uskyldig212 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 har idag kjøpt en lightstick fordi den så spennende ut. så når eg knak den begynte det og lyse . noe som da ga meg spørsmålet. hva skjer ini her liksom? så vis noen som har litt peiling på sånt kunne svare på spørsmålet mitt hadde vært kjekt. hva får det te og lyse? evt navn på kjemikalier. og skaper de noe som helts varme eller er det bare lys? eg er det noe som man kan exprimentere litt med?. takk for alle svar- hilsen nykjerig ungdom:) Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Ja, det er kjemiske stoffer som blandes. Mye brukt er hydrogenperoxid, fenyloksalat ester og et fluoriserende stoff. Reaksjonen er noe som kalles kjemi-luminesens, og skjer ved at elektroner eksiteres (tar et høyere nivå). Endret 14. januar 2009 av Rayline TWB Lenke til kommentar
uskyldig212 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 hvilke stoffer ? er det noe man får kjøpt på vanelig butik? er veldig intresert i sånne type ekspimenter:) ( sikheret først Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 http://science.howstuffworks.com/light-stick.htm Lenke til kommentar
dePt Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Lightstick Her finner også du kanskje svar på noen av spm. dine Edit: Complexity slo meg på målstreken med en bedre link ja... Endret 14. januar 2009 av dePt Lenke til kommentar
uskyldig212 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) så litt hydrogen peroxide og litt phenyl oxalate ester og så litt fluorescent dye i en flaske med lokk hadde begynt og lyse? http://no.vwr.com/app/Header?tmpl=/produkt...alier/index.htm søker man på fks hydrogen peroxide så får jo man opp tusenvis av versjoner. hvilke versjoner er best for testing . ikke noe annet:) Endret 14. januar 2009 av uskyldig212 Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Ja, i riktig forhold mellom stoffene. Lenke til kommentar
uskyldig212 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 forhold ???? vært forsøk eg har gjort har vært i garasje ( ikke isolært) og vis eg evnt finner ut at eg har lyst og gjøre dette er det tryggt i garasjen da? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 For at reaksjonen skal foregå som den skal, så må det være riktig forhold mellom de tre stoffene i blandingen. Du kan ikke bare ta 1kg av alle tre og forvente at det skal fungere. Reaksjonsligningen må stemme for at det skal fungere. Ja, det er trygt hvis du vet hva du driver med, og utrygt hvis du ikke vet en damn shit om kjemiske reaksjoner. Lenke til kommentar
uskyldig212 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 eg kan ikke damn shit om kjemisk reaksjon. men har aldit hatt interesser for det. og hadde self funne hvor mange % av de forkjellige stoffen som skulle blandes. og håpper at engang i fremtiden har eg peiling på sånne ting:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå