM i stedet. 3500 på FotoVideo, og visstnok mye bedre kvalitet.

Det er et flott og veldig anvendelig objektiv det, og jeg er enig med PMnormal i at det er lurt å ha autofokus på det objektivet man bruker mest.

 

På sikt kan du passe på å prøve eldre optikk når du kommer over muligheter for det.

Lenke til kommentar
Dessuten synes jeg faktisk det er et poeng at det blir et ujålete kamera med høy bildekvalitet. Noen har hintet i retning av misunnelse når jeg anbefaler nybegynnere til å ikke tenkt fullformat. Det er veldig langt fra sannheten. Det som dog er sannheten er at jeg har stor respekt for dem som har et ujålete system. Så stor respekt at jeg faktisk idoliserer det litt.

Der er vi nok ganske like.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...