gsn Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hei. En kompis av meg tenker på å kjøpe en HTPC og lurte på om jeg kunne hjelpe han sett opp en. Han så på en fra del til 7600,- kr med pent design og blueray spiller med 4gb minne. Jeg syntes det virket litt dyrt å tenkte jeg skulle prøve å sette opp en selv. Kravene hans: Pent design 4gb minne(dette koster lite nå uansett) Må kunne spille av HD. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83910 Det jeg lurer på: * Noen innvendiger på valg av komponenter? * Er CPU overkill? Har ikke så god greie på HTPC, men så vidt jeg har forstått så er det anbefalt med 3 eller 4 kjerners CPU med AMD. Kan hende dette bare er nonsens? * Om noen ser at dette systemet har mye mangler, om de kanskje kunne sette opp ett alternativ, gjerne rimeligere(NB: Design var veldig viktig, så ett stort tower kabinett utgår. Gjerne under 6000kr) * Er Intel ett bedre alternativ? (Det må bli socket 775 såfall pga pris) Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hei. En kompis av meg tenker på å kjøpe en HTPC og lurte på om jeg kunne hjelpe han sett opp en. Han så på en fra del til 7600,- kr med pent design og blueray spiller med 4gb minne. Jeg syntes det virket litt dyrt å tenkte jeg skulle prøve å sette opp en selv. Kravene hans: Pent design 4gb minne(dette koster lite nå uansett) Må kunne spille av HD. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83910 Det jeg lurer på: * Noen innvendiger på valg av komponenter? * Er CPU overkill? Har ikke så god greie på HTPC, men så vidt jeg har forstått så er det anbefalt med 3 eller 4 kjerners CPU med AMD. Kan hende dette bare er nonsens? * Om noen ser at dette systemet har mye mangler, om de kanskje kunne sette opp ett alternativ, gjerne rimeligere(NB: Design var veldig viktig, så ett stort tower kabinett utgår. Gjerne under 6000kr) * Er Intel ett bedre alternativ? (Det må bli socket 775 såfall pga pris) CPU er veldigveldigveldigveldigveldigveldigveldig VELDIG overkill Med et rimelig skjermkort (nvidia 8400 eller AMD 3xxx kan du lett bruke en svært rimelig tokjerners prosessor for HD-film og fremdeles ha god ytelse. Du kan se denne tråden, bare se bort fra alt linuxsnakket dersom du helst vil kjøre Windows. Ville kanskje valgt en litt kraftigere CPU om du skal kjøre vista, men til XP er den bra nok. Her finner du en handlevogn jeg satte opp. Du burde kanskje ha mer minne for Vista, da. Ellers er den der rimelig kurant. Spm er jo om det skal være en ren HTPC for kun medie/nettbruk, eller om han skal spille en del også.. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Tusen takk for tilbakemelding! Men jeg må si meg litt uenig i oppsettet ditt.. Det er 1000kr billigere, det er vell og bra! Men ett av kravene var 4gb minne(noe som koster lite så det er ikke noe problem), det første jeg merker meg er at skjermkortet ikke har HDMI utgang og det er ikke helt ideelt tenker jeg. Og at disken er 250gb, blir litt lite Hvis jeg tar utgangspunkt i mitt oppsett nå: * Hvorfor anbefaler så og si alle 800mhz DDR2? Og ikke 1066? Har ikke fulgt med på hardware så nøye i det siste *Om jeg kutter ned på CPU jeg kan fint bruke AM2 CPU på AM2+ HK sant? *Hva er nyeste(aka beste) av windsor og brisbane? *Dedikert skjermkort for ytelsen sin del er ikke en prioritering i første omgang, det er jo tross alt en veldig enkel oppgradering senere Edit: Ny handleliste er oppe: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83910 Ble 1000kr billigere bare med å kutte ned på CPU Tror dere denne vil takle full HD avspilling uten store komplikasjoner? Endret 14. januar 2009 av gsn Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Litt kjapt: AMD Athlon 64 X2 5000+ <--- Skaff heller 4850e, da denne bruker mindre strøm (ergo mindre støy) Asus M3A78-EMH HDMI <--- Greit nok, selv om jeg heller ville calgt Gigabyte sitt. Chieftec 400W <--- Nja... Chieftec er greit, men tror du bør se etter stlle alternativer... Nec BR-5100S 1 829,- <--- Vet du hvilket SW du får med? Du får ikke spillt av BR uten riktig SW OCZ DDR2-1000 4096 MB Platinum Edition <--- Tja... får greit 4GB minne @ 800 MHz for <400,- Samsung Spinpoint F1 750 GB <--- Ville vurdert WD GP 640GB. Se om du finner reviews. Silverstone SST-LC20 HTPC <--- HTPC kabinett utvalget i Norge er RÆVA! Silverstone og Antec er omtrent det som kan skaffes, og selv synes jeg det meste likner på oversized HiFi fra forhistorien. Fjernkontroll? Lenke til kommentar
