Carl Sagan Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Heisann! Skal skrive en oppgave i samfunnsfag, og sliter med å finne en problemstilling. Oppgaven skal være på kun 2000-3000 ord. Jeg har tenkt på å finne noe innenfor emne teknologi, men sliter litt med å finne noe som møter mine kriterier: - Mye stoff (Dårlig tid, og slipper å bruke mye tid for å finne stoff) - Trenger en fagperson (Et krav var å ha en fagperson som kilde. Sliter litt med å finne ut hvem jeg skulle snakket med i de forskjellige problemstillingene) - Lett å skrive om (Går i VG1 Studiespesialisering, og ligger godt over snittet. Skulle allikevel hatt noe som ikke er altfor omspennende, slik at oppgaven kan bli av mye høyere kvalitet enn å omfatte så veldig mye) En problemstilling jeg tenkte på var "Hvordan påvirker internett og teknologi sosialiseringen?", men jeg sliter med å finne noen jeg eventuelt kunne kontakte, samt finner lite nyttig stoff. Kan kun ha maks seks kilder: to personer, to bøker/tidsskrifter/artikler o.l, og to internettartikler. Derfor må kildenematerialet være mye, stort og pålitelig. Mvh Torstein Lenke til kommentar
Bata Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 fagperson for problemstillingen din er jo kontaktelefon for spillavhengige Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 fagperson for problemstillingen din er jo kontaktelefon for spillavhengige Ikke dumt! Men spilleavhengige blir mer isolert av teknologien. Andre tilfeller/eksempler og fagpersoner jeg kan kontakte? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 En løsning kan være personvern vs teknologi. Svært mye av teknologien vi omgir oss med, registrerer våre handlinger "for å tilpasse ting til oss selv". Dette er både begrensende, fordi de svar man søker blir begrenset til våre tidligere handlinger og ikke hva som faktisk finnes der ute, samt at muligheten for misbruk økes. Parallelt med dette oppretter folk profiler over seg og sine, og utleverer fritt opplysninger som for andre er gull verdt (for eksempel er det nyttig for en inbruddstyv å vite hvem som er på ferie når). Teknologien tvinger også frem monopoler, slik at selv om muligheten for bredde øker vil resultatet alltid bli smalere. Monopoler vil også lede folk i bestemte retninger og presentere løsninger til nytte for monopolet og ikke nødvendigvis forbrukeren. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Da blir det "hvordan teknologi og internettt påvirker sosialiseringen". Ringer nok til ung.no sin støttetelefon og spør litt, men støttetelefoner for spilleavhenige gjelder riktignok hovedsakelig for de som er avhengige av pengespill. Jeg satset mer for støttekontakter osv til folk som er avhengige av dataspill, noen idéer? Fant få gode internettkilder, tips? Takker for hjelp Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Bumper! Noen bøker? Som sagt, "Hvordan påvirker teknologien og internett sosialiseringen hos barn og unge?" Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Bumper igjen! Er nesten helt ferdig, men trenger likevel en menneske- og bokkilde. Har noen andre ting jeg lurer på: -Noen som har et godt norsk ord for "Techie"? -Definisjonen "spilleavhengighet" gjelder tydeligvis kun for avhengige at pengespill, av typen automater og poker osv. Hva heter det når man er avhengig av f.eks WoW? Dvs av PC- og/eller konsollspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå