Gå til innhold

Jeg trenger inspirasjon for en bildeserie.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg går i 10. klasse. I vår skal vi ha såkalt selvvalgt prosjekt. Det vil si at vi skal bruke mange måneder på ett prosjekt. Jeg ante ikke hva jeg skulle lage, men måtte skrive meg opp på noe i løpet av idag. Jeg tok da foto, for det interesserer meg. Jeg har dessverre ingen inspirasjon. Det jeg skrev i arket jeg leverte til læreren var at jeg skulle ta et bilde på et fast sted til et fast klokkeslett og en fast dag en gang i uka. Deretter skulle jeg bearbeide bildene litt i Photoshop.

Det jeg lurer litt på, er hvordan jeg skal klare å bruke Kunst-timene (3x45 min) på et såpass "lite" prosjekt. Den ene læreren foreslo at jeg skulle lage en perm selv å ha det i. Det kan jeg bruke litt tid på, og lage en fin perm i metall eller noe. I tillegg kan jeg bruke noen av timene på slutten til å bearbeide bildene. Men jeg vet ikke om jeg har nok å gjøre.

Jeg sliter også med komme på et passende motiv. Hva er det kult og originalt å ta bilde av i en sånn type bildeserie? Jeg vurderer å bytte til noe helt annet, enten noe annet innen foto eller til sløyd eller noe. Jeg kan også lage en film av samme typen (f.eks med 5-10 sekunders snutter en gang i uka), men jeg har ikke videokamera. Kameraet mitt kan filme med VGA-kvalitet med middels kvalitet. Så det vet jeg selv at jeg BØR skrinlegge med en gang.

Noen som vil inspirere meg til å holde på fotoideen min?

EDIT: Kameraet jeg har å bruke er ett kamera av typen "ultrazoom" eller noe. Ikke speilrefleks, men større og bedre enn et vanlig kompakt-kamera.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du starter omtrent på den mørkeste tiden av året, og gir deg litt før det er aller lysest. Kanskje det kan brukes som et element?

Ellers er det vinter nå, det blir snø, mer snø, snøen går og kommer igjen, smelter og det begynner å bli grønt og etterhvert får buskene knopper, blomster, blader, ... (ikke på langt nær alle busker rekker å få blader i noen særlig grad før helt på slutten da).

Har du noen andre timg du er interessert i, så kan det kanskje være et utgangspunkt. Kanskje kan du kobinere dem.

Lenke til kommentar

De beste måten for å få inspirasjon er å se på bilder du liker, for å se hva de har gjort. Deretter går du å kameraet ut, og så vil kreativiteten komme til deg. Vi kan ikke gi deg den kreativiteten du trenger.

Vi kan selvsagt si deg hva du skal ta bilde av osv, men det blir tusen ganger bedre om kreativiteten din kommer fra ditt eget "hjerte" og ikke ett nettforum!

Lenke til kommentar

Det stemmer.

Jeg skal finne det selv, men er usikker på hva som er godt motiv. Jeg har jo selv tenkt på dette med at årstidene forandrer seg, og hadde det som en begrunnelse på hvorfor jeg valgte oppgaven jeg gjorde (i arket som læreren skulle ha).

Det elementet med lys/mørke hadde jeg ikke tenkt på. Kanskje jeg bør ta bilder litt utpå ettermiddagen eller noe, da.

Lenke til kommentar

Finn ut det motivet du liker. Selv hater jeg landskaps og naturfotografering. Det er det vanskeligste en kan fotografere, og allikevel er det noe som nesten alle begynner med. Hvorfor ikke jobbe med mennesker? Ta deg en tur til Oslo (eller en annen stor by), gå i hovedgaten og fotografer fremmede mennesker. Utrolig lærerikt, og det er ikke så alt for mange mennesker som gjør det.

Bare en ide, som sagt! Hva du fotograferer er opp til deg. Gå inn på Deviantart, Photo.net, Flickr osv og finn de bildene du liker, for så å bli inspirert og gjør noe lignende.

Lenke til kommentar
Men om de ikke liker det, så tar du jo ikke bilder av dem. Enkelt og greit!

Du må bare spørre dem. Det verste som kan skje er at du får ett nei!

Aha. Tenkte jeg bare skulle ta i hytt og pine. Kanksje det kan være noe, ja. :hmm:

Min datter hadde en lignende oppgave for en uke siden og jeg hjalp henne litt på vei.

Siden vi er i mørketiden foreslo jeg for henne å utnytte nettopp det og resultatet ser du her: http://stiligececilie.net/bildeprosjekt/

Veldig fine bilder. Jeg har ikke mulighet for å stille lukkertiden på kameraet mitt (såvidt jeg vet), så det spørs om det er gjennomførbart.

Lenke til kommentar

Jeg søkte litt på Google, og er ganske sikker på at det er et Sony DSC-H1 det er snakk om. Skal innom hjemme litt senere idag, så kan sjekke og få det bekrefta.

EDIT: Er visst litt eldre enn 2 år også, ja. Nærmer seg vel 4 år. :/

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Jeg søkte litt på Google, og er ganske sikker på at det er et Sony DSC-H1 det er snakk om. Skal innom hjemme litt senere idag, så kan sjekke og få det bekrefta.

EDIT: Er visst litt eldre enn 2 år også, ja. Nærmer seg vel 4 år. :/

hvis det er riktig så har den manuel modus i tillegg til aperture og shutterpriority.

Burde gå greit det: http://www.dpreview.com/reviews/sonydsch1/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...