Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor kan man diskutere økonomi?

Dux ducis

Anbefalte innlegg

Mine medstudenter og jeg prater bare om alt annet enn fag, og dessuten er ikke alle av de så veldig engasjerte at det gjør noe. Derfor lurer jeg på om dere kan anbefale et forum hvor det diskuteres alt som har med økonomi å gjøre, men helst regnskap og samfunnsøkonomi. Privatøkonomi og børs er det nok snakk om, så det har jeg dekket. Det kan gjerne være internasjonalt, og jeg blir kjempeglad om det finnes noen andre studenter der og. En god faglig diskusjon kommer godt med i studiene.

PS: Vi kan gjerne få igang noe slikt her også, hvis det er interesse for det. Jeg vet jo at noen av dere tar økonomiutdannelse.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du skal undervurdere medlemmene her, har lært fryktelig mye av medlemmene her. Enkelte sitter på mye verdifull kunnskap som jeg er sikker på at du vil kunne ha nytte av om du er villig til å diskutere og ikke se ned på oss bare fordi vi ikke har økonomiutdannelse.

Lenke til kommentar

Det er ingen som ser ned på de uten økonomiutdannelse! Dessuten leter jeg hovedsakelig etter regnskapsdiskusjoner, og det er langt fra så populært som samfunnsøkonomi, børs og privatøkonomi (hvilket diskuteres mye her).

Ideelt sett skulle det vært et forum med studenter som tok lignende utdannelse. Slik at vi kunne pratet om oppgaver og skole. Er det ingen som vet om en nettside med et godt etablert miljø for dette?

Lenke til kommentar

Må vel si meg enig med det som blir sagt her, du kan kanskje ikke helt forvente at slike diskusjoner skal oppstå av seg selv, prøv å sett igang en slik tråd og se om du får napp. Hvis ikke så kan du da alltids få kameratene/kollegaer til å diskutere det her så kanskje flere likesinnede kommer å deltar her :)

Lenke til kommentar

Haha, slik jeg forstår så ønsker han ett forum der han kan få leksehjelp. Altså langt unna det som kan kalles økonomisk teori og andre samfunnsnyttige spørsmål. Jeg har hatt bedriftsøkonomi på universitet men kan ikke si at jeg kommer til å være så aktivt i en diskusjon der man lurer på hvordan man setter opp ett regnskap i såfall.

Lenke til kommentar
Haha, slik jeg forstår så ønsker han ett forum der han kan få leksehjelp. Altså langt unna det som kan kalles økonomisk teori og andre samfunnsnyttige spørsmål. Jeg har hatt bedriftsøkonomi på universitet men kan ikke si at jeg kommer til å være så aktivt i en diskusjon der man lurer på hvordan man setter opp ett regnskap i såfall.

Det at du elsker å feiltolke ting bør ikke ødelegge denne tråden ytterligere. Jeg lurte rett og slett på hvor det finnes et godt miljø for å diskutere samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi. Jeg er overbevist om at de fleste på diskusjon.no syntes bedriftsøkonomi er uinteressant. Dessuten er de fleste trådene der kun relatert til enkel bokføring. Samfunnsøkonomi er det større interesse for, men de trådene utvikler seg ofte til kaos.

Tanken bak denne tråden var å se om det fantes noen likesinnede mennesker på diskusjon.no, og om de visste om et godt sted for en slik diskusjon. Hvis det dermiot viste seg å være en del av dem, så kunne vi startet en diskusjon her i stedet.

Så, det er altså ingen andre forslag enn Hegnar online? Det er et virkelig grusomt sted.

Lenke til kommentar
Det er ingen som ser ned på de uten økonomiutdannelse! Dessuten leter jeg hovedsakelig etter regnskapsdiskusjoner(..)

Som f.eks bruken periodisert regnskap i staten vs. kontantprinsippet? Bring it on!

Jeg har kun jobbet med bedriftsregnskap så langt i utdannelsen min. Offentlige regnskap og budsjetter skal vi ha om i senere semestre. Jeg kan ikke annet enn å registrere at flere og flere land snuser på overgangen til periodiseringsprinsippet i den offentlige sektor. Det faller naturlig for meg at vi skal periodisere regnskapsinformasjon for å få et korrekt bilde av aktiviteten, men det er sikkert mange andre faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at mye av vanstyre i det offentlige, skyldes bruken av kontantprinsippet. Anta en kommune eier et skolebygg og finner ut at kommunene har dårlig økonomi. Kommunen beslutter å stenge skolen, da tror politikerene at de sparer masse penger fordi kommunen ikke lengre har noen kontant utlegg til driften. Med et periodisert regnskap hvor man fører en balanse så ville man ha fått frem at skolebygget fortsatt har en kostand pga avskrivninger. Politikerene skjønner ikke, fordi de mangler verktøyet, at å la et bygg stå ubrukt også er en kostnad. Legg også merke til at kommunale bygg som ikke brukes, bare står tomme. De leies ikke ut.

Lenke til kommentar

Men hvor skal man eventuelt starte en økonomidiskusjon? Dette forumet ser ut til å være mest for privatøkonomi og relatert juss. Og det ligger jo faktisk under "forbruker". Skulle jeg startet en diskusjon om samfunnsøkonomi ("ekte" økonomi ;) ), ville jeg heller startet den i Samfunn->Politikk og samfunn.

Edit: Samfunn->Teknologi og vitenskap skulle ha byttet navn til Teknologi og naturvitenskap, også skulle det ha blitt opprettet et nytt forum som heter Samfunnsvitenskap ;)

Endret av christianb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...