gsn Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Takk for svar sprangleknas! Cpu tips: Den er god. Hovedkort: Hvorfor gigabyte sitt? Spesiell grunn? Jeg har VELDIG gode erfaringer med Asus... Men kan gjerne ta noe annet om det er bedre. PSU: Litt vag forklaring, chieftec er greit? Noen bedre og mer stillegående forslag? Blu-Ray spiller: Det har jeg ikke tenkt på en gang, fungerer ikke all SW med alle spillere? Minne: Igjen hvorfor 800mhz når man kan ha 1066mhz? Lurer bare på hvorfor alle anbefaler 800mhz HDD: Skal se opp reviews, går mye på gamle vane. Samsung sin spinpoint serie har i mine øyne alltid vært litt tregere enn konkurentene men også litt mer stillegående. Kabinett: Enig, men kabinettet er nesten helt bestemt Edit: Hva er foresten black edition av AMD CPU'er? Endret 14. januar 2009 av gsn Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Black Edition er med ulåst multiplier, så den kan lett over og underklokkes. PSU: Seasonic eller Corsair er mest stillegående. Asus eller Gigabyte: same same, sjekk hvilket kort som har de utgangene du trenger. F.eks spdif. Nvidia sitt 8300 kort har 7.1 utgang for lyd, og er i følge rapportene bedre til å spille 24p. Dessuten koster det, det samme: https://prisguiden.no/product.php?productId=98251 Både 780g og 8300 chipsettene liker bedre HT3.0 prosessor (phenom) for bedre postprossesering av bildet (pga. raskere minnebus): https://prisguiden.no/product.php?product_id=104619 Anbefaling av ddr2-800 minne er pga. pris/ytelse/varme. Endret 14. januar 2009 av obergeru Lenke til kommentar
gsn Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Er phenom verdt 1000kr ekstra for en stue pc? Vil ikke en CPU til 500kr kunne klare det? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Er phenom verdt 1000kr ekstra for en stue pc? Vil ikke en CPU til 500kr kunne klare det? Det skiller 200 kr på AMD x2 4850e og x2 7750. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Er enig med oberguru her; 200 for HT3 er mulignes verdt det. Tviler på at idle forbruket er spes høyere med HT3 CPU-en Lenke til kommentar
gsn Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Åh, men da er det høyaktuelt med phenom, vil noen være en helt å gi meg link til den dere anbefaler? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 http://lanseringsguide.hardware.no/product...roductId=104619 http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36124%3br:pg Det er IKKE en Phenom, men en X2 med HT3 Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Det eneste som ikke gjør den til Phenom er navnet Samme arkitektur men en kjerne mindre. Endret 16. januar 2009 av obergeru Lenke til kommentar
krippa1970 Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Når det gjeller strømforsjyning vil jeg andbefale mist.Har 2 650,en i htpcen min og en i serven.Har hatt chieftec 400w og jeg vil si den bråker mye mott mist sin.Men den er ikke blant de med lavets pris.Så den kan jo vere for dyr for dete prosjekte. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Det eneste som ikke gjør den til Phenom er navnet Samme arkitektur men en kjerne mindre. ... men fremdeles ikke Phenom Lenke til kommentar
gsn Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Noen siste spørsmål: *Hvordan blir det med kabling med dette kabinettet, hovedkortet og strømforsyning? Lange nok ledninger osv. *Rett CPU for jobben? NB: Må finnes på lager hos enten Meeter eller Amentio. *Noe dere ville gjort anderledes med dette budsjettet? Total pris nå: 5362,- +2x porto. NB: Hvordan fungerer det med lyd og bilde via HDMI nå? Går begge deler via HDMI, eller kan man feks ta lyd fra 3,5mm pluggen? Endret 20. januar 2009 av gsn Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg skrev noen kommentarer lengre opp, men så ikke ut som om det var njoen interesse/disk. rundt det, så eneste jeg nevner nå er at G-wifi er avlegs. Til den prisen kan du like gjerne gå for et N-kort. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Hei! Jeg har fulgt med på svarene dine, virker som du har god kontroll på dette og setter kjempe stor pris på at du gidder! Jeg valgte den siste CPU'en du anbefalte, byttet PSU, billigere minne, HDD har jeg lest litt rundt på og virker som om samsung er ganske stillegående. Nettverkskortet tok jeg rett og slett pga jeg bruker det selv og er fornøyd(fordel at det koster lite også ). Vil du anbefale ett annet et? Ser du noe annet som er feil på oppsettet, evt. du ville gjort anderledes? Hovedkortet er vell egentlig bare en smakssak? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Tror jeg uttrykket meg litt dårlig.. uansett: Liker oppsettet ditt - med unntak av det jeg allerede har påpekt. Husker at Amentio har en BR spiller som det strå i teksten at kommer med PDVD, men den var ikke på lager. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Da er HW bestilt! AMD Athlon X2 7750 4gb billig minne Asus M3N78-EM (GeForce 8300) NEC blu-ray spiller Den kommer hovedsaklig til å bli brukt til å spille av HD-film og surfing osv. Jeg lurer på hvilken programvare jeg bør bruke? Microsoft OS er ett must, men hvilket er mest ideèlt til formålet? Program til å spille HD? PowerDVD? Program til å spille divx osv? Trenger man å kave med mye codecs og slikt eller er det noen pakker å anbefale? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Dersom du skal kjøpe OS, burde du ha gjort det sammen med PC-en (mye billigere). Ellers kommer valgene på hva/hvilke prg. du skal kjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå