Gå til innhold

Mørkere film ved overføring til PC

Anbefalte innlegg

Har flere av dere opplevd dette?

Når jeg overfører film til PC blir bildene noe mørkere enn hvis jeg viser dem direkte på TV.

Spesielt har jeg lagt merke til dette når det er mørkt allerede(dvs filmen er tatt ved dårlige lysforhold).

noen som har aning om hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermen din. Har noenlunde samme problemet her, bare be avspillingsprogget ditt til å vise filmen med høyere gamma(lysstyrke). Programmer som PowerDVD osv er fine til sånt. I spill hvor du ikke kan stille gammaen kan du bruke Powerstrip til samme formål, da kan du still gammaen i realtime mens du spiller.

Det finnes kanskje mer elegante metoder å gjøre det på, men dette funker da i allefall for meg. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Grunnen til at skjermen viser et mørkere bilde på videofilene i forhold til TV er at en PC monitor og en TV bruker to helt forskjellige teknikker på å vise bildene (uten at jeg går inn på detaljer) På en PC monitor lager skjermkortet en overlay av videobildet på grafikkbildet. Det vil si at den emulerer en TV signal på grafikken.

Hvordan dette gjøres, avhenger av skjermkortet. ATI har bl.a en egen instilling for overlay i kontrollpanelet som justerer dette slik at du kan få det mest mulig likt TV skjermen.

Dette har bare betydning for det du ser på PC monitoren, og har ingen betydning på den endelige filmen (Med mindre du endrer lysstyrke i redigeringen for å kompansere den mørke fargen på monitoren :wink: )

Håper dette ga noen svar på spørsmålene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...