Gå til innhold

CPU'en er ganske varm, men gjør det noe ?

Mo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan ivertfall forkorte levetiden til cpuen din, om det ikke direkte skader den. Den blir ivertfall skadet visst den overgår 70 grader, da begynner det å bli seriøst varmt. Visst jeg var deg, så ville jeg brukt litt penger på en ny kjøler for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Du er ikke i faresona nei. Men som sagt over, det vil forkorte levetida litt. Du trenger nødvendgivis ikke kjøpe helt ny kjøler, et riktig påført lag med goop gjør mye av samme nytten. Blir som natt og dag for noen med og uten.

Har selv en billig kjøler på min palomino XP2000+ og tjente inn nesten 10 grader ved overgang fra thermalpaden som fulgte med til noe billig goop + rensing. Husk å rense kjøleren ordentlig, så ikke fett og anna ulumskheter ødelegger for gooppåsmøringa. Ligger på ca 43 idle her.

Lenke til kommentar

60-65C er jo ikke noe. Jeg har bygget endel datamaskiner med Temp på 65C som har gått stabilt i over 1år nå jeg.

Vell det forkorter kanskje levetiden fra 20år til 5år. Hva har det og si for den vanlige bruker her? INGENTING. Om 5år er CPUèn så gammel at den ikke er verdt en dritt.

Lenke til kommentar
Jeg har et epox 8k3a+ socket a hk, og xp2000+ cpu.. den ligger på ca 60 grader.. litt mer etter at jeg har spilt.. ca 63-65..

Gjør dette noe ?  :o  

På forhånd takk!

Så lenge maskinen er stabil, så går det greit. Men opplever du ustabilhet, så er det nok det som er problemet. Det koster som sagt ikke mye for en tube goop, den har du lenge :)

Lenke til kommentar
Det koster som sagt ikke mye for en tube goop, den har du lenge :)

Hvis han er litt som meg så påfører han goop og mister tuben sammen med alt det andre rotet som ligger strødd rundt pcèn. Har kjøpt 5tuber med AS3 tror jeg nå..

Lenke til kommentar

60 - 65 grader C. er nok ikke noe problem, - og den tempen vil neppe forkorte levetiden på prosessoren. Prosessoren skal tåle den temperaturen.

Når jeg monterte to PC'er med AMD XP2000 i noen små kabinetter uten kabinettvifter og uten brukbar luftsirkulasjon, fikk jeg slike temperaturer ved 3DMark2001SE.

Jeg ga faktisk bort disse PC'ene. Og likevel, eller egentlig nettopp derfor - fant jeg ut at jeg ville gjøre noe med temperaturen på maskinene. Det var ingen plass for en normal utsugende kabinettvifte, så jeg saget utluftingshull nær prosessorviftene i kabinettene og monterte innsugende kabinettvifte i fremkant. Det gjorde susen ... :D .

Temperaturen sank med 5 - 10 grader C. og passerte aldri 60 grader C. uansett balastning før jeg leverte PC'ene fra meg.

Prosessorviftene er GlacialTehc Igloo 2310, nesten lydløse. Kabinettviftene er justerbare Enermax, som er skrudd ned til nesten å være lydløse med tilfredstillende resultat i henhold til det jeg nevnte ovenfor. :wink:

Lenke til kommentar
60-65C er jo ikke noe. Jeg har bygget endel datamaskiner med Temp på 65C som har gått stabilt i over 1år nå jeg.  

Hvis du ikke klarer å få temperaturen lengere ned enn 65 grader, så ville ikke jeg hatt deg til å bygge maskin til meg iallefall. :)

Lenke til kommentar

Jeg har igloo 2320, den burde vell gjøre susen?... er bare så irriterende at den er så varm, men pc'en er stabil osv den.. :) men noen som kanskje vet hvorfor den er så varm? står på default osv i bios.. alle volt greier og slikt.. hehe.. har ikke så mye peiling at det gjør noe :D

Lenke til kommentar
Jeg har et epox 8k3a+ socket a hk, og xp2000+ cpu.. den ligger på ca 60 grader.. litt mer etter at jeg har spilt.. ca 63-65..

Gjør dette noe ?  :o  

På forhånd takk!

Sånn egentlig så, vil jeg si at tempen på CPU en egentlig ligger rundt 55c.. forde de fleste hovedkort har en ganske stor feilmargin. Kan ikke fatte hvorfor men? :shrug: Noen som vet??

Mener jeg leste det en plass, og sånn er det hos meg.. Bios viser 61, mens tempmåleren jeg har lagt inntil kjernen viser 48c... Så da stoler jeg på tempmåleren. :smile:

Så den er nokk ikke så varm som det virker....

Lenke til kommentar
Jeg har igloo 2320, den burde vell gjøre susen?... er bare så irriterende at den er så varm, men pc'en er stabil osv den.. :) men noen som kanskje vet hvorfor den er så varm? står på default osv i bios.. alle volt greier og slikt.. hehe.. har ikke så mye peiling at det gjør noe    :D

jeg har samme kjøleren på en palermo xp2000+ og jeg ligger på 40 grader idle og 45 load.

Lenke til kommentar

Vell det forkorter kanskje levetiden fra 20år til 5år. Hva har det og si for den vanlige bruker her? INGENTING. Om 5år er CPUèn så gammel at den ikke er verdt en dritt.

vel, jeg må si meg sterkt uenig der, den vil alltid være verdt mer enn en dritt :). gammelt hardware er genialt til servere, firewall, etc og ting som folding (shameless plug), da kan de stå å pludre for seg selv ^_^.

Lenke til kommentar
Nå må dere ikke glemme at noen HK rett og slett leser av feil temperatur da. Jeg har 2 HK og de viser 10 grader forskjellig. Samme CPU, kjøling og kabinett.

... Kan også være at de to HK'ene dine gir forskjellig spenning. Og derfor forskjellig temp... Hva vet vel jeg.

Men om du lager et rør eller no slikt, som gjør slikt at den lufta CPU får kommer utenifra, så kommer også CPU temp til å synke 10*C++

Lenke til kommentar

Hvis du ikke klarer å få temperaturen lengere ned enn 65 grader, så ville ikke jeg hatt deg til å bygge maskin til meg iallefall. :)

Er ikke noe problem det ,men jeg bygger endel maskiner til endel personer og de vil ha datamaskinen billigst mulig og da velger jeg vifter som er lydløse og ikke så gode. Det er jo det mannen i gata vil ha.

Lenke til kommentar

vel, jeg må si meg sterkt uenig der, den vil alltid være verdt mer enn en dritt :). gammelt hardware er genialt til servere, firewall, etc og ting som folding (shameless plug), da kan de stå å pludre for seg selv ^_^.

Okda. Det var kanskje og ta i littegranne. Jeg hadde en K6 300mhz som ble brukt til Filserver jeg. Den klarte jobben fint den ,men jeg fikk en read burst speed på 35mb lese og 30mb skrive på den. Det holder hvis den har et nettverkskort som klarer og gi 10-11mbs.

Var btw raid 4+0 det var snakk om.

Lenke til kommentar

Sånn egentlig så, vil jeg si at tempen på CPU en egentlig ligger rundt 55c.. forde de fleste hovedkort har en ganske stor feilmargin. Kan ikke fatte hvorfor men? Noen som vet??

Mener jeg leste det en plass, og sånn er det hos meg.. Bios viser 61, mens tempmåleren jeg har lagt inntil kjernen viser 48c... Så da stoler jeg på tempmåleren.

Så den er nokk ikke så varm som det virker....

De fleste hovedkort har ikke stor feilmargin. Grunnen er at noen måler core-tempraturen, dvs tempraturen inni prosessoren mens andre måler overflatetemperaturen. Forskjellen ligger på rundt 10-15 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...