Orcuz Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hvordan er det når man skyter i RAW, må man da "fremkalle" det før man kan bruke det til noe.? Eller er detbra nok til å kunne printe rett ut eller smelle opp på en nettside? Er ikke alle bildene jeg tar jeg orker å bruke 3 timer på lxm =) Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Det korte svaret er: ja. Det er bare i (de få) programmer som kan lese/forstå raw-formatet at du kan se hvordan bildet ser ut. Du kan ikke printe det som det er. Grunnen til å benytte raw-formatet er å ha mer å gå på i etterbehandlingen. Hvis man ikke gidder å gjøre etterbehandling er det bedre å benytte JPEG ut av kameraet. Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Oki, men noen av bildene vil jeg jo sikkert redigere og sånn da.. Vanskelig valg da. Men jeg kan med andre ord ikke åpne RAW i f.eks Elements og printe det rett ut eller bare konvertere det til JPEG eller noe? Må justere hvitbalanse og alt sånn før man får brukt det til noe`? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Du _må_ ikke justere hvitbalanse osv, men du må åpne det i raw konverter og lagre som jpg. Du trenger jo forsåvidt ikke gjøre noen endringer, om du ikke vil det. Edit: Og hvis det tar 3 timer å åpne råfiler og lagre som jpg så ville jeg anbefalt en ny pc Endret 14. januar 2009 av sn0dig Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Hehe, tar ikke 3 timer det gitt, men trodde ikke RAW hadde noen hvitbalanse fra før av, så trodde man måtte stille inn alt sånn manuelt før man lagra det som JPEG. Men hvis dere her inne er på en juleavslutning f.eks og knipser et par hundre bilder. Redigerer dere og justerer alle bildene før dere lagrer dem da? Endret 14. januar 2009 av Orcuz Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg kjører bare en eller annen batch-converter. Så tar jeg vare på raw-filene i tilfelle jeg skulle trenge å stille på noe. Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Det hørtes fornuftig ut, hvilket? gratis? hvor? Akkurat sånn trenger jeg også. Er alltid masse bilder som er fine nok til at man må ha, men ikke gidder å justere så mye på =) Men noen vil man jo ha på veggen så dumt å skyte alle i JPEG også =) Endret 14. januar 2009 av Orcuz Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) De fleste speilreflekskameraer kan ta JPG og RAW samtidig også da, så kan du selv velge hvilken fil du vil bruke til enhver tid. Endret 14. januar 2009 av Aetius Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Vet, men tar så stor plass på minnekortet. Så hadde vært kos å kunne skyte alt i raw, konvertere alt til JPEG på pcen og lagre på pcen, så legge alle raw filene på en eksern disk som backup =) Så kan jeg bare ta frem raw filene når jeg skal redigere noe =) Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 raw + jepeg blir ikke _så_ mye mer en bare raw, da det er raw som tar mest plass. Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Sant nok, men blir få nok bilder da jeg skyter i bare raw fra før av... Er bare plass til 220 bilder ca på 4gb kortet mitt, det er litt lite, men hvis jeg velger både raw og jpeg vil de sorteres i 2 mapper eller noe på minnekortet da? Eller bare være 2 og 2 filer som heter det samme med forskjellig etternavn? Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Har ikke peiling på om kameraet kan sortere jpg or raw på forkjellige mapper. De kommer som RC2 or JPG, så jeg lar alt gå i en stor smørje. Sorteringen tar jeg på PC'en. Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Man kan sette ned størrelsen/kvaliteten på jpeg filene i kameraet dersom man skyter i Raw+jpeg. Fks. sett jpeg kvaliteten til medium/small,da tar de mindre plass på minnekortet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg bruker lightroom,det er ikke et gratisprogram, men vært hver krone. Det kan du foreksempel forandre/redigere flere bilder samtidlig og konvertere mange bilder til jpg samtidlig er ingen problem. Råfilene blir behold uforandret så du ved et senere tidspunkt kan hente fram igjen enkelte bilder du vil jobbe mer med. Det har også et veldig fornuftig/fin metadata base. Du kan laste ned en prøveperiode gratis fra adobe. Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Ikke på 450d tror jeg. Kan bare velge Raw+L (L er da største Jpeg) men er uansett teit å ta i mindr oppløsning vel? Tror jeg må finne et sånn batch program jeg. Har Lighroom eller Elements dette? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Ikke på 450d tror jeg. Kan bare velge Raw+L (L er da største Jpeg) men er uansett teit å ta i mindr oppløsning vel? Tror jeg må finne et sånn batch program jeg. Har Lighroom eller Elements dette? I lightroom så kommer de opp side by side,men du kan sortere dem raskt der og legge dem i hver sin mappe. Jobben blir ikke gjort av seg selv så litt må du gjøre. Du kan foreksempel søke på Raw og bare få opp de bildene i et spesifikt tidsrom. Endret 14. januar 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg tar bare bilder i Raw og laster dem inn i lightroom,hvis de må behandles"farger,hvitbalanse,klippes,etc" gjør jeg det.Når det er gjort så ekporterer jeg dem i dedikerte mapper i den jpg-størrelsen jeg vil. Hvis du har et spesielt bilde du raskt skal sende pr mail eller her på forum så tar jeg og ekporterer det i rette størrelse,foreksempel kan jeg bruke som mal 1280 pix på lengste side. Jeg er ikke noen ekspert,men begynner å forstå ligthroom og blir bare mer og mer fornøyd. Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 quote:men er uansett teit å ta i mindr oppløsning vel? Ikke dersom man bruker Raw+jpeg for da har man Raw filen dersom man ønsker å arbeide mer med noen bilder. Så kan man bruke jepg small/medium filene fks.til å legge ut på facebook,sende i e-mails,bruke som skrivebordsbakgrunn etc,(der man ikke trenger så høy oppløsning/kvalitet). Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hvordan er det når man skyter i RAW, må man da "fremkalle" det før man kan bruke det til noe.? Eller er detbra nok til å kunne printe rett ut eller smelle opp på en nettside? Er ikke alle bildene jeg tar jeg orker å bruke 3 timer på lxm =) Et RAW bilde er i utgangspunktet et veldig nøytralt bilde, så i grunn vil jeg anbefale deg det ja. Men å behandle et RAW bilde for hvitbalanse, finjustere eksponering, høylys og skygger tar meg ca ett minutt. og så åpne det i photoshop og gi det den kontrasten og oppskarpinga jeg vil ha tar meg sikkert ett minutt til. men jeg har også et batch jobb som gjør photoshop delen på 2 sekunder samt skalerer bilde til en gitt oppløsning og lagrer det som .jpg Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Med Nikon Capture NX2 skriver jeg ut redigerte bilder i RAW (NEF)format uten problemer. Jeg konverterer kun de bildene jeg skal bruke på nett eller lignende til jpeg - reste er og forblir RAW. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå