Läkerol Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Orker ikke og lete så mye får og finne akkurat den tingen jeg spør om nå. Så er det noen av dere som veit om det jeg skriver nå er riktig; At en av grunnen til at det omtrent aldri er jordskjelv i norge, er fordi norge ligger sammen med en stor jordplate, mens der det ofte kan være jordskjelv, er fordi stedet der ligger sammen med en liten jordplate? Snakker jeg bare bullshit nå, eller er det riktig? Hvis det ikke er riktig, og du kan litt om dette, skriv hva som er grunnen til at enkelte steder er mer utsatt enn andre! Takker for svar.. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Tror det har mere å gjøre med at Norge ligger trygt oppå en kontinentalplate i stedet for å ligge i gnisningene mellom dem. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jepp, det er slik du sier det. Norge ligger langt inne på en kontinentalplate, og er derfor langt unna de stedene hvor jordskjelvene oppstår - mellom kontinentalplater. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Plate_tectonics Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Det hender at dete r små skjelv i Norge pga av landhevingen etter siste istid, men disse er relativt små. Vi er spart større skjelv siden vi ligger trygt inne på an kontinentalplate som sagt tidligere. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Hva er en kontinentalplate da? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Plate_tectonics Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 "At en av grunnen til at det omtrent aldri er jordskjelv i norge, er fordi norge ligger sammen med en stor jordplate, mens der det ofte kan være jordskjelv, er fordi stedet der ligger sammen med en liten jordplate?" Men kan jeg forklare på den måten når jeg skal forklare at det sjeldent er jordskjelv i norge, mens indonesia ligger på en mindre plate, og da er det større sjans for at man merker skjelvet osv? Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Der to kontinentalplater møtes oppstår det ofte gnisninger mellom dem som kan føre til jorsdskjelv i områdene rundt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå