Gå til innhold

Mistet harddisk i gulvet

krissh

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg en ny 1TB disk i går. La harddisken på dashbordet i bilen, gjorde noen ærend til før jeg kjørte, og glemte da såklart at den lå på dashen. Dette resulterte i at den falt ned og landet på en ringperm (litt myk) på gulvet i bilen. Tror dere det er bare å kassere disken og få tak i en ny, eller kan den fint overleve dette? Skal brukes i et eksternt kabinett til backup, så vil ikke se feil som dukker opp, samtidig som det er litt kritisk at den ikke mister data...

Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faren her er størst for at den er død akkurat nå...

Altså om du gir den strøm og den lager ulyder eller nekter å funke så har du problemer.

Funker den så er sjansene store for at det gikk bra, men om den fusker etter en stund kan jeg ikke si, dessuten dårlig ide å spille viktige data på en hest for å si det slik når det kommer til backup.

Har selv RAID 1 internt for å redde data der, og image av dette på ekstern.

Lenke til kommentar
Disker blir jo kasta rundt i posten hver dag uten at de tar skade av det, selv tynt emballerte disker tåler fint å bil kastet 4-5 meter... :)

Å falle knappe meteren er ingen katastrofe.

Etter å ha arbeidet som ferie/helge vikar i posten i 2 år må jeg si meg uenig i dette, pakker fra nettbutikker blir ikke kastet rundt omkring. Men jeg har sett andre pakker komme gjennom lufta ja :p Dessuten er det stor forskjell på å kaste en pakke horisontalt 4-5 meter og ta i mot, og la den falle en meter til gulvet uten embalasje.

Jeg er enig med 007CD her, hvis du kobler den i og den starter opp og spinner, så er det en stor sjangse for at det gikk bra, men hvis den begynner å krangle etter en stund eller ikke vil starte opp i det hele tatt så kan du regne den som gåen.

Å ha kritisk data backup kun på en ekstern harddisk er russisk rulett med data med ca 5% sjangs for å tape data hvert år (harddisk fail, eller at den detter og blir ødelagt). De viktigste tingene burde også brennes på CD eller DVD, slik som familiebilder eller kritiske filer fra arbeid du ikke kan miste.

Lenke til kommentar

Harddisker tåler gjerne 100-400G når de ikke er påskrudd. Kræsj inn i en fjellvegg i 200km/t og la harddisken flyge fra dashbordet til bakruta og du kommer kansje i nærheten av det som er skadelig for en avskrudd harddisk.

Påliteligheten er ikke påvirket av ett lite fall - harddisker er 100% upålitelige uansett.

Lenke til kommentar

disker som ikke er i bruk tåler utrolig mye.

mener at de tåler ca 1 meters fall rett på betong-gulv, på en myk ring-perm tåler de latterlig mye mer.

en standard disk som ikke er i bruk tåler 300 g ved 2 ms halvsinuspuls (2ms nedbremsningstid, mye mindre enn din ringperm gir)

den skal være helt grei :)

edit: som sagt før, funker den så funker den, funker den ikke så funker den ikke, er ikke værre enn å teste...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke så veldig mye å komme med,ettersom jeg ikke har stor erfaring innen dette emnet. men jeg har selv mistet et par harddisker i bakken,og resultat var at de omkom øyeblikkelig :cry:

(jeg fikk heldigvis byttet dem begge gangene ...)

Lenke til kommentar

Okey, takk for svar :-) Jeg skal se om jeg får testet i den stasjonære jeg har stående på skolen før jeg setter den i det eksterne kabinettet. Får høre etter ulyder og sjekke SMART-status. Reiser til Frankrike på lørdag så tenkte å få den i gang før det, får se hva jeg rekker..

Og ang. backup skal jeg være ganske dekket.. Denne kommer i tillegg til det jeg har fra før. Har en macbook hjemme som kjører daglig backup av dokumenter og bilder over nett til den stasjonære pcen som står på skolen via crashplan. Denne eksterne disken kommer som en ekstra backup i tillegg, tenkte å bruke Time Machine enkelt og greit. :-) Den vil dog bli eneste backup av ting som mp3 og filmer, men det er ikke fullt så kritisk. Og forresten har jeg de aller viktigste dokumenter lagret på nett med dropbox :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...