Robocoop Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 http://www.norskindustri.no/getfile.php/Do...orskommuner.pdf Ærlig talt. Nedskjæringer er helt naturlig, og klarer du deg ikke uten offentlig støtte så må du enten legge ned eller kutte kostnader. Dette kommer det ingenting annet ut av enn nok en særgruppe som skal ha penger fra Staten. Nei, gi alle "særfordeler" eller ingen! Ynkelige betlerbrev vil vi ikke se mer av, og vestlendingene har levd høyt på olje og rådyre samferdselprosjekter i lang tid. Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) og vestlendingene har levd høyt på olje og rådyre samferdselprosjekter i lang tid. hahaha, dei pengene som blir tjent på olje blir nok sendt rett ned til oslo. Endret 14. januar 2009 av semivec Lenke til kommentar
likferd Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Vi på sunnmøre har nok stjelt alle oljepengene ja. Det ser du på alle 4-felts motorveiene vi har, og ikke minst operaen til 6 milliarder i ålesund. Og alle tunnellene og broene som ikke har bompenger. Endret 14. januar 2009 av likferd Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 http://www.norskindustri.no/getfile.php/Do...orskommuner.pdf Ærlig talt. Nedskjæringer er helt naturlig, og klarer du deg ikke uten offentlig støtte så må du enten legge ned eller kutte kostnader. Dette kommer det ingenting annet ut av enn nok en særgruppe som skal ha penger fra Staten. Nei, gi alle "særfordeler" eller ingen! Ynkelige betlerbrev vil vi ikke se mer av, og vestlendingene har levd høyt på olje og rådyre samferdselprosjekter i lang tid. Det der olje-argumentet ditt var litt ynkelig. Du mener norske bønder, idrettslag og bibliotek bør legges ned fordi de ikke klarer seg uten offentlig støtte? Vil gjerne se at du svarer litt for deg her. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 http://www.norskindustri.no/getfile.php/Do...orskommuner.pdf Ærlig talt. Nedskjæringer er helt naturlig, og klarer du deg ikke uten offentlig støtte så må du enten legge ned eller kutte kostnader. Dette kommer det ingenting annet ut av enn nok en særgruppe som skal ha penger fra Staten. Nei, gi alle "særfordeler" eller ingen! Ynkelige betlerbrev vil vi ikke se mer av, og vestlendingene har levd høyt på olje og rådyre samferdselprosjekter i lang tid. Det er vel heller dere østlendinger(Antar at du er østlending, en nordlending ville aldri ha sagt noe sånt) som har levd i sus og dus takket være pengene fra olje- og fiskerinæringen på vestlandet? Uansett, det at staten går inn og redder bedrifter, og dermed arbeidsplasser, er jo blitt ganske vanlig i disse krisetider. Det ser vi jo i mange land, ser derfor ikke noen grunn til at de ikke hvertfall kan prøve seg på å spør om støtte. Jeg mener dog at staten skal være forsiktig med å gå inn i bedrifter, men vi er jo tross alt i en krise, og det er livsviktig å beholde arbeidplasser akkuratt nå. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 http://www.norskindustri.no/getfile.php/Do...orskommuner.pdf Ærlig talt. Nedskjæringer er helt naturlig, og klarer du deg ikke uten offentlig støtte så må du enten legge ned eller kutte kostnader. Dette kommer det ingenting annet ut av enn nok en særgruppe som skal ha penger fra Staten. Nei, gi alle "særfordeler" eller ingen! Ynkelige betlerbrev vil vi ikke se mer av, og vestlendingene har levd høyt på olje og rådyre samferdselprosjekter i lang tid. Det der olje-argumentet ditt var litt ynkelig. Du mener norske bønder, idrettslag og bibliotek bør legges ned fordi de ikke klarer seg uten offentlig støtte? Vil gjerne se at du svarer litt for deg her. Private bedrifter er jo noe helt annet enn grunnleggende offentlige tilbud. Bønder er ikke noe basalt offentlig tilbud og bør drive langt mer økonomisk enn de gjør. Utnytte den store, moderne traktoren de har ved å pløye jordene til de tre nabogårdene også. Gjøre dem til ett bruk. Men det er en annen debatt. Oljeargumentet går mest på leverandørindustrien, som får feit betaling bare de sveiser sammen noe. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Er idrettslag grunnleggende offentlige tilbud? Jeg er også enig med Goz, om at dette er helt vanlig, og ikke ynkelig. Vil gjerne se at du svarer på det også. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Er idrettslag grunnleggende offentlige tilbud? Jeg er også enig med Goz, om at dette er helt vanlig, og ikke ynkelig. Vil gjerne se at du svarer på det også. Et idrettslag er vel i grenseland. Frivillighet er viktig og vi kan ikke støtte alt. Mange ting er i grenseland, men det blir en stor debatt. I Norge støttes alt for mye. Og, jo. Private bedrifter som tigger om offentlige midler er en uting. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Så du synes de norske bankene som var i faresonen ikke skulle bedt om hjelp fra staten og Norges bank? Men om det er noe den norske stat bør støtte er det norske arbeidsplasser. Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Når desse offentlige kommunnene er bygget på møbel industrien, sier det seg selv hva som skjer når vi får nedgangstider. Selfølgelig bør de også få støtte, slik at vi kan redde norske arbeidsplasser. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Trøbbelet kjem av finanskrisa, og ikkje eit realøkonomisk behov for konkursar i industriane. Aluminiumindustrien er ein leverandør til bilindustrien, som igjen er avhengig av lånetilgang for privatpersonar og ei framtidstru som får folk til å kjøpe bil. Støtter vi ikkje møbelindustrien risikerar vi å miste den for ei mellombels krise. Dei kan spekulere i å slå bedrifta konkurs for ei stund. Det vil belaste staten med arbeidsledigheitstrygd. Ganske usikker på heile greia. Inntrykket av norsk samferdslepolitikk er eg riv ruskande ueinig med deg Robo, men det er kanskje for ein annan tråd. For å gjer ei lang historie kort trur eg du har mindre informasjonsgrunnlag enn eg; det er få som les regionaviser ifrå andre kantar av landet enn der ein er ifrå. Riksavisene blir farga av å ha redaksjonen liggande i samme området og fungerar stort sett som lokalaviser i store fordelingssaker av norskt byråkrati. Periferien rundt omkring i Norge (og dette er ikkje spesielt for vestlandet) er dermed betre informert om spekteret og dybden i forskjellige saker som gjeld landet vårt. Vi har ingen reelle riksaviser i dette landet. Og det gjer meg som vestlending dårlegare informert på Nord-Norge, Trøndelag og Agderfylkene. Lenke til kommentar
pg Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hipp hurra for sosialdarwinismen! Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Vi på sunnmøre har nok stjelt alle oljepengene ja. Det ser du på alle 4-felts motorveiene vi har, og ikke minst operaen til 6 milliarder i ålesund. Og alle tunnellene og broene som ikke har bompenger. Så det er unaturlig at det nasjonale opera og kulturhuset skal ligge i hovedstaden? Og det er unaturlig med 4 feltsmotorvei (altså nå går det bare 2 i hver retning, så det er vel strengt tatt 2 felts) i et område med 1,5 millioner mennesker? Oslo betaler mest skatt og får minst tilbake. Argumentet at vestlandet alene skal ha råderett over noe som ligger langt ute i havet, BURDE jo falle på sin egen dumhet, men gjør visst ikke det... Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Trøbbelet kjem av finanskrisa, og ikkje eit realøkonomisk behov for konkursar i industriane. Aluminiumindustrien er ein leverandør til bilindustrien, som igjen er avhengig av lånetilgang for privatpersonar og ei framtidstru som får folk til å kjøpe bil. Støtter vi ikkje møbelindustrien risikerar vi å miste den for ei mellombels krise. Dei kan spekulere i å slå bedrifta konkurs for ei stund. Det vil belaste staten med arbeidsledigheitstrygd. Ganske usikker på heile greia. Inntrykket av norsk samferdslepolitikk er eg riv ruskande ueinig med deg Robo, men det er kanskje for ein annan tråd. For å gjer ei lang historie kort trur eg du har mindre informasjonsgrunnlag enn eg; det er få som les regionaviser ifrå andre kantar av landet enn der ein er ifrå. Riksavisene blir farga av å ha redaksjonen liggande i samme området og fungerar stort sett som lokalaviser i store fordelingssaker av norskt byråkrati. Periferien rundt omkring i Norge (og dette er ikkje spesielt for vestlandet) er dermed betre informert om spekteret og dybden i forskjellige saker som gjeld landet vårt. Vi har ingen reelle riksaviser i dette landet. Og det gjer meg som vestlending dårlegare informert på Nord-Norge, Trøndelag og Agderfylkene. Jeg ser ofte lokalnyheter fra alle deler av landet og med "intranett" så kan vi jo se alle de lokalavisene vi vil nå. Dessuten har jeg bodd på vestlandet og vært mye der. Jeg vil si det er mange dyre veiprosjekter for relativt få folk. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det har vel mest med at landskapet er mer kostbart å bygge i. Likevel er veinettet mye dårligere der. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 I smale tider spiser folk billig pizza og grandiosa-fabrikken ligger jo også i Stranda. De trenger sikkert flere folk nå. Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 I smale tider spiser folk billig pizza og grandiosa-fabrikken ligger jo også i Stranda. De trenger sikkert flere folk nå. hahaha Dessverre er nok det meste der automatisert. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Synes også at en privat bedrift i all hovedsak bør klare seg selv. Men når vi nå har midlertidige finansproblemer, synes jeg det ikke er galt i å be staten om støtte. Alternativet er kanskje at de må kvitte seg med folk, eller i værste fall at de går konkurs. Uansett vil begge deler føre til kostnader for staten i form av arbeidsledighetstrygd og muligens tapte skattekroner senere. Disse utgiftene må jo selvfølgelig veies mot hverandre, men i en del tilfeller vil det lønne seg å gi bedriftene støtte. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Flere vil ha krisepakker: http://www.dagbladet.no/2009/01/08/nyheter...enriks/4289538/ Lenke til kommentar
likferd Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Vi på sunnmøre har nok stjelt alle oljepengene ja. Det ser du på alle 4-felts motorveiene vi har, og ikke minst operaen til 6 milliarder i ålesund. Og alle tunnellene og broene som ikke har bompenger. Så det er unaturlig at det nasjonale opera og kulturhuset skal ligge i hovedstaden? Og det er unaturlig med 4 feltsmotorvei (altså nå går det bare 2 i hver retning, så det er vel strengt tatt 2 felts) i et område med 1,5 millioner mennesker? Oslo betaler mest skatt og får minst tilbake. Argumentet at vestlandet alene skal ha råderett over noe som ligger langt ute i havet, BURDE jo falle på sin egen dumhet, men gjør visst ikke det... Sukk, her prøver jeg å gjøre et poeng på noen som mener vestlandet stikker av med norges penger, også vinkler du det til at jeg faktisk vil ha opera og 4 felts motorvei? Jeg vet ikke hva som faller på sin egen dumhet jeg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå