Sobrio Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) En uheldig problemstilling! Ei venninne av meg på 16, var med en kamerat på 18 år. De var ute å kjørte bil. Det endte det opp med at hun fikk prøve bilen (på en avsides vei). G18 som har førerkortet og er bileier, satt ved siden. De kom ut for et lite uhell, ingen andre var involvert, men det ble en skade på g18s bil. En skade på understellet. Hva som faktisk skjedde er jeg litt usikker på. Det ser ut til å bli en relativt stiv pris, for å fikse skaden. Begge var klar over at det de drev på med, var ulovlig! Juridisk sett; hvem er ansvarlig? Med andre ord, hvem må betale regningen...? Setter pris på svar! Takk Sobrio Endret 14. januar 2009 av Sobrio Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Han på 18 har alt ansvar så vidt jeg veit. Han er myndig, han har lappen. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hvis ikke han som er 18 sier at hun på 16 skal betale (og hun gjør det) siden et var hun som kjørte er det han som vil sitte med regninga siden han eier bilen. Hvis hun nekter å betale og sier at hun ikke hadde noe med det å gjøre blir det vanskelig å få henne til å gjøre det tenker jeg. Juridisk sett er jeg usikker tror begge to. En annen ting er om dette ville gått på forsikringa om han hadde kjørt, noe jeg egentlig tviler litt på. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hvis ikke han som er 18 sier at hun på 16 skal betale (og hun gjør det) siden et var hun som kjørte er det han som vil sitte med regninga siden han eier bilen. Hvis hun nekter å betale og sier at hun ikke hadde noe med det å gjøre blir det vanskelig å få henne til å gjøre det tenker jeg. Juridisk sett er jeg usikker tror begge to. En annen ting er om dette ville gått på forsikringa om han hadde kjørt, noe jeg egentlig tviler litt på. Da måtte han ha hatt full kasko, noe de fleste ungdommer ikke har, siden dette er svindyrt. Hvertfall i en så ung alder. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Fyren som valgte å øvelseskjøre har nok det hele juridiske ansvaret: Hvem kan være ledsager? · Du må være fylt 25 år · Du må ha hatt førerkort klasse B sammenhengende de siste 5 år. Har du hatt førerkortet inndratt i løpet av 5 årsperioden kan du ikke være ledsager (gjelder ikke beslag eller "midlertidig tilbakekalle føreretten" som det heter i vtrl. § 33 nr. 3.) · Under kjøreopplæringen er det ledsager som regnes som fører av bilen. Når han har vært så "smart" å øvelseskjørt utenfor lover og regler som gjelder for øvelseskjøring så er det hans egen feil og jeg vil sterkt anta at han står juridisk ansvarlig. Lenke til kommentar
Sobrio Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Fyren som valgte å øvelseskjøre har nok det hele juridiske ansvaret: Hvem kan være ledsager? · Du må være fylt 25 år · Du må ha hatt førerkort klasse B sammenhengende de siste 5 år. Har du hatt førerkortet inndratt i løpet av 5 årsperioden kan du ikke være ledsager (gjelder ikke beslag eller "midlertidig tilbakekalle føreretten" som det heter i vtrl. § 33 nr. 3.) · Under kjøreopplæringen er det ledsager som regnes som fører av bilen. Når han har vært så "smart" å øvelseskjørt utenfor lover og regler som gjelder for øvelseskjøring så er det hans egen feil og jeg vil sterkt anta at han står juridisk ansvarlig. Det samme tenker jeg! En vanskelig sak! Noen som har noe konkret? Evt. har vært i en lignende situasjon selv? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Her må begge parter bli einige i kva dei skal gjere, men det er nok bileigar som ender opp med heile rekninga om jenta ikkje er villig til å hjelpe til. Sjølv om begge partar har brote lova så har bileigaren brote den mest, for å seie det enkelt. Det er bileigaren som har plikt til å sikkre seg om at den som får låne bilen har gyldig sertifikat. Han kan sjølvsagt prøve seg på å anmelde jenta for å ha stjålet bilen eller noke slikt, men det vil berre resultere i at jenta bestrider anmeldelsen og at politiet anmelder bileigaren for falsk anmeldelse. Så egentlig er dette ei veldig enkel sak, bileigaren har alt ansvaret og var teknisk sett sjåføren når uhellet skjedde. Om jenta ikkje vil hjelpe til med det økonomiske så er det ikkje mogleg å tvinge henne til å gjere det på nokon som helst (lovleg) måte. Å prøve noke juridiske grep ovanfor jenta vil berre føre til at saka kjem under politiets søkelys, i en eventuell ord mot ord sak så er det jenta som har sterkast sak. Lenke til kommentar
Sobrio Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Her må begge parter bli einige i kva dei skal gjere, men det er nok bileigar som ender opp med heile rekninga om jenta ikkje er villig til å hjelpe til. Sjølv om begge partar har brote lova så har bileigaren brote den mest, for å seie det enkelt. Det er bileigaren som har plikt til å sikkre seg om at den som får låne bilen har gyldig sertifikat. Han kan sjølvsagt prøve seg på å anmelde jenta for å ha stjålet bilen eller noke slikt, men det vil berre resultere i at jenta bestrider anmeldelsen og at politiet anmelder bileigaren for falsk anmeldelse. Så egentlig er dette ei veldig enkel sak, bileigaren har alt ansvaret og var teknisk sett sjåføren når uhellet skjedde. Om jenta ikkje vil hjelpe til med det økonomiske så er det ikkje mogleg å tvinge henne til å gjere det på nokon som helst (lovleg) måte. Å prøve noke juridiske grep ovanfor jenta vil berre føre til at saka kjem under politiets søkelys, i en eventuell ord mot ord sak så er det jenta som har sterkast sak. Takk for svar! Politiet blir ikke invovert uansett. Dere bekrefter det jeg tenkte og forsåvidt håpte. Takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå