€uropa Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg har hjerteproblemer på begge sider av familien. Min bestefar på morsiden har hatt blodpropp i hjertet. På farsiden har oldefaren min dødd pga hjertet. Bestefaren min er frisk, men to av de tre søsknene hans har hjerteproblemer. Er arvelige hjerteproblemer dominante? Hvor sannsynlig er det at jeg vil slite med hjertet? Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg har hjerteproblemer på begge sider av familien. Min bestefar på morsiden har hatt blodpropp i hjertet. På farsiden har oldefaren min dødd pga hjertet. Bestefaren min er frisk, men to av de tre søsknene hans har hjerteproblemer.Er arvelige hjerteproblemer dominante? Hvor sannsynlig er det at jeg vil slite med hjertet? Det er en god sjangse for at du vil få problemer med hjertet. Kan ikke si noe konkret, og ei hvor store sjangser du har. Det er i alle fall utrolig lurt å ha et sundt kosthold Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Begge foreldrene mine bruker medisiner mot høy blodtrykk, har allerede passe høy blodtrykk. Så spis sunt og tren mye. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Allerede? Hvor gammel er du? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hvor gamle var de når de fikk problemer? Om de fikk hjerteproblemer i en alder av åtti, er det en ting, det er noe helt annet om de fikk det i en alder av femti. Omtrent er tredjedel av Norges befolkning dør av noe med hjerte, men mye av den andelen er det som i dagligtale omtales som alderdom. Men hvis du er bekymret, så ta kontakt med legen din. Og uansett er det veldig få som har vondt av å trene og å spise sunt Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 du kan minimere sjansen for slike sykdommer hvis du spiser sunt og trener Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Min ene bestefar fikk problemer i 60-åra, jeg vet ikke når grandonkelen og grandtanta mi begynte å slite, men de var ikke veldig veldig gamle. Min andre bestefar (deres bror) har vært hos hjertespesialist to ganger uten å finne noe som tyder på et svakt hjerte. Dette var et spørsmål om gener og arv, hvor store muligheter det er ene eller andre veien, at det er lurt å spise og trene riktig er jeg selvfølgelig klar over. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Merk at gener skjelden er deterministiske, dvs. det er ingenting som sier at du MÅ få hjerteproblemer. Men det er mulig at du er mer utsatt pga. arv, og derfor det er viktigere for deg å ta noen forholdsregler (trene, spise sunt, legeskjekk i ny og ne etc.) enn for gjennomsnittsbefolkningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå