snowkiiid Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hei alle sammen! Har litt diverse spørsmål ang regnskap.. 1) Jeg betaler utenlandsfakturaer. Skal jeg bruke kursen på fakturadato eller utbetalingsdato? Hva hvis det er differanse i kurs på fakturadato og utbetalingsdato? 2) Når jeg betaler utenlandsfakturaer kommer det et gebyr på 60kr. Hvordan regnskapsfører jeg dette? Skal det regnskapsføres sammen med utenlandsfakturaen? Eller skal jeg lage et eget bilag på disse 60 kronene? 3) Jeg fikk i dag en MVA regning fra FedEX. Dette er for mva på varer jeg kjøpte i november 2008. Ettersom jeg fikk denne fakturaen først i 2009, betyr det at jeg ikke kan få tilbakeført moms for dette? Hvordan regnskapsfører jeg momsen? 4) Hva slags oppgaveplikter har jeg som mva registrert enkeltpersonsforetak? Hvilke datoer må jeg være oppmerksom på? Tusen takk for all hjelp fra en med nytt enkeltpersonsforetak som snart vurderer å skaffe seg regnskapsfører :-) Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 1) Du bokfører fakturaen med kursen på fakturadatoen, og betalingen bokføres med kursen på betalingsdatoen. Differanse føres som agio/disagio. 2) Gebyret føres mot konto 7770 bankomkostninger. Bokføres sammen med betalingsbilaget. 3) Hva er fakturadatoen? Er den i 2008 skal den bokføres i 2008. Er faktuaen datert i 2009 så skal den bokføres i 2009. 4) Du må sende inn omsetningsoppgaver i 6 terminer per år. Fristen er 10/2, 10/4, 10/6, 10/8 og 10/12. Du kan også søke om årsterminoppgave om du har omsetning under kr 1 mill per år. Lenke til kommentar
snowkiiid Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Takk sol! Et tilleggsspørsmål. Skal jeg regnskapsføre fakturaen slik: 2400 leverandørgjeld 26 000kr kredit 4300 innkjøp varer videresalg høy avgiftssats 26 000 debet ? Takk sol! Et tilleggsspørsmål. Skal jeg regnskapsføre fakturaen slik: 2400 leverandørgjeld 26 000kr kredit 4300 innkjøp varer videresalg høy avgiftssats 26 000 debet ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå