Gå til innhold

Retur av stor LCD-TV til Netshop.


Anbefalte innlegg

Vanskelig jeg nei.

Fikk nettopp nytte av dette da min ruter døde etter 2,5 år.

D-Link nekta garanti og reklamasjon(2 års garanti på DGL-4300)

Sendte inn reklamasjon til mpx(kjøpte den der), og de godkjente den etter 1 dag :thumbup:

 

Døde vel i grevens tid ettersom 5 års reklamasjon snart er en saga blott.

Endret av Gibblay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

No er ikkje eg så stødig på juridiske tekstar, men står det ikkje her at du kan henvende deg til f.eks. eit servicefirma som har påtatt seg serviceoppdrag etter avtale med selgar?

Lenke til kommentar
Javel? Og hvilken paragraf i hvilken lov bryter butikken da?

§29 i forbrukerkjøpsloven første ledd. Den finner du forøvrig her.

§29 omhandler avhjelp i forbindelse med reklamasjon, og sier ingenting om at en butikk er nødt til å behandle en reparasjon som tas på produsentens garanti.

Lenke til kommentar
Merkelig setning. Ble ikke helt klok på hva den refererte til. I stedet for hva? Det står uansett kan.

I staden for selgar antar eg. Du kan henvende deg til den som har påtatt seg å avhjelpe mangler (reparere feil, evt. rette vidare krav mot produsent) som selgar har inngått avtale med.

 

Så, om ein nettbutikk, f.eks. Netshop, har avtale med eit servicefirma om å ta seg av all reklamasjons-og garantispørsmål for produkter innanfor eit eller fleire merke, eventuelt ei type vare kan du henvende deg til dette firmaet i staden for.

Lenke til kommentar

Kan, men man må ikke, det er hele poenget mitt :) Er ikke så lenge siden jeg snakket med kundesupporten til Expert som bekreftet dette. Min advokatkompis kalte det ulovfestet rett.

 

Hva hvis leverandøren bor i Kina og ikke snakker hverken engelsk eller norsk? Skal da butikken kunne sende folk videre? Et litt ekstremt eksempel, men ble selv forsøkt sendt til Sverige forleden, så det er ikke helt søkt. Står også litt om loven her. for de som ikke liker lovtekster.

 

Skal vedde på at det fins en god forklarende tråd om dette et annet sted på forumet for de som gidder å lete.

Lenke til kommentar

Sjølvsagt, men kvifor skal ein absolutt forhalde seg til Netshop når eit servicefirma er betalt for å gjere jobben og i tillegg faktisk kan hjelpe deg? Einaste praktiske forskjell er at du sender varene i retur til ei anna adresse, eventuelt at dei plukkar det opp eller du leverer det i nærleiken.

Lenke til kommentar

Tror poengene mine fra det første innlegget mitt har blitt borte i de påfølgende.

 

1. Jeg nevnte først at reklamasjonsretten har høyere presedens enn en eventuell garantirett. Et vanlig "selgertriks" er å si: "Nei nå var jaggu meg garantien gått ut, det var synd". Dette er selvfølgelig ulovlig hvis reklamasjonsretten varer lenger enn garantien.

 

2. Noen ganger er det enklere å forholde seg direkte leverandør, men ikke alltid. Da er viktig å vite at man ikke må om man ikke vil.

 

Ok? :)

Lenke til kommentar
Ok? :)

Nesten. Det er ikke noe ulovlig med å si at garantien har gått ut. Det er ikke pålagt av selger å opplyse deg om reklamasjonsretten, så om du godtar den beskjeden er det ikke noe ulovlig som har blitt gjort fra selger sin side.

 

Det er heller ikke noe som helst ulovlig med å be deg kontakte produsenten i Kina dersom du insisterer på å benytte deg av garanti. Betingelsene for garanti settes av produsent eller selger, ikke av noen lov.

 

Når du skal bruke ordene garanti, reklamasjon og lov i samme post er det viktig å holde tungen rett i munnen, eller fingrene rett på tastaturet for å være helt korrekt ;)

Lenke til kommentar
Det er ikke noe ulovlig med å si at garantien har gått ut. Det er ikke pålagt av selger å opplyse deg om reklamasjonsretten, så om du godtar den beskjeden er det ikke noe ulovlig som har blitt gjort fra selger sin side.

 

Mine damer og herrer, jeg gir dere selgeren som ikke vil opplyse om hvor han jobber. En lang applaus, folkens!

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Javel? Og hvilken paragraf i hvilken lov bryter butikken da?

§29 i forbrukerkjøpsloven første ledd. Den finner du forøvrig her.

§29 omhandler avhjelp i forbindelse med reklamasjon, og sier ingenting om at en butikk er nødt til å behandle en reparasjon som tas på produsentens garanti.

 

Uff, nok en "luring" som ikke klarer å tolke kjøpsloven korrekt.

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Her står det svart på hvitt at det er selgeren som skal sørge for retting eller omlevering av varen. Du kan selvsagt etter avtale sende varen direkte til produsenten, men kjøperen kan her med loven i hånd KREVE at selgeren sender varen inn til reperasjon. Et godt eksempel her er om du kjøper en Xbox på Elkjøp. Hvis den ryker kan du sende boksen rett til Microsoft, eller du kan levere den til Elkjøp og kreve at de sender den inn for deg. Samme gjelder for varer kjøpt på internett. Det kan i mange tilfeller være klokt å sende varen inn til selger hvis reperasjonsstedet befinner seg i utlandet. Da er det lettere å få ny vare dersom sendingen blir ødelagt eller borte. Selger kan med andre ord IKKE fraskrive seg ansvar ved å be de hendvende deg til en 3de part.

 

Det du sier om opplysningsplikt ang. reklamasjonsretten er også bare svada.

 

§27 Reklamasjon

(Siste ledd)

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

Redlighet og god tro er stikkord her, og selv om det ikke er straffbart å unnlate å opplyse om reklamasjon, så er konsekvensene at kjøper nesten har ubegrenset reklamasjonsrett. (Bare begrenset av foreldelsesloven.)

Endret av Newman
Lenke til kommentar

Da har jeg hørt det også. Ulovlig å si at garantien har utgått hvis du fortsatt kan reklamere? Garanti og reklamasjon er to helt forskjellige ting, og det er slettes ikke ULOVLIG å si at garantien har gått ut hvis den har det. I tillegg har som nevnt ikke selger noen opplysningsplikt rundt reklamasjon. Det må kunden finne ut av selv.

Lenke til kommentar

Nå er det slik at garantien i følge nye bestemmelser fra 1. juli 2002 skal inneholde informasjon om reklamasjonsfrist dersom denne er lengre enn garantien. Hvis selger opplyser om garanti er også vedkommende pliktig å opplyse om reklamasjonsrett. Litt om det her.

 

Angrer igrunn på at jeg i det hele tatt begynte å skrive i denne tråden. Mange bastante påstander uten kildereferanser og det som kan misforstås er tydeligvis misforstått til det motsatte er bevist.

 

Tror vi trenger en liten regresjon til det trådstarter faktisk trengte hjelp til. Er selger pliktig til å betale frakt ved en retur som følge av reklamasjon? Det har blitt besvart tidligere og jeg tror svaret var riktig. Sunn fornuft tilsier iallefall det, men kan noen finne en kilde som bekrefter svaret?

Lenke til kommentar
Tror vi trenger en liten regresjon til det trådstarter faktisk trengte hjelp til. Er selger pliktig til å betale frakt ved en retur som følge av reklamasjon? Det har blitt besvart tidligere og jeg tror svaret var riktig. Sunn fornuft tilsier iallefall det, men kan noen finne en kilde som bekrefter svaret?

Det har me funnet før og, men kan godt gjenta det:

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

I tillegg står det:

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Står riktignok ingenting om porto her, men det dekkes kanskje under "undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel".

Lenke til kommentar
Enig med Ninjahamster her, bruk garantien så lenge den er aktiv, deretter bruk reklamasjonsretten ved feil som skjer utanfor garantitida.

 

Dersom du får godkjent klagen av Netshop skal dei dekke fraktutgifter begge veier. Om dei aksepterer sender du eit utdrag av forbrukerkjøpsloven om avhjelp.

 

Det eneste som gjelder i garantien er uansett det som er bedre enn forbrukerkjøpsloven, ellers overlappes det av forbrukerkjøpsloven. Står det f.eks. at de lover å hente TV-en innen 2 dager og reparere den på 2 uker i garantien så gjelder dette. Men står det at du må betale frakt selv i samme garantien så gjelder det IKKE deg. Sjappa skal selv betale frakt begge veier. Du har alltids muligheten til selv å forskuttere fraktkostnaden for å sende inn varen, men det har du da krav på å få refundert av sjappa såfremt de ikke har spesifisert et sted/en gang at de har billigere fraktavtale. Da betaler du mellomlegget.

Endret av TommyNator
Lenke til kommentar

Jeg finner fortsatt ingen plass det står at det er ULOVLIG (og dermed straffbart) hvis ikke selger opplyser om reklamasjonsretten ETTER kjøpet hvor garantien har utløpt. Jeg fant en del om dette FØR kjøpet, men altså ikke ETTER. Hvis dette er tilfelle som det påståes her skal jeg nok klare å få straffet en del selgere ettervært.

Lenke til kommentar

Det har jeg heller aldri sett, i hvert fall ikke som jeg kan erindre. Det virker heller ikke helt logisk at de skal kunne straffes for å glemme å nevne reklamasjonsretten. Men de prøver jo ofte å late som om garanti er det eneste som gjelder, men det er jo kun for deres del at det er slik - fordi de ikke har pliktoppfyllende leverandører/ikke er flinke nok til å forhandle etc. - i så fall.

Endret av TommyNator
Lenke til kommentar
Mine damer og herrer, jeg gir dere selgeren som ikke vil opplyse om hvor han jobber. En lang applaus, folkens!

Nå er jeg heldigvis ikke selger. Heldigvis fordi jeg da slipper slike som tror de har full oversikt uten å egentlig vite noe i det hele tatt.

 

Uff, nok en "luring" som ikke klarer å tolke kjøpsloven korrekt.

Så flott, da regner jeg med at du skal lære meg opp nå da.

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Her står det svart på hvitt at det er selgeren som skal sørge for retting eller omlevering av varen. Du kan selvsagt etter avtale sende varen direkte til produsenten, men kjøperen kan her med loven i hånd KREVE at selgeren sender varen inn til reperasjon. Et godt eksempel her er om du kjøper en Xbox på Elkjøp. Hvis den ryker kan du sende boksen rett til Microsoft, eller du kan levere den til Elkjøp og kreve at de sender den inn for deg. Samme gjelder for varer kjøpt på internett. Det kan i mange tilfeller være klokt å sende varen inn til selger hvis reperasjonsstedet befinner seg i utlandet. Da er det lettere å få ny vare dersom sendingen blir ødelagt eller borte. Selger kan med andre ord IKKE fraskrive seg ansvar ved å be de hendvende deg til en 3de part.

Vi snakker da fortsatt om reklamasjon. Når det gjelder GARANTI (merk deg det ordet) som jeg faktisk snakket om, noe du hadde skjønt om du gadd å lese før du trykker dumheter på et tastatur, setter selger/produsent betingelsene for å benytte seg av denne helt på egen hånd. Om garantien sier at du må sette deg på en trehjulssykkel og sykle til Mongolia for å benytte deg av den, så er det slik det er. Om du derimot ønsker å benytte deg av reklamasjonsretten stemmer det du siterer helt og holdent.

 

Det du sier om opplysningsplikt ang. reklamasjonsretten er også bare svada.

 

§27 Reklamasjon

(Siste ledd)

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

Redlighet og god tro er stikkord her, og selv om det ikke er straffbart å unnlate å opplyse om reklamasjon, så er konsekvensene at kjøper nesten har ubegrenset reklamasjonsrett. (Bare begrenset av foreldelsesloven.)

Nei, faktisk ikke. Det er helt og holdent opp til deg som kunde å sette deg inn i hvilke rettigheter du har. Det finnes ingen lovfestet plikt for selger å opplyse deg om hvilke rettigheter du har etter Forbrukerkjøpsloven. Men helt klart, om du har en FTU- eller domsavgjørelse som sier noe annet skal jeg gladelig innrømme at jeg tar feil.

 

Ellers kan jeg vel bare sitere den første setningen i posten din. Ta en kikk i speilet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...