tunefish Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Har en Atec 37" LCD-TV jeg kjøpte hos Netshop for rundt et år siden. Begynte for et par dager siden å skru seg av etter omlag 30 minutters bruk. Deretter måtte den stå en stund før den i det hele tatt vill slå seg på igjen. I det siste har den bare holdt seg "i live" rundt 5 minutter før den slokner igjen. Lampen på TVen lyser grønt, hvilket indikerer at den skal være på, men bildet forsvinner helt. Anyway, poenget her er ikke først og fremst å få tips til å fikse TVen, for jeg regner med den på må rep uansett, men det jeg lurte på, er: Siden TV-en er såpass ny så går den vel på reklamasjon? Og isåfall så er vel Netshop ansvarlige for å dekke mine portoutgifter ved returen? Er jo ikke min skyld at varen ikke holder mål. Lenke til kommentar
kalkulatoren Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Tror det er lurt å ta kontakt med Netshop for å spørre før du sender den. Hvis du er heldig så kan det hende at de benytter en lokal reparatører - i nærheten av deg. Varierer fra merke til merke hva som skjer. Lenke til kommentar
haninord Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Om det er reklamasjon så skal netshop dekke alt. Sjekk på forhånd om de benytter spesielle transportører så de ikke etterpå kommer med at de har billigere fraktavtale. Lenke til kommentar
Otern Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hvorfor i alle dager spør du først hær på forumet??? en telefon til netshop hadde jo gitt deg alt du trengte og vite, og hadde de vært vanskelig så hadde jeg skjønt at du laget en tråd hær Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Om det er reklamasjon så skal netshop dekke alt. Sjekk på forhånd om de benytter spesielle transportører så de ikke etterpå kommer med at de har billigere fraktavtale. Hvor har du dette fra? Vis meg gjerne loven hvor det står. Uansett dette fikser de på garantien vil jeg tro. Lenke til kommentar
JuBi Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 http://www.netshop.no/kundesenter/kontakt.aspx Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Om det er reklamasjon så skal netshop dekke alt. Sjekk på forhånd om de benytter spesielle transportører så de ikke etterpå kommer med at de har billigere fraktavtale. Hvor har du dette fra? Vis meg gjerne loven hvor det står. Uansett dette fikser de på garantien vil jeg tro. Forbrukerkjøpslovens §30 første ledd: Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Endret 14. januar 2009 av Slettet-IBL5Pam9QB Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Ved GODKJENT garanti eller reklamasjon skal de dekke porto begge veier. Slik har det vært siden jeg begynte å handle på nett for 10 år siden med de returer det inkluderer, og burde være kjent for de fleste. At noen brukere sier at det bare er å ringe Netshop er jo bare vas. Hva om Netshop prøver seg på "en spansk en" og sier at de ikke skal dekke portoen til dem? Det har skjedd meg flere ganger med ulike webshops. Da slenger jeg Forbrukerkjøpsloven i hodet på dem, så blir det som oftest stille. Nei, la folk spørre om det de vil og rådføre seg FØR de tar kontakt slik at de er sikre på sine krav. Ser jo også at det er brukere her som prøver å gi råd, men som faktisk ikke har peiling på hva de snakker om. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Takk for hjelp og tips fra alle som har kommet med konstruktive innlegg. Som Ninjahamster nevner; grunnen til at jeg spurte er fordi jeg først ville vite hva loven sier før jeg hører hva Netshop sier. Siden TV-en er ett år gammel, veldig lite brukt og kun har hengt pent på veggen, så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette går på reklamasjon? Og ja, jeg kontakter selvsagt også Netshop, men vil gjerne høre med tredjepart også (dere) i tilfelle jeg skulle møte uvillighet hos dem. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Produsenten bestemmer garantitid. Veldig mye har 2 års garanti per idag. Dette finner du som regel ganske lett ut av ved å besøke produsentens hjemmeside eller se om det står noe i spesifikasjonene der du kjøpte den. Går det ikke på garantien så går det på reklamasjonen. En TV er ment til å vare i vesentlig lengre enn ett år. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Går det ikke på garantien så går det på reklamasjonen. En TV er ment til å vare i vesentlig lengre enn ett år. Tviler på at du får problemer med Netshop. Reglene er forøvrig omvendt. Det går først på reklamasjonen. En garanti skal være en tilleggsrett du som kunde får utover det du har rett på i følge norsk lov om reklamasjon. I dette tilfellet sier reklamasjonsloven at tv-en din skal virke i 5 år. Hva leverandøren til Netshop måtte mene spiller ingen rolle! Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Javel? Så hvis produsenten tilbyr seg en garanti som går ut på at de kommer hjem til deg å bytter TVen ved feil innenfor 2 år, så skal man benytte reklamasjonen? Tull! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Enig med Ninjahamster her, bruk garantien så lenge den er aktiv, deretter bruk reklamasjonsretten ved feil som skjer utanfor garantitida. Dersom du får godkjent klagen av Netshop skal dei dekke fraktutgifter begge veier. Om dei aksepterer sender du eit utdrag av forbrukerkjøpsloven om avhjelp. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Glemte også nevne at garantien ofte har bedre betingelser enn reklamasjon for å få flere folk til å kjøpe produktet, og jeg har alltid benyttet garantien hvis denne er gjeldende/innenfor tidsfristen. Det blir mer og mer populært med lange garantitider eller gode betingelser for å "bevise" kvalitet. Vis meg gjerne hvor det står at man alltid skal benytte reklamasjon før garanti. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Du misforstår. Jeg sa ikke at man bør bruke reklamasjonen først, men at det er denne som danner grunnlaget for rettighetene man har som forbruker. En garanti er en tilleggsrett som noen butikker gir. Hvis tilleggsretten garanterer utskiftning på stedet benytter man seg selvfølgelig av denne. Utifra definsjonen følger det at en garanti ikke skal begrense rettighetene man har. Derav eksempelet mitt hvor jeg poengterer at man har rett på en fungerende tv i minst 5 år samme hva garantien måtte si. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Produsenter gir også garantier, ikke bare butikker. Tror faktisk jeg aldri har vært borti en butikk som har gitt meg garantier uten at jeg måtte betale mere (for utvidet garanti/serviceordning). Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Produsenten gir butikken garanti og butikken gir deg garanti. Ofte viderefører butikken garantien fra leverandøren til forbrukerne da dette passer dem best. Allikevel er det ulovlig for butikken å henvise kundene direkte til leverandøren ved en eventuell garantisak. Endret 15. januar 2009 av WhiteFire Lenke til kommentar
TEE Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Produsenten gir butikken garanti og butikken gir deg garanti. Ofte viderefører butikken garantien fra leverandøren til forbrukerne da dette passer dem best. Allikevel er det ulovlig for butikken å henvise kundene direkte til leverandøren ved en eventuell garantisak. Javel? Og hvilken paragraf i hvilken lov bryter butikken da? Lenke til kommentar
Otern Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) mange som trur de kan loven gitt. Endret 15. januar 2009 av Otern Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Om det er reklamasjon så skal netshop dekke alt. Sjekk på forhånd om de benytter spesielle transportører så de ikke etterpå kommer med at de har billigere fraktavtale. Hvor har du dette fra? Vis meg gjerne loven hvor det står. Uansett dette fikser de på garantien vil jeg tro. Vanskelig du er. Har du aldri hørt om hva som blir dekt av leverandør når et produkt blir ødelagt i garrantitiden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå