K3nt Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Skal skifte clutch på min nissan primera... aldri skiftet clutch men det er en 91 mod, 2.0 w10 kan noen komme med råd ? Lenke til kommentar
K3nt Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Skal skifte clutch på min nissan primera... aldri skiftet clutch men det er en 91 mod, 2.0 w10 kan noen komme med råd ? ingen som kan hjelpe? :o Lenke til kommentar
Guggedal Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Hva trenger du råd/hjelp om? Litt bedre spørsmål som sier hva du vil vite hadde kanskje gjort susen? Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Enig, derfor jeg ikke svarte forrige gang jeg var innom denne posten Lenke til kommentar
K3nt Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Enig, derfor jeg ikke svarte forrige gang jeg var innom denne posten ' hmm... sånn egentlig så vet jeg ikke hva jeg setter meg i gang med har aldri skiftet clutch før, og skal gjøre det selv.. så det jeg lurer på om.. er det bare å skru av og skru på? eller er det noe pirkarbeid i tillegg? Lenke til kommentar
O_K Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 hmm... sånn egentlig så vet jeg ikke hva jeg setter meg i gang med har aldri skiftet clutch før, og skal gjøre det selv.. så det jeg lurer på om.. er det bare å skru av og skru på? eller er det noe pirkarbeid i tillegg? Tja... Godt spørsmål egentlig. Hvor mye erfaring har du med å skru allerede? Kan du bytte dekk? Bremseklosser? registerrem? osv... Greit å vite litt hvordan det ligger ann med kunnskaper. Vet ikke hvordan cluchbytte er på akkurat din bil, men på ganske mange biler må man ut med gearkassen og mer. Blir fort mye å skru. Lenke til kommentar
Waco Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) 1. Ut med girkasse. 2. Bytt clutch, lager og trykkplate. 3. Inn med girkasse. 4. Tut og kjør. Bytte clutch er utrolig enkelt, tipper du ordner dette på 8-9 timer, når du har gjort det en gang eller 2 ordner du dette på 2.5-3 timer. Edit: Rimelig sikker på at Haynes har en bok for Primera hvor clutchbytte er beskrevet. Endret 19. januar 2009 av Login Lenke til kommentar
K3nt Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 hmm... sånn egentlig så vet jeg ikke hva jeg setter meg i gang med har aldri skiftet clutch før, og skal gjøre det selv.. så det jeg lurer på om.. er det bare å skru av og skru på? eller er det noe pirkarbeid i tillegg? Tja... Godt spørsmål egentlig. Hvor mye erfaring har du med å skru allerede? Kan du bytte dekk? Bremseklosser? registerrem? osv... Greit å vite litt hvordan det ligger ann med kunnskaper. Vet ikke hvordan cluchbytte er på akkurat din bil, men på ganske mange biler må man ut med gearkassen og mer. Blir fort mye å skru. ja kan å bytte de nevnte sakerne ;p regner med det blir clutch skifte på lørdag ganske spent 1. Ut med girkasse.2. Bytt clutch, lager og trykkplate. 3. Inn med girkasse. 4. Tut og kjør. Bytte clutch er utrolig enkelt, tipper du ordner dette på 8-9 timer, når du har gjort det en gang eller 2 ordner du dette på 2.5-3 timer. Edit: Rimelig sikker på at Haynes har en bok for Primera hvor clutchbytte er beskrevet. hehe:P gangske så rett fram med andre ord ^^ Lenke til kommentar
Guggedal Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Så rett fram kan det beskrives, men det er mye jobb. Det står sikkert ett motorfeste på girkassen. Da må du løfte motoren litt og ta av det. Clutchsylinderen må av. Drivaksling ut, hvertfall på ene siden. Må du det, kommer sannsynligvis oljen til og renne ut. Startmotoren, på noen. Koble fra batteriet viss du må av med den. En hel haug bolter. Skift clutchlamell, trykkplate og utløserlager. Noen har også trøstelager. Det står i svinghjulet. (Noen som vet om denne har det?) Klask det sammen igjen, evt. etterfyll girolje. Endret 20. januar 2009 av Guggedal Lenke til kommentar
K3nt Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Så rett fram kan det beskrives, men det er mye jobb. Det står sikkert ett motorfeste på girkassen. Da må du løfte motoren litt og ta av det. Clutchsylinderen må av. Drivaksling ut, hvertfall på ene siden. Må du det, kommer sannsynligvis oljen til og renne ut. Startmotoren, på noen. Koble fra batteriet viss du må av med den. En hel haug bolter. Skift clutchlamell, trykkplate og utløserlager. Noen har også trøstelager. Det står i svinghjulet. (Noen som vet om denne har det?) Klask det sammen igjen, evt. etterfyll girolje. ahh... blir hardt å få løftet på motor... har jo ikke slikt utstyr... har bare bukk å stå på. men må vel få det til ^^ Lenke til kommentar
Guggedal Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 OBS: Dette trenger du bare gjøre viss du har motorfeste på girkassen. Bondemetoden: Kapp til en 2-4, som du legger på tvers på innsiden av skjermene rett over motoren. Så fester du en god tau/kjetting i motoren i den enden der girkassen er. Du klarer nok å få lirket av motorfestet. Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 kan noen komme med råd ? Kjøp en kasse øl, og få med deg noen kompiser... Kompisene kan skru og du kan sitte på kassa og drikke øl. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Å anskaffe ei Haynes-bok er ikkje dumt. Der står det meste godt forklart med bilete og tekst. 1 Lenke til kommentar
bisken123 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Bare en ting jeg lurer på. hvor dan vet man at clutchen er gåen? Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Bare en ting jeg lurer på. hvor dan vet man at clutchen er gåen? Når den tar tak med pedalen langt ute, kraftig vibrasjon ved cluching, den slurer når du gir gass eller når du hører at utløserlageret er gåent (det siste er ikke cluchen riktignok, men du må allikevel ned med girkassen og det er lurt å skifte cluchen i samme slengen). Fungerer cluchen greit og du ikke merker noe av de nevnte symptomene er det bare tut og kjør 1 Lenke til kommentar
bisken123 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Bare en ting jeg lurer på. hvor dan vet man at clutchen er gåen? Når den tar tak med pedalen langt ute, kraftig vibrasjon ved cluching, den slurer når du gir gass eller når du hører at utløserlageret er gåent (det siste er ikke cluchen riktignok, men du må allikevel ned med girkassen og det er lurt å skifte cluchen i samme slengen). Fungerer cluchen greit og du ikke merker noe av de nevnte symptomene er det bare tut og kjør Takk for svar Lenke til kommentar
Brian Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 husk også å legge lamellen sentrert på svinghjulet etterpå slik at den ikke blir liggende å skrape. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 ...slik at den ikke blir liggende å skrape. Det skjønte jeg ikke. Eneste problem om du ikke sentrerer lamellen godt nok er vel at du ikke får inngående aksel fra girkassa til å treffe, og det er jo alvorlig nok, men "liggende å skrape"?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